معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در ستاد پشتیبانی نهضت سواد آموزی شهرستان خاتم تعداد بی سوادان در سطح این شهرستان را در سال 90 یک هزار و 33 نفر اعلام کرد که تاکنون 80 درصد از این رقم باسواد شده اند.
کد خبر: ۸۵۴۱۲۳۷
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم ، مرآت امین الرعایا عملکرد شهرستان خاتم در سوادآموزی را بالا عنوان کرد و گفت: در چهار سال گذشته 80 درصد بی سوادان در این شهرستان تحت پوشش قرار گرفته اند که در سال 93 بالاترین عملکرد را داشته و بیشترین درصد قبولی را نیز از آن خود کرده است.
وی همچنین افزود: طبق مصوبات پاداش 20درصدی سرانه بی سوادی در استان یزد 710 هزار تومان می باشد که پاداش سوادآموزی افراد بی سواد می باشد.
وی بیان کرد: مبنای تمام توسعه ها سواد می باشد و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به بحث سواد آموزی اولیاء دانش آموزان که ابتکاری از استان یزد می باشد اظهار داشت: با اجرای این طرح امید داریم تا موجبات پیشرفت بیشتر در دانش آموزان را شاهد باشیم.
وی پایان این طرح را شهریور ماه امسال عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح مذکور امید داریم که استان یزد اولین استانی باشد که در سطح کشور اولیای بی سواد نداشته باشد.
امین الرعایا با اشاره به اینکه شاخص با سوادی داشتن مدرک سوم ابتدایی است، گفت: هر کسی که سواد خواندن، نوشتن و چهار عمل اصلی و روخوانی قرآن را بلد نباشد بی سواد تلقی می شود.
مرآت امین الرعایا بیان داشت: در برنامه سواد آموزی گروه هایی از جمله کارمندان و افراد تحت تکفل، خدمت گیران از دستگاه های اجرایی مانند کشاورزان که جهاد کشاورزی باید آنها را رصد کرده و میزان سواد آنها را مشخص نمايد شامل می شوند.
این مقام مسئول یادآور شد: برای اینکه سند با سوادی شهرستان تهیه و تنظیم شود به افراد بی سواد نمی توان بسنده کرد بلکه باید کل خدمت گیرندگان ثبت شوند که بتوان به عنوان سند ملی هم در شهرستان و هم در استان نوشته شود. 
این مقام مسئول اذعان داشت: در بحث پشتیبانی سواد آموزی از فرماندار این شهرستان کمال تقدیر و تشکر را داریم. 
امین الرعایا دو هدف نهضت سوادآموزی در سطح شهرستان و استان را یک جذب افراد بی سواد و دوم جذب مهاجرین عنوان کرد.
در ابتدای این نشست، فرماندار خاتم گفت: نهضت سواد آموزی در این شهرستان به همت مسئول آن از ابتدا بر بنای محکمی استوار گرديده و یکی از منظم ترين و وظيفه شناس ترين مجموعه های شهرستان می باشد.
محمد زاده رحمانی بیان کرد: نهضت سواد آموزی این شهرستان توانسته در ساليان متوالي رتبه های برتر استانی را کسب کند.
وی عنوان کرد: نهضت سوادآموزی یک خدمت بزرگی هم که به سایر دستگاه ها انجام داده و آن اين است كه مخاطبان و جامعه هدف دستگاه هاي ديگر را باسواد و كار آنها را تسهيل نموده است.
زاده رحمانی افزود: در مجموع کاری که نهضت سواد آموزی در سطح شهرستان، استان و کشور انجام می دهد اين است كه پيش نياز توسعه كشور كه همان باسواد كردن و توانمند سازي افراد است را انجام مي دهد.
وی اظهار داشت: امید داریم که مثل سابق شهرستان ما به سمت و سویی برود که در سالهای آینده جزء باسوادترین شهرستان ها باشد. 
وی بحث اتباع و مهاجرین را یکی از مشکلات این شهرستان عنوان كرد و گفت: مقام معظم رهبري بر باسواد نمودن اتباع و فرزندان آنها چه اتباع مجاز و كارت دار و چه غيرمجاز تاكيد دارند ولي شهرستان خاتم و بافق جزء شهرستانهای ممنوعه از نظر حضور اتباع و ارائه هر گونه خدمات به آنها هستند لذا پیگیر رفع این مشكل بوده و تا زمان تعيين تكليف، از معاونت سواد آموزي اداره كل آموزش و پرورش تقاضا داريم جمعيت بي سواد اتباع را جزء آماو بي سوادي شهرستان لحاظ نكند.
محمد زاده رحمانی در ادامه افزود: شهرستان ما جزء شهرستانهای مهاجر پذیر است و بخصوص اهالي روستاها و شهرستان هاي استان فارس كه با ما هم مرز هستند جهت کسب و کار به این شهرستان می آیند و بعضا بی سواد هم هستند لذا به آمار جامعه بی سوادان شهرستان اضافه شده و كار واحد سوادآموزي مديريت آموزش و پرورش را دشوارتر مي كنند.
در پايان اين جلسه، با اهداي هديه و لوح تقدير از محمد آذره، مسئول واحد سوادآموزي شهرستان تقدير و تشكر شد.
 منبع:روابط عمومی فرمانداری خاتم
ارسال نظرات