کار، زیربنایی‌ترین بخش زندگی انسانی‌ها و لازمه شکوفایی استعدادهای نهفته در درون آنها به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۵۴۲۰۷۱
|
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

با کار می‌توان به جوهره درونی افراد  پی برد و وقتی این جوهره‌ درونی‌ آشکار شود و استعدادهای بالقوه به منصه ظهور برسد، می‌توان به وجود جامعه‌ای پویا امیدوار بود.

در مکتب اسلام کار و فعالیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و ‌بیکاری و نیازمند دیگران بودن امری ناپسند‌ شمرده شده است.

کار، وسیله کسب تجربه انسان است و بر رشد عقلانی و اجتماعی او می‌افزاید، انسان با کسب درآمد از نظر روحی آرامش می‌یابد و  فقر را از خود دور می‌کند.

امروزه بیکاری یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی جوانان است که زنگ خطر آن از مدت‌ها قبل به صدا در آمده است.

در حال حاضر مهم‌ترین مسئله و معضل کشور ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، اتکا به توانمندی‌های داخلی و رفع وابستگی به کالاهای خارجی برای توسعه کمی و کیفی کشور به شمار می‌رود که اقتصاد مقاومتی مولفه و بسترساز مهمی برای تحقق این اهداف است.

بسیج سازندگی با هدف رفع این چالش و بسترسازی و ایجاد انگیزه برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و ترویج استفاده از کالاهای ایرانی طی سال‌های اخیر به صورت ویژه به بحث اشتغال‌زایی پرداخته و در این زمینه تسهیلات و آموزش‌های متعددی را به افراد جویای کار ارائه داده که بخش عمده‌ای از این وظایف را شرکت نگار نصر با هدف ایجاد اشتغال، مردمی کردن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی بر عهده دارد.

در این زمینه با سید حسن شریفی مدیر شرکت نگار نصر استان مرکزی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

مهم‌ترین ماموریت شرکت چیست؟

شرکت نگار نصر یکی از موسسات زیر مجموعه بنیاد تعاون بسیج است که با هدف ایجاد اشتغال و اشتغال‌زایی برای بسیجیان بیکار به فعالیت می‌پردازد.

یکی از ماموریت‌های مهم شرکت نگار نصر، ترویج فرهنگ کار و تولید در جامعه از طریق برگزاری همایش‌ها و اطلاع‌رسانی به جامعه هدف و تحقق بخشیدن به فرامین مقام معظم رهبری در رابطه با اشتغال‌زایی است که شامل برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌شود.

در سال‌های گذشته این شرکت در کنار بسیج به موضوع اقتصاد مقاومتی از طریق ایجاد و راه‌اندازی کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی می‌پرداخت، اما در سال جاری ماموریت اصلی این شرکت بازاریابی و فروش محصولات تولیدی کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی است.

افراد جویای کار چگونه می‌توانند از تسهیلاتی که این شرکت برای بحث اشتغال‌زایی در نظر گرفته بهره‌مند شوند؟

در پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی به متقاضیان هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام افراد عادی به شرط تشکیل پرونده در بسیج به آسانی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

کسانی که متقاضی استفاده از این نوع تسهیلات هستند، چنانچه از تخصص و آموزش‌های کافی برای فعالیت در حرفه مورد نظر برخوردار باشند، به راحتی می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند و افرادی که تخصص و دانش لازم را ندارد، بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی چند ساعته می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند.

افرادی که موفق به دریافت تسهیلات شده و نسبت به تولید محصول اقدام کنند، هیچ نگرانی بابت بازاریابی و فروش محصولات خود نخواهند داشت، چراکه این شرکت با امکاناتی که برای این مهم ایجاد کرده زمینه فروش و بازاریابی محصولات تولیدی آنان را فراهم ساخته است.

چگونه به بحث بازاریابی و فروش محصولات می‌پردازید؟

بازاریابی و فروش محصولات تولیدی از طریق ایجاد ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده و با حذف واسطه‌ها صورت می‌گیرد.

بازاریابی و فروش محصولات تولید کنندگان با استفاده از سه روش صورت می‌گیرد که یکی از این روش‌ها ایجاد بازار مجازی است.

با استفاده از بازار مجازی اطلاعات کالای تولیدی اعم از نوع محصول، تاریخ تولید، تاریخ مصرف، کیفیت و قیمت کالا به همراه مشخصات تولیدکننده در سایتی که به همین منظور در پورتال شرکت راه‌اندازی شده قرار می‌گیرد و مصرف‌کننده می‌تواند با مراجعه به سایت، کالای مورد نظر خود را سفارش داده و خریداری کند.

یکی از مزیت‌هایی که بازار مجازی دارد، حذف واسطه‌ها و به دنبال آن کاهش قیمت محصول است که می‌تواند رضایت مشتری را جلب کند.

