در بازدید از مرکز توانبخشی بهزیستی رفیده مطرح شد
رئیس مرکز توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده با اشاره به اینکه پذیرش کودکان به این مرکز تنها از طریق نامه اداره سرپرستی و حکم قضایی انجام می‌شود، گفت: روند پذیرش کودکان مجهول‌الهویه نهایتا ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد.
کد خبر: ۸۵۴۱۶۹۳
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، تور بازدید از مراکز رفیده و اورژانس اجتماعی بهزیستی استان تهران با حضور خبرنگاران و مسئولان این سازمان برگزار شد. 

در این بازدید نسیم حق‌گو مسئول مرکز خدمات توانبخشی و شیرخوارگاه رفیده ضمن ارائه توضیحاتی درباره این مرکز گفت: مرکز رفیده با قدمتی بالغ بر 30 سال به صورت شبانه‌روزی از 80 کودک معلول جسمی حرکتی و ذهنی نگهداری می‌کند که 72 نفر از آنها مجهول‌الهویه هستند. 

وی ادامه داد: تفاوت این مرکز با شیرخوارگاه‌های دیگر این است که فقط کودکان صفر تا 7 ساله و دارای معلولیت در این مرکز نگهداری می‌شوند و خدمات تخصصی از سوی همکارانی که دارای توانمندی‌های تخصصی خاص هستند به آنها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به وجود 2500 پرونده مددکاری معلولان جسمی حرکتی منطقه شمیرانات در این مرکز گفت: افراد ثبت شده در این پرونده‌ها در خانواده خود نگهداری می‌شوند و چهارشنبه هر هفته از طرف تیم سیار مددکاری و پزشکی ملاقات و معاینه می‌شوند.

حق‌گو خاطر نشان کرد: کودکانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند افراد سر راهی هستند که ما آنها را با حکم قاضی و نامه اداره سرپرستی پذیرش می‌کنیم ضمن اینکه 8 کودک در این مرکز حضور دارند که والدین آنها یا از یکدیگر جدا شده‌اند یا در زندان به سر می‌برند.

وی افزود: این مرکز کاملا دولتی و حاکمیتی است اما علاوه بر اعتبارات دولتی از مشارکت‌های معنوی و مالی مردم برخوردار است. کودکان در این مرکز بعد از اینکه به سن 7 سالگی برسند به تشخیص ستاد پذیرش و مدیریت به مراکز دولتی و خصوصی دیگر منتقل می‌شوند. این کودکان به علت چند معلولیت در جسمشان نیاز به رسیدگی‌های خاصی دارند و هر کودک ماهانه یک میلیون تومان هزینه نگهداری دارد. البته 80 درصد هزینه‌های جاری و درمانی آنها از طریق مشارکت‌های مردمی تامین می‌شود و تنها حقوق پرسنل از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

حق‌گو با اشاره به زیربنای 3 هزار متری و مساحت 1200 متری این مرکز گفت: در این مرکز به طور میانگین هر 12 تا 15 کودک یک مادریار دارد که البته استاندارد این تعداد 10 کودک است و ما طبیعتا با کمبود پرسنل مواجه هستیم. کودکانی که از لحاظ جسمی و ذهنی شرایط بهتری دارند مورد آموزش قرار می‌گیرند. در حال حاضر 26 کودک از 80 کودک مورد آموزش‌های مختلف قرار می‌گیرند. بعضی از کودکان رها شده به همراه شناسنامه هستند اما اگر کودکی هویت نداشته باشد ما از طریق ثبت احوال برای آنها شناسنامه تهیه می‌کنیم که البته در این شناسنامه جای اسم پدر و مادر خالی است.

وی در ادامه گفت: یک کارشناس تغذیه در اتاق شیر مستقر است که برای هر کودک رژیم غذایی و نوع غذا را تنظیم می‌کند و بر اساس آن وعده‌های غذایی به کودکان داده می‌شود. ما کودکان مجهول الهویه را به طور حتم پذیرش می‌کنیم اما این امر باید با حکم قاضی و انجام مراحل اداری در کلانتری انجام شود و ما به هیچ وجه پذیرش مستقیم نداریم. اما این روند نهایتا 24 ساعت به طول می‌انجامد.

حق‌گو با اشاره به وجود 30 کودک پشت نوبت برای ورود به این مرکز که در مراکز دیگر به سر می‌برند گفت: هر کودکی که برای اولین بار در این مرکز پذیرش شود 20 روز در اتاق ایزوله بوده تا آزمایشات متعدد از جمله هپاتیت b و ایدز در مورد او اجرا شود و از نظر بیماری‌های مسری مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه این بازدید دکتر مهدی جلیل‌زاده پزشک مرکز نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: بعد از ورود یک کودک به این مرکز به دلیل اینکه از گذشته او خبر نداریم معاینات متعددی انجام می‌شود و اینکه کدکان این مرکز دچار سندرم داون، فلج مغزی، میکروسفالی، هیدروسفالی، مشکلات قلبی و عموما چند معلولیتی هستند.

وی افزود: اطلاعات در مورد بیماری این کودکان عموما از طریق مادریارها به ما منتقل می‌شود. ما در طول این سال‌ها تلاش کردیم با خدمات تخصصی مرگ و میر این کودکان را کاهش دهیم و از ابتدای سال تاکنون که دو مورد فوتی داشتیم بعد از ارجاع به بیمارستان و در آنجا فوت شدند.

همچنین همایونی مسئول داروخانه این مرکز گفت: با توجه به وجود تحریم‌ها ما برای حل مشکلات دارویی کودکان مسئله داریم و عموما از طریق کمک خیرین هلال احمر کمبودهای دارویی آنها را جبران می‌کنیم.

همچنین تعدادی از مادریاران این مرکز از کمبود پرسنل و بیماری‌های جسمی که به واسطه نگهداری از این کودکان به آن دچار می‌شوند صحبت کردند و مسئول این مرکز گفت: زمانی که یکی از مادریارهای ما به هر دلیل نتواند یک روز سر کار بیاید برای رسیدگی به اوضاع کودکان به مشکل بر می‌خوریم.

ارسال نظرات