با انتقاد از عدم ارائه پیوست اجتماعی طرح انضباط شهری مطرح شد

شاکری: اجرای طرح انضباط شهری در «هرندی» آزمون و خطاست

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر آزمون وخطایی درباره محله هرندی در حال آغاز است،‌گفت:حجم کار بزرگی با عنوان طرح انضباط شهری در حال انجام است که هنوز اعضای شورای شهر از پیوست‌های مطالعات آن خبر ندارند.
کد خبر: ۸۵۴۰۹۶۹
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی شاکری  درباره آغاز اجرای طرح انضباط شهری در شهرداری تهران،‌ اظهار داشت: در حال حاضر آمار نهایی درباره تعداد پروژه‌های شهرداری تهران طی یکسال 650 مورد در حوزه‌ها و ابعاد مختلف است اما این پروژه‌ها نیازمند مطالعاتی قانع کننده است تا بدانیم برای رفع یک مشکل باید چه اقدامی انجام دهیم.

وی ادامه داد: پیوست‌ها جنبه‌های مختلف مانند زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و غیره دارد اما هم اکنون در شهرداری نه مرکز مطالعات شهر تهران و نه اداره کل مطالعات فرهنگی و اجتماعی،‌ خود را موظف به تهیه پیوست‌ها و ارزیابی پیوست‌هایی که تهیه شده نمی‌دانند بنابراین می‌توان گفت تقریبا پیوست‌های اجتماعی تعطیل است،‌ اگر نخواهیم از این کلمه با قاطعیت استفاده نکنیم باید گفت پیوست‌ها در مقابل 650 پروژه آنقدر کم است که به منزله تعطیل بودن این امر در شهرداری است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: وقتی پیوست وجود نداشته باشد و اقدامی صورت بگیرد،‌ نمی‌دانیم چه تغییراتی در فضای فرهنگی و اجتماعی شهر انجام می‌شود،‌ منتظر بازخوردهای آن می‌شویم و در واقع دائم در حال آزمون و خطا هستیم. تبعات اجرای پیاده راه خیابان 17 شهریور که در جریان آن 500خانوار معطل هستند و کسبه آن نقطه تکلیف خود را نمی‌دانند،‌ ناشی از همین مسئله است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آزمون وخطایی درباره محله هرندی در حال آغاز است،‌ چند گروه در حال مطالعه هستند که مدیریت واحد ندارد یعنی حجم کار بسیار بزرگی در مرکز شهر تهران در حال انجام است که هنوز اعضای شورای شهر از پیوست‌های مطالعات آن خبر ندارند و نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی رخ دهد.

شاکری گفت: نوع کسانی هم که برای مطالعه ورود کردند مدیریت واحدی ندارد بنابراین شرایط مذکور زمان را طولانی می‌کند، اتلاف منابع صورت می‌گیرد و شرایط را برای تغییر سخت می‌کند. بالاخره شهر تهران یک سند توسعه فرهنگی و اجتماعی داشته باشد که ارتباط منطقی با سند کشوری آن داشته باشد اما بنده چیزی در این زمینه مطالعه نکرده‌ام.

وی ادامه داد: منظور ما از مطالعه بعد فنی آن به صورت دقیق و علمی است و ما در کمیسیون‌های تخصصی خود قانع شویم که اقدامات مد نظر شهرداری می‌تواند به تغییرات قابل قبول منجر شود. در حال حاضر طرح آسمان آبی، زمین پاک و خط سفید در حال اجراست اما نه تنها بنده بلکه شورای شهر مطلع نیست که معنای این طرح چیست یا وقتی می‌گوییم انضباط شهری، آسیب شناسی و مطالعات آن کجا صورت گرفته است که باید چنین مداخله‌ای در شهر داشته باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر با هزینه بسیار زیاد به اجرا درآمد و 1700 بنر به مدت یک ماه در اختیار آثار هنری داخل و خارج از کشور قرار گرفت اما آثار هنری نیاز به تأمل دارد با عبور یک خودرو در عرض چند ثانیه چه اثر وضعی برای شهروندان دارد؟ عقل و منطق می‌گوید آثار هنری را در جایی بگذاریم که امکان تأمل در آن وجود داشته باشد حتی اگر در بوستان‌ها نصب می‌شد قابل توجیه بود اما نصب این آثار در شهر چه توجیهی دارد که به صورت رگباری مصاحبه‌هایی منتشر می‌شود که دنیا از این کار متعجب شده و ‌می‌خواهند 3 بار دیگر در سال اجرا کنند.

وی افزود: گاهی اوقات پیوست وجود دارد و با ارائه آن، اجازه اجرای پروژه را می‌گیرند،‌ گاهی پیوست وجود ندارد مانند هنگام بررسی برنامه و بودجه اما عنوان برنامه را اعلام می‌کنند و بنا بر این است که مطالعات آن را ارائه دهند. نه پیوست وجود دارد، نه در برنامه و بودجه به آن اشاره شده و نه شورای شهر را در جریان موضوع گذاشته‌اند پارلمان شهری در این شرایط هیچ‌کاره است و مجری آن را به هر سمت و سویی می‌کشاند.

به گفته شاکری، شهرداری هیچ واکنشی نسبت به انتقادات مطرح شده درباره انضباط شهری نشان نداده و درباره اینکه میزان بودجه در نظر گرفته شده برای این کار چقدر است چیزی اعلام نکرده‌اند.

ارسال نظرات