وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر امروز به خانه ملت می رود تا در خصوص مداخله دولت در قیمت گذاری سنگ آهن، صدور مجوز واردات سیگار و احداث خطوط جدید به سرمایه گذاران خارجی به ۱۰ نماینده مجلس پاسخ دهد.
کد خبر: ۸۵۴۱۳۳۰
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج ، محسن بیگلری عصر دیروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: 10 تن از نمایندگان مجلس در پرسش خود از وزیر صنعت بر این مساله تاکید دارند که دولت در فعالیت های خود بدون جانبداری از صنعت خاصی، باید بسترهای لازم را برای تسهیل فعالیت بنگاه های اقتصادی فراهم آورد و از تصمیمات خلق الساعه ای که اداره یا عملکرد بنگاه های تولیدی را از کنترل مدیران آن ها خارج می سازد، پرهیز کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت تازگی ها در ابلاغیه ای برای سنگ آهن قیمت تعیین کرده، در حالی که اساسا قیمت گذاری وظیفه بازارها و مکانیزم عرضه و تقاضاست.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: سهام تولید کنندگان سنگ آهن سال های در بورس پذیرش شده اما متاسفانه بعد از پذیرش این شرکت ها در بورس دولت دائما با وضع عوارض و تغییر مقررات، فضای کسب و کار این شرکت ها و بخش تولید را با چالش مواجه کرده است.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس گفت: دلیل ورود وزارت صنعت به قیمت گذاری سنگ آهن، صدور مجوز واردات سیگار و صدور مجوز احداث خطوط جدید به سرمایه گذاران خارجی از جمله پرسش های امروز نمایندگان مجلس از نعمت زاده است که ایشان باید برای این پرسش ها پاسخ های قانع کننده داشته باشند.
گفتنی است؛ محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بعدازظهر امروز(سه شنبه) به کمیسیون صنایع و معادن مجلس می رود تا به پرسش های ابراهیم کارخانه نماینده همدان و فامنین؛ علی‌محمد احمدی نماینده دهلران، آبدانان و دره‌شهر؛ سالار مرادی نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره؛ محسن بیگلری نماینده سقز و بانه؛ محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و راور؛ عباس رجائی نماینده اراک و کمیجان و خنداب؛ محمدصالح جوکار نماینده یزد و صدوق؛ حسین دهدشتی نماینده آبادان؛ ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد و دوره و نوذر شفیعی نماینده ممسنی و رستم پاسخ دهد.
این گزارش می افزاید: وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته طی بخشنامه ای شرکت های سنگ آهنی را ملزم به حمایت از فولاد سازان بزرگ و عمده کرد و در توجیه این اقدام خود عنوان کرد که مصمم است تا قیمت تمام شده آهن اسفنجی را در راستای قیمت های جهانی و توزیع عادلانه سود متعادل کند.
با این وجود درحالی این تصمیم اخذ شده است که بخش عمده ای از سهامداران صنعت سنگ آهن را بازنشستگان صنعت فولاد و سهام عدالت تشکیل می دهند.
همچنین سهامداران سنگ آهنی که در چند سال گذشته با مشکلاتی مانند پس گرفتن ناگهانی پروانه بهره برداری معادن از سوی دولت، تحمیل هزینه جدیدی به نام بهره مالکانه(غیر از حقوق دولتی) از سوی دولت مواجه بودند، هفته جاری شاهد مداخله دولت در قیمت گذاری سنگ آهن بودند.
بر این اساس سهامداران بازنشسته فولادی طی نامه ای سرگشاده به روحانی، رییس دولت تدبیر و امید خواستار پایان مداخله دولت در فضای کسب وکار شده و از زیان 40 درصدی سهام سنگ آهنی ها نشات گرفته از تصمیمات ناگهانی دولت ابراز گلایه کرده بودند.
ارسال نظرات