معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به انجام نخستین برداشت مکانیزه برنج 24 تیرماه در فریدونکنار، گفت: نشاء مجدد، در شالیزارهای بدون محدودیت آبی نیز انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۵۴۱۴۶۷
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج ، عزیزالله شهیدی‌فر  در ساری، درباره اقدامات انجام‌شده در راستای مقابله با خشک‌سالی، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی که امسال در استان اتفاق افتاده است مجموعه استان اعم از استانداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و مدیریت بحران جلسات متعددی را با عنوان ستاد بحران خشک‌سالی برای پیگیری مداوم برای کاهش خسارت در زمین‌های کشاورزی در دستور کار قرار دادند.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد شالیزارهای مازندران بدون مشکل استرس آبی هستند، افزود: 10 درصد شالیزارهای استان در استرس کمبود آب قرار دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: یک درصد شالیزارهای استان معادل 600 هکتار به دلیل کمبود منابع آبی از انجام عملیات نشاء در طی مرحله رشدی با مشکل مواجه و رها شدند.

شهیدی‌فر با اشاره به اینکه 18 هزار هکتار از شالیزارهای استان تحت استرس آبی قرار گرفتند،اظهار کرد: 12 شهرستان استان به دلیل کمبود منابع آبی دچار خشک‌سالی شدند که مهم‌ترین آنها شهرستان‌های جویبار، ساری، بهشهر و آمل بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اقدامات انجام شده برای مقابله با خشک‌سالی در شالیزارهای استان اشاره کرد و افزود: تجهیز چاه‌های حفرشده، مرمت و بازسازی سردهنه‌ها، لایروبی کانال‌های آبیاری، حفر و تجهیز چاه‌های کشاورزی، مدیریت بهتر خروجی آب سدها، رهاسازی آب سد هراز در زمین‌های کشاورزی، برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی و ایستگاه‌های پمپاژ از جمله اقدامات صورت‌گرفته برای مقابله با خشک‌سالی شالیزارهای استان بوده است.

شهیدی‌فر در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به محدودیت منابع آبی، کشت مجدد و پرورش رتون به کشاورزان توصیه می‌شود، گفت: در پرورش رتون مشکل خاصی وجود ندارد و زمین‌های کشاورزی که نسبتاً باتلاقی باشد و در تامین منابع آبی مشکلی وجود نداشته باشد، کشاورزان می‌توانند نسبت به پرورش رتون و کشت سایر محصولات کشاورزی اقدام کنند.

وی درباره نشاء مجدد، اظهار داشت: کشاورزان در نظر داشته باشند در زمین‌هایی که منابع آبی کافی برای آنها اختیار داشته و محدودیتی در تامین آب ندارند به شرط آنکه کمک به شورشدن آب سطحی و زیرزمینی نکند محدودیتی در نشاء مجدد وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود به‌دلیل مصرف آب، محصولات پائیزه مانند نباتات علوفه‌ای و سبزی و صیفی که آب کمتری مصرف می‌شود را مورد کشت و کار قرار دهند.

شهیدی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود به انجام نخستین عملیات برداشت مکانیزه برنج در شهرستان فریدونکنار در سطح 1.5 هکتار در روز چهارشنبه 24 تیرماه امسال اشاره کرد و افزود: به طور همزمان نخستین برداشت برنج در تعدادی از شهرستان‌های استان انجام می‌شود.

ارسال نظرات