خبرگزاری فرانسه طی گزارشی نوشت، در صورت حصول توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران که لغو تحریم‌ها و ممنوعیت‌های مبادلات نفتی را به دنبال خواهد داشت، ایران می‌تواند مبادلات تجاری با همسایگان عرب حاشیه خلیج فارس را تقویت کند اما تولید بیشتر نفت ایران می‌تواند سبب بروز تنش‌هایی میان اعضای اوپک شود.
کد خبر: ۸۵۴۱۱۱۹
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج ، خبرگزاری فرانسه طی گزارشی به نقل از تحلیلگران مدعی شد، در صورت حصول توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران که لغو تحریم‌ها و ممنوعیت‌های مبادلات نفتی را به دنبال خواهد داشت، ایران می‌تواند مبادلات تجاری با همسایگان عرب حاشیه خلیج فارس را تقویت کند اما تولید بیشتر نفت ایران می‌تواند سبب بروز تنش‌هایی میان اعضای اوپک شود.

صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا کاهش یافته است و از 2.2 میلیون بشکه در روز در نیمه 2012 به حدود 1.2 میلیون بشکه در روز در حال حاضر رسیده است.

عربستان، کویت و امارات از اعضای اوپک تولید خود را برای جبران این کاهش افزایش دادند و سطح عرضه را ثابت نگاه داشتند.

مقامات تهران اعلام کرده‌اند که به دنبال بازگرداندن سطح صادرات به پیش از تحریم‌ها هستند، این درحالی است که کارشناسان می‌گویند، افزایش تولید زمان‌بر است.

جاسم السعدون رئیس موسسه مشاوراتی الشال گفت، تمامی افزایش تولید ایران به صادرات اختصاص می‌یابد اما این امر وضعیت فزونی را بدتر نمی‌کند چراکه این افزایش تدریجی خواهد بود.

وی افزود، من فکر می‌کنم چند سالی برای ایران زمان می‌برد تا به هدف افزایش یک میلیون بشکه‌ای برسد.

موسسه سرمایه‌گذاری سعوی جدوی اعلام کرد، در یک گزارش جدید، ایران تنها 150 هزار بشکه در روز تا سه ماهه چهارم امسال بر تولید خود خواهد افزود... از نظر ما برداشته شدن تحریم‌ها منجر به سرازیر شدن نفت خام ایران به بازار در کوتاه‌مدت نخواهد شد.

به نوشته این گزارش، در نهایت، ایران قادر خواهد بود تا صادرات خود را به سطح پیش از تحریم‌ها برساند و برای مرحله نهایی زورآزمایی در اوپک آماده می‌شود.

برخی از کشورهای عضو اوپک به ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، با هدف حفظ قیمت پایین نفت و خارج کردن رقبا از میدان به ویژه تولیدکنندگان نفت شیل، با شدت به تولید می‌پردازند. عربستان به تنهایی 10.3 میلیون بشکه نفت در روز تولید دارد که یک سوم سقف تولید اوپک به حساب می‌رود.

خبر‌گزاری فرانسه در ادامه آورده است، به گفته کارشناسان، به محض اینکه ایران به سطح پیشین خود در تولید بازگردد، عربستان و دیگر (هم‌پیمانانش) تمایلی برای کاهش سهم خود از تولید نخواهند داشت.

اوپک قبلا هم با تنش مواجه شده است، اعضای ضعیف‌تر نظیر الجزایر، آنگولا، ونزوئلا و لیبی تلاش کردند تا تولید را با هدف افزایش قیمت‌ها کاهش دهند تا بتواند درآمدهای نفتی خود را افزایش دهند.

السعدون تصریح کرد، مشکل واقعی زمانی آغاز می‌شود که اعضای اوپک جنگ بر سر سهمیه را در میان فزونی عرضه و مشاجره برای سهم از بازار شروع کنند.

وی توضیح داد، در صورتی‌که ایران، ونزوئلا، الجزایر و لیبی (کشورهایی که همگی به تولید بیشتر نیاز دارند) به مشاجره با تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس وارد شوند، آن زمان، می تواند پایان عمر اوپک باشد.

در عین حال، وقتی موضوع به مبادلات تجاری با 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس برمی‌گردد، انتظار می‌رود، آزادی اقتصادی جدید ایران به تقویت مبادلات تجاری منجر شود.

بیش از 80 درصد مبادلات تجاری ایران با این ناحیه با امارات است و تهران چهارمین شریک تجاری بزرگ ایران است. بیشتر این تجارت از دبی صورت می‌گیرد. 400 هزار ایرانی در دبی زندگی می‌کنند که شبکه تجاری بزرگی در آنجا به راه انداخته‌اند.

سلطان المنصوری وزیر اقتصاد امارات در ماه ژوئن گفت، مبادلات تجاری با ایران سال گذشته به 17 میلیارد دلار افزایش یافته است اما از رکورد 23 میلیارد دلار در سال 2011، پیش از آغاز تحریم‌ها، کمتر است.

حسین حقیقی معاون شورای تجارت ایران در دبی به خبرگزاری فرانسه گفت، انتظار دارد که پس از برداشته شدن تحریم‌ها، مبادلات تجاری افزایش یابد... طی یک سال، کل حجم مبادلات میان ایران و امارات احتمالا 15 تا 20 درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین احتمالا همکاری‌های تجاری با عمان که روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارد، رشد خواهد داشت.

سعدون افزود، مبادلات تجاری با امارات بهبود می‌یابد اما فکر نمی‌کنم با عربستان و کویت به علت وضعیت سیاسی بهبود یابد.

ارسال نظرات