برقراری ارتباط با دفاتر شرکت سایر استان‌ها از دیگر روش‌های بازاریابی  است، با به کارگیری این روش محصولات تولیدی مازاد بر نیاز استان به دیگر استان‌های کشور اعلام و زمینه معامله کالا از طریق دفاتر استانی فراهم می‌شود و تولید کنندگان با استفاده از این روش نیز می‌توانند بدون اینکه بخواهند به مناطق دیگر کشور سفر کرده و زحمتی را متحمل شوند، محصول خود را به فروش برسانند.

طرح دیگر بازاریابی محصولات تولیدی فراهم سازی امکان صادرات کالا به سایر کشورها از طریق هماهنگی دفاتر استانی است.

تولیدکنندگان چگونه می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند؟

پس از تولید محصول شخص تولیدکننده، تولید محصول را به اطلاع بسیج سازندگی نواحی رسانده، آنان نیز اطلاعات لازم را در اختیار شرکت نگار نصر قرار می‌دهند تا نسبت به بازاریابی آن اقدام شود.

البته هم اکنون پنج شرکت تعاونی در این زمینه با شرکت نگار نصر همکاری دارند، این تعاونی‌ها به عنوان پشتیبان و با توجه به تخصص، تجربه و ظرفیتی که دارند، با شرکت نگار نصر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و نسبت به فروش و بازاریابی محصولات اقدام می‌کنند.

این تعاونی‌ها هم اکنون در شهرهای اراک و ساوه فعالیت داشته و نسبت به خرید محصولات گلخانه‌ای، بلدرچین، قارچ، تولیدات عسل، گوشت شتر مرغ، و... اقدام می‌کنند.

میزان مبادلات تجاری صورت گرفته از طریق بازار مجازی در سال جاری چه میزان بوده است؟

از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر یک میلیارد ریال مبادله تجاری از طریق خرید و فروش محصولات تولیدی کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

 شرکت چه خدماتی برای اشتغال بسیجیان بیکار ارائه می‌دهد؟

این شرکت با رایزنی زمینه اشتغال بسیجیان بیکار 20 تا 40 سال را در عرصه‌های گوناگون فراهم می‌سازد، بسیجیانی که دو سال سابقه فعالیت داشته و دارای طرح و ایده در عرصه کسب و کار هستند می‌توانند با مراجعه به شرکت از تسهیلات 150 میلیون ریالی در قالب عقود اسلامی با بازپرداخت 36 ماهه و سود 16 درصد بهره‌مند شوند.

از ابتدای سال جاری تاکنون 30 نفر با مراجعه به این شرکت درخواست خود را برای دریافت تسهیلات به ثبت رسانده‌اند، پرداخت تسهیلات محدودیتی نداشته و تنها به فعالیت در عرصه تولید اعطا می‌شود.

برپایی نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های کارآفرینی با همکاری دستگاه‌های چون فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه علمی و کاربردی به منظور توانمند سازی جوانان جویای کار و کارآفرینی و ارائه مشاوره‌های فردی و تخصصی در حوزه کسب و کار از دیگر برنامه‌های این شرکت است که  در سه ماهه گذشته دو همایش کارآفرینی با حضور 100 نفر برگزار شده است.

این شرکت با توجه به اینکه هیچ منابع دولتی در اختیار ندارد، اما ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای اشتغال‌زایی افراد جویای کار ایجاد کرده است، به طوری که تاکنون به 400 نفر از جوانان وام خود اشتغالی و به یک هزار و 360 نفر تسهیلات در قالب طرح اقتصاد مقاومتی پرداخت کرده است.

این تسهیلات زمینه اشتغال پایدار افراد جویای کار را در عرصه‌های تولیدی فراهم ساخته است.

تاکنون چه نفر در سامانه اشتغال بسیجیان بیکار ثبت نام کرده‌اند؟

امروز یکی از مشکلات اصلی جامعه مشکل بیکاری جوانان است که جامعه آماری بسیج هم  از این قاعده مستثنی نبوده و با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

شرکت نگارنصر به عنوان بازوی توانمندسازی بسیجیان تا به حال اقداماتی در راستای ایجاد اشتغال بسیجیان اعم از معرفی به ادارات، شرکت‌ها، نهادها  و سازمان‌ها از طریق انعقاد قرارداد و همچنین پرداخت تسهیلات برای ایجاد یا احیاء مشاغل داشته است.

لازمه سر و سامان دادن به تسهیلات اشتغال‌زایی و هدفمند کردن آنها ایجاد بانک اطلاعات از طریق شناسایی کارجویان واقعی بسیج  است که تا کنون بسیج از پنج هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

ارسال نظرات