اصرار وزارت ارشاد برای واگذاری جشنواره موسیقی به یک نهاد غیرقانونی چیست؟

موارد تخلفات خانه موسیقی بارها بارها طی هفته‌های گذشته از طریق رسانه‌ها بیان شده است و جالب این که پس از طرح سوالات این چنینی، معاونت هنری ارشاد تصمیم به واگذاری جشنواره دولتی به یک نهاد صنفی و البته غیرقانونی می‌گیرد.
کد خبر: ۸۵۴۰۸۹۳
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، چندی پیش حسن ریاحی  اعلام کرد که «تا سال گذشته رییس جشنواره دفتر موسیقی بود اما امسال رییس جشنواره خانه موسیقی است.» واگذاری جشنواره موسیقی به خانه موسیقی درحالی انجام می‌شود که این نهاد صنفی هیچ وجاهت قانونی ندارد.

چرا که مهلت چهارساله هیات مدیره خانه موسیقی بهمن‌ماه 93 به پایان رسیده اما اعضای هیات مدیره با وجود پایان یافتن دوره، 6 ماه است که همچنان و به طور غیر قانونی فعالیت‌شان را ادامه می‌دهند. البته مهلت دوره سه ساله شورای عالی خانه موسیقی هم یک سال قبل به پایان رسیده و هیأت‌مدیره باید یک سال قبل اعضای تازه‌ای را برای شکل‌گیری دور تازه شورای عالی خانه موسیقی به مجمع عمومی معرفی می‌کرد که این اتفاق نیز انجام نشده است و شورای عالی خانه موسیقی نیز رسما به طور غیرقانونی فعالیت می‌کند.

تنفیذ جشنواره موسیقی به خانه موسیقی در حالی در انجام است که هم اکنون 36 نفر از اعضای خانه موسیقی به دلیل تخلفات صورت پذیرفته در پرونده تعاونی مسکن خانه، پرونده قضایی تشکیل داده‌اند. واگذاری یک جشنواره با بودجه دولت به این نهاد که پر از ابهامات قانونی است چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ 

از طرفی طی هفته‌های گذشته شبهات زیادی پیرامون ملک خانه موسیقی مطرح شده است و حمید رضا نوربخش در نشست خبری که برگزار کرد در این باره گفت: «حضور ذهن ندارم که مِلک پیشین خانه را چقدر فروختیم؛ حدود 7 یا 8 میلیارد تومان فروختیم و در همین حدود هم ملک تازه را خریدیم.» وقتی مدیر عامل خانه موسیقی در اظهار نظری این چنینی می‌گوید 7 یا 8 میلیارد، باید حدیث مفصل خواند از این مجمل! حال قرار است این نهاد بودجه جشنواره دولتی و بیت‌المال را دریافت کند. احتمالا بعد از برگزاری جشنواره سی‌یکم، فراموشی دوباره به سراغ حمید رضا نوربخش خواهد آمد و او عنوان خواهد کرد که حضور ذهن ندارم ؛ نمی‌دانم جشنواره را با یک یا دو میلیارد برگزار کردیم!

وقتی تخلفات خانه موسیقی در رسانه‌ها بیان شد، بیش از صد هنرمند نامه‌ای اعتراض آمیز منتشر کردند که تا کنون از سوی خانه موسیقی هیچ جوابی در این باره داده نشده است. خانه موسیقی حتی حاضر نیست پاسخگوی اعضای خود باشد. موارد تخلفات خانه موسیقی بارها بارها طی هفته‌های گذشته از طریق رسانه‌ها بیان شده است و جالب این که پس از طرح سوالات این چنینی، معاونت هنری ارشاد تصمیم بر واگذاری جشنواره دولتی به یک نهاد صنفی و غیر قانونی  می‌گیرد. واگذاری این چنینی جشنواره موسیقی فجر به خانه موسیقی به این شائبه که معاونت هنری در برخی تخلفات مالی و اداری خانه موسیقی سهیم است، دامن می‌زند. هرچند که علی مرادخانی در نخستین جلسه هیئت مدیره خانه موسیقی در سال 93 به وضوح گفته بود: «معاونت هنری برای هرگونه همکاری با خانه موسیقی آماده است و از فعالیت های خانه موسیقی پشتیبانی می‌کند.»

با توجه به این که خانه موسیقی یک موسسه فرهنگی هنری است، وظیفه پیگیری و نظارت بر رفتارهای غیرقانونی این نهاد برعهده معاونت حقوقی ارشاد و اداره نظارت بر موسسات فرهنگی هنری است. با در نظر گرفتن این نکته که ارشاد تاکنون هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است،خبرگزاری فارس در روزهای آینده موضوع واگذاری جشنواره موسیقی فجر و در اختیار دادن بودجه دولت به این نهاد غیرقانونی را از سوی دیگر نهادهای مربوطه پیگیری خواهد کرد.    

ارسال نظرات