رئیس کانون های عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اشاره به اینکه دولت باید مشاغل مستمر و غیر مستمر را تفکیک کند گفت: اختلافات درباره قراردادها از سال ۶۹ تا کنون باقی است.
کد خبر: ۸۵۴۰۶۰۸
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ، غلامرضا عباسی ،با اشاره به رواج قراردادهای سفید امضا در کارگاه های کوچک گفت: بسیاری از کارفرمایان با انعقاد قراردادهای سفید امضا از کارگران سوء استفاده می‌کنند. بعد از اینکه کار کارگر به پایان رسید در قرارداد ذکر می کنند که این نیروی کار تمام حق و حقوق خود را دریافت کرده در حالی که واقعیت چنین نیست.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی و تقویت قدرت خرید کارگر یکی از مطالبات اصلی کارگران بوده است گفت: در حال حاضر کارگران امنیت شغلی ندارد. یکی از گلایه هایی که جامعه کارگری به دولت دارد این است که چرا در ماه رمضان کارگران مانند کارمندان مشمول دریافت سبد کالا نشدند؟!

 عباسی ادامه داد: اگر دولت در قالب ارائه سبد امنیت غذایی می‌خواست به نیازمندان کمک کند، تعداد زیادی از کارگران حداقل بگیر و نیازمند حمایت های دولت هستند، چرا دولت این افراد را در لیست خود قرار نداد؟!

رئیس کانون های عالی انجمن های صنفی ایران در ادامه درباره لغو دستورالعمل ماده 40 روابط کار گفت:متاسفانه مسئله قراردادها و  اختلافات بر سر این موضوع از سال 69 که قانون کار ابلاغ شده بود، وجود دارد.طبق قانون وزارت کار موظف بود ظرف مدت 6ماه آیین نامه کارهای مستمر، غیر مستمر و معین را تهیه و به تصویب برساند اما این کار انجام نشد.

وی  ادامه داد: نمی‌توان ابلاغیه معاون روابط کار وزارت کار در ممنوعیت قرارداد زیر یک‌سال را غیرکارشناسی دانست، زیرا سالیان متمادی است در این باره هم‌اندیشی و مذاکره شده است. یعنی از سال 69 تا94 این مصوبه غیر کارشناسی بوده است که اکنون این بخشنامه نیازمند کار کارشناسی است؟

عباسی بیان کرد: در حال حاضر که این مصوبه از سوی معاونت روابط کار لغو شد است،  بازار کار کشور نیازمند تفکیک مشاغل مستمر و غیرمستمر است  که درخواست می‌کنیم به زودی با تحقق تبصره 1ماده 7قانون کار این موضوع عملیاتی شود.

*منتظر تصویب حق مسکن در هیأت دولت هستیم

 وی درباره آخرین وضعیت حق مسکن کارگران گفت:این موضوع در شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی به تصویب رسید و اکنون منتظر تصویب هیأت دولت هستیم. وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده دولت در جلسه شورای عالی کار قول مساعد دادند تا تصویب این موضوع را در هیأت دولت بگیرند، در حالی که کارفرمایان هم راضی به این میزان افزایش بودند، عدم تأیید دولت جای تعجب دارد.

رئیس کانون های عالی انجمن های صنفی ایران اظهار کرد: نمایندگان کارگران اگر افزایش17 درصدی مزد را پذیرفتند به این دلیل بود که حق مسکن و بن خوار و بار افزایش یابد. اینکه بعد از گذشت 6ماه هنوز یک بند از بسته حقوقی سال 94 عملیاتی نشده برای کارگران جای تعجب دارد. در حالی که ربیعی ، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌کند که نظر دولت برای این میزان افزایش مساعد هست چرا افزایش ماهیانه 20هزار تومان که بسیار اندک است تأیید نمی شود؟!

وی گفت:اینکه برخی کارفرمایان می گویند ما مشکل داریم و توان پرداخت مبلغ ناچیز افزایش حق مسکن کارگران را نداریم، باید گفت نپرداختن اینگونه ارقام مشکلی از آنان حل نمی کند. اما اگر این خواسته قطعی و به تصویب هیأت دولت برسد می تواند در انگیزه تولید کارگران تاثیر مثبتی خواهد داشت.

 عباسی گفت: دولت وعده کرد که حمایت های دیگری از کارگران داشته باشد تا مشکلات کسری حقوق آنها در تأمین معیشت جبران شود اما نه تنها به وعده خود عمل نکرد، بلکه وعده خود در تصویب حق مسکن را نیز تا این لحظه عملیاتی نکرده است.

ارسال نظرات