نزار قطری مداح اهل‌بیت با طرح این پرسش که چرا تاکنون موزه‌ای برای انتقال پیام کربلا ساخته نشده است، گفت: بیان پیام سرخ حسینی تنها به روضه‌خوانی و سینه‌زنی نیست، بلکه باید از ابزارهای دیگر مانند تئاتر، انیمیشن، بازی و غیره بهره برد.
کد خبر: ۸۵۴۲۳۶۴
|
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، نخستین فراخوان بین‌المللی شعر حضرت علی‌اصغر(ع) با عنوان «ضریح گهواره» شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه 23 تیر ماه) با حضور بیش از 80 نفر از شعرای داخلی و خارجی در جوار بارگاه منور امامزاده حمیده‌ خاتون باغ فیض برگزار شد.

*منافی‌پور: کنگره شعر «ضریح گهواره» برگزار می‌شود

در ابتدای این مراسم داوود منافی‌پور دبیر مجمع‌ جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) با بیان اینکه امسال در بیش از سه هزار نقطه و 42 کشور همایش شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود، ابراز داشت: پیگیر ثبت جهانی یونسکو هستیم و اگر این اتفاق شکل بگیرد، سالانه 45 دقیقه زمان روضه‌خوانی حضرت علی‌اصغر(ع) در یونسکو خواهیم داشت تا به این ترتیب سند مظلومیت کربلا به جهانیان معرفی شوند.

وی افزود: در راستای برگزاری کنگره شعر «ضریح گهواره» شعرای اردو زبان، عرب زبان و آذری زبان شناسایی شده‌اند، اگر این کنگره از طریق افراد اطلاع‌رسانی شود، حدود 20 هزار نفر شرکت‌کننده خواهد داشت و همچنین حدود 35 شبکه تلویزیونی عرب‌زبان و شیعی هم با ما همکاری خواهند کرد.

منافی‌پور با اشاره به اینکه پیام سرخ حسینی از طریق بیان مظلومیت شیرخواره دشت نینوا به جهان قابل مخابره است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر شناسایی نخبگان ادیان را انجام دادیم، حسینیه‌ها، مساجد و مراکز فرهنگی شناسایی شده‌اند و امسال تعداد زیادی جلسه روضه حضرت علی‌اصغر(ع) در جهان برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه جامعه هدف با بیشتر در شبه‌قاره هند است، به ارائه آماری از شیعیان در برخی نقاط جهان پرداخت و ادامه داد: آمار رسمی شیعیان در هند 70 میلیون نفر است، اما طبق برآوردی که کردیم حدود 400 میلیون نفر در هند دوستدار امام حسین(ع) هستند، از نکات جالب توجه اینکه در سرزمین فلسطین اشغالی نیز حدود 10 هزار شیعه شناسایی شده و در قطب شمال هم 15 نفر شیعه وجود دارد.

دبیر مجمع‌ جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) با بیان اینکه در دانشگاه‌های معتبر جهان نسبت به برگزاری همایش شیرخوراگان حسینی از سوی ایران، کنفرانس‌ها و نشست‌هایی برگزار شده است، اظهار داشت: به تازگی لایحه‌ای در پارلمان انگلیس مطرح شده است که جلسه روضه حضرت علی‌اصغر(ع) در انگلیس برگزار نشود، این در حالی است که مراسم قمه‌زنی هر سال در لندن برگزار می‌شود و پلیس این کشور این مراسم را حمایت و حفاظت می‌کند.

وی افزود: قرار است که کلید ظهور با حضرت علی اصغر(ع) رخ دهند، زیرا تا دنیا امام حسین(ع) را نشناسد، چگونه امام زمان(عج) در روز ظهور خود را فرزند امام حسین(ع) معرفی کند و همه جهان او را بشناسند، بنابراین باید تلاش کنیم که مظلومیت حضرت علی اصغر(ع) را در هر مقطع و زمانی به جهان مخابره کنیم.

*مجاهدی: اگر لبخند علی اصغر(ع) نبود، نهضت توابین شکل نمی‌گرفت

در ادامه محمدعلی مجاهدی از شعرای آیینی و پیشکسوت با بیان اینکه شهادت حضرت علی اصغر(ع) به لحاظ تأثیرگذاری با هیچ یک از وقایع روز عاشورا یکسان نیست و بنابراین ظرفیت محیر العقولی برای پیام سرخ حسینی دارد، گفت: فرهنگ گرانسنگ عاشورا باید به فرهنگ مهدویت گره بخورد، این‌ها از یکدیگر جدا نیست و انقلاب حضرت حجت بن حسن عسکری در ادامه انقلاب عاشورا است.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری شب شعر حضرت علی‌اصغر(ع) باید اتاق فکری تشکیل شود، افزود: نمک سفره آقا امام حسین(ع) اشک و روضه