عضو دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری گفت: زمان آن رسیده است که ادیبان و هنرمندان با زبان هنر، واقعیت ها را جلوه گر و از مظلوم حمایت کنند.
کد خبر: ۸۵۴۲۳۶۲
|
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، جواد کاموربخشایش، نویسنده، درباره تاثیر ادبیات بر اوضاع اجتماعی و سیاسی گفت: ادبیات در طول تاریخ همواره جریان ساز بوده و با پدیده های مختلف تعامل یا تقابل داشته است.

وی اظهار کرد: ادبیات ما آمیخته با دین و منطق ماست و بر این اساس، نویسندگان ما در مقابله با پدیده های مختلف واکنش نشان می دهند. درواقع می توان گفت بهترین آثار ادبی زمانی پدید آمده اند که تحولات خاصی در جامعه یا جهان به لحاظ تاریخی روی داده است.

کامور بخشایش با اشاره به انقلاب و دفاع مقدس گفت: به طور ملموس می توان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ادبیات را در انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس مشاهده کرد و دریافت که چه آثار مهمی ناشی از این شرایط تولید شده اند.

این نویسنده همچنین اظهار داشت: در عصر امروز نیز تحولات مختلف کشورمان، منطقه و جهان خمیرمایه تولید آثار ادبی هستند و لازم است ادبیات به کمک تغییر و تحولات منطقه بیاید. داعش و گروه های تکفیری، اتفاقاتی که در یمن، لبنان، فلسطین و ... رخ می دهد، همه می تواند موضوع نوشته های ادبی واقع شود.

 وی با تاکید بر اینکه ادبیات ابزاری برای مقابله با استعمار و استکبار است، بیان کرد: ادبیات می تواند باعث ایجاد انگیزه شود، روحیه ایثار و شهامت را تقویت کند و در شناساندن و تبیین خیر و شر به افراد جامعه آگاهی ببخشد. زمان آن رسیده است که ادیبان و هنرمندان به طور جدی به کمک تبیین این مسائل بیایند و با زبان هنر، واقعیت ها را جلوه گر و از مظلوم حمایت کنند.

کامور بخشایش با بیان اینکه ادبیات می تواند بازوی حمایتی جهان اسلام باشد، گفت: ادبیات از منظر حق و باطل به موضوعات نگاه می کند. ادیبان و نویسندگان ما می توانند مشکلات فرهنگی و اجتماعی را به زبان هنر بیان کرده و از آن طریق به گوش سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران رسیده و برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

این محقق و پژوهشگر در پایان تاکید کرد: هر حادثه ای وقتی لباس ادبیات بپوشد، ماندگار می شود. هنرمند و شاعر دینی وظیفه دارد به کمک حل مسائل روز جامعه بیاید و هر هنرمند متعهدی لازم است دست به قلم برده و با تولید اثر با ظلم و ستم مبارزه کند.

ارسال نظرات