توسط بسیج حقوقدانان سپاه سلمان برگزارشد

اولین جلسه شورای عالی اندیشه و همفکری سازمان بسیج حقوقدانان

اولین جلسه شورای عالی اندیشه و همفکری سازمان بسیج حقوقدانان با موضوع شوراهای حل اختلاف باحضور رئیس کل دادگستری،مسئول سازمان بسیج حقوقدانان سپاه سلمان و دیگر اعضای شورای عالی در دادگستری کل استان برگزار شد
کد خبر: ۸۵۴۱۸۸۱
|
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷

به گزارش خبرنگار خبر گزاری بسیج:  اولین جلسه شورای عالی اندیشه و همفکری سازمان بسیج حقوقدانان با موضوع شوراهای حل اختلاف باحضور رئیس کل دادگستری و دیگر اعضای شورای عالی با همت سازمان بسیج حقوقدانان سپاه سلمان استان سیستان وبلوچستان  در دادگستری کل استان برگزار شد.

 در این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی اظهار داشت: حاکمیت نگاه ویژه‌ای به شوراهای حل اختلاف دارد و مسئولان نظام جمهوری اسلامی نگرشی مثبت نسبت به شوراهای حل اختلاف دارند.

وی افزود: اصل این نهاد مردمی در قوه قضاییه پذیرفته شده است، همچنین شوراهای حل اختلاف در جامعه وضعیتی بسیار خوب و تثبیت شده دارند.

حمیدی به سخنان مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه امسال اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب نیز نگاه ویژه به شوراهای حل اختلاف دارند و از فعالیت شوراهای حل اختلاف ابراز رضایت‌مندی کرده و بر رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط این شوراها تأکید داشتند.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: وظیفه اصلی شورای حل اختلاف ترویج فرهنگ صلح و سازش در بین مردم است که بسیج و شورای حل اختلاف باید ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و با علت‌ها مبارزه کنند تا شاهد کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به تشکیلات دستگاه قضایی باشیم.

این مسئول گفت: با توجه به تلاش‌های فراوان مسئولان در شوراهای حل اختلاف هنوز شوراهای حل اختلاف تا رسیدن به هدف اصلی فاصله دارند و در واقع شوراهای حل اختلاف باید ریشه‌های اختلافات خانوادگی را شناسایی و اجازه ندهند اختلافی پیش آید.

وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار اختلافات خانوادگی در جامعه گفت: اعضای شوراهای حل اختلاف اکثراً بزرگان و ریش سفیدان هستند و با توجه به اینکه از بطن مردم هستند، علت‌ها را می‌دانند و نگاهشان نسبت به موضوع متفاوت است و در حل و فصل اختلافات خانوادگی نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کنند که باید بیش از پیش در این راستا قدم بردارند.

حمیدی بر ترویج فرهنگ صلح و سازش بین وکلا تأکید کرد و گفت: متأسفانه وکلا به سمت صلح و سازش گرایش زیادی ندارند که این خود باعث بروز مشکلات فراوانی در جامعه می‌شود، در واقع وکلا نیز باید در بین همکاران خود برای ترویج صلح و سازش فرهنگ‌سازی کنند، زیرا که صلح و سازش یک ارزش و دستور دین است.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان بر تشکیل کارگروه جهت استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد فرهنگ صلح و سازش تأکید کرد و گفت: باید ایده‌ها و طرح‌های کارشناسی در این کارگروه مطرح، تأیید و کاربردی شوند تا منویات مقام معظم رهبری در زمینه صلح و سازش در جامعه اجرایی شود.

وی ضمن ابراز نگرانی از افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها نیز گفت: شورای حل اختلاف نیز در کاهش جمعیت کیفری نیز می‌تواند بسیار مؤثر نقش ایفا کند.

ارسال نظرات