مدیر بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی ساری از تجهیز کتابخانه‌های پایگاه‌های مقاومت بسیج روستایی این شهرستان به کتاب‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی حوزه کشاورزی، باغبانی و دامداری خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۱۸۱۰
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵

 




خبرگزاری بسیج مازندران، بهرام لیالی یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی را عدم حضور کارشناسان این حوزه در روستاها و عدم آموزش کشاورزان دانست و گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی کشاورزی به همان صورت سنتی و قدیمی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سه کتاب و یک نرم‌افزار تخصصی حوزه کشاورزی توسط سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد چاپ و منتشر شد، افزود: این کتاب شامل راهنمای برنج، راهنمای گندم و کتاب راهنمای مرکبات برای سه مرحله کشاورزی کاشت، داشت و برداشت است.

مدیر بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ساری تصریح کرد: این کتاب‌ها و نرم‌افزار در روز جهاد کشاورزی و بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در همایشی با حضور رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور و مسئولان مرکز تحقیقات برنج و مدیران‌کل سازمان‌های حوزه کشاورزی در مرکز استان مازندران رونمایی شد.

این مسئول با بیان اینکه برقراری امنیت غذایی یکی از اصلی‌ترین ضرورت‌های کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: برخی از کارشناسان امنیت غذایی را حتی از امنیت ملی نیز برتر دانسته‌اند که این مهم بیش از هر زمانی با اولویت بخشی و ارتقای جایگاه حوزه کشاورزی که متولی اصلی تامین امنیت غذایی بوده به بالاترین جایگاه و اولویت‌های ملی برسد.

لیالی تحقق اقتصاد مقاومتی را در سایه تقویت بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: با بهره‌گیری از الگوهای اسلامی و اقتصاد مقاومتی می‌توان مشکلات حوزه کشاورزی و دامداری را برطرف و به خودکفایی رسید.

وی با بیان اینکه کشاورزی این قابلیت را دارد تا در پویایی توسعه پایدار یک کشور نقش بسیار مهمی ایفا کند، گفت: بخش کشاورزی در روند توسعه پایدار به دلیل تولید بخش مهمی از درآمد ملی و در برداشتن قسمت عمده‌ای از نیروی کار و سرمایه موجود در اقتصاد، نقش اساسی در جریان رشد و توسعه تولید ایفا می‌کند.

مدیر بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ساری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، توسعه سایر بخش‌های اقتصادی را در پی دارد، ادامه داد: اتکای صادرات کشاورزی به شرایط تولید داخلی و بازارهای بین‌المللی و از سویی وجود موانع متعدد از مرحله تولید تا بازارهای هدف، دستیابی به اهداف صادرات کشاورزی را با مشکلاتی رو‌به‌رو ساخته است.

این مسئول فرسایش اراضی کشاورزی، عدم وجود زهکش مناسب، نداشتن آمار دقیق، عدم نظارت دقیق بر پیش‌برد پروژه‌ها، عدم حمایت از تولیدکننده، پایین بودن ضریب مکانیزاسیون، فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی، بالا بودن قیمت تمام شده تولید در قیاس با قیمت جهانی، عدم وجود تأسیسات مناسب صنعتی و نیمه‌صنعتی فرآوری محصولات، کاهش اعتبارات و افزایش قیمت نهاده‌ها به‌ویژه نهاده سوخت، کود و سم، عدم برخورداری از مرکز آزمایشگاهی دولتی مرجع، تخصصی نبودن تولید و جایگاه ضعیف استاندارد در تولید را از مشکلات حوزه کشاورزی اعلام کرد.

لیالی از تجهیز کتابخانه‌های پایگاه‌های مقاومت بسیج روستایی شهرستان ساری به کتاب‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی حوزه کشاورزی، باغبانی و دامداری در طرح بسیج همگام با کشاورز خبر داد و گفت: هدف از تجهیز کتابخانه‌های روستا‌ها آموزش کشاورزان در جهت تولید بیشتر و افزایش عملکرد محصول با کیفیت بالا است.

وی هدف از اجرای طرح ملی بسیج همگام با کشاورز را علمی‌سازی کشاورزی در روستاها و تلاش در جهت کم کردن فاصله عملکردی میان کشاورزان دانست و بیان کرد: تولید برنج با حضور متخصصان و کارشناسان این حوزه در روستا‌ها و همگام بودن با کشاورزان با رعایت نکات فنی و استفاده از علم کشاورزی تا چند برابر میانگین کشوری افزایش پیدا می‌کند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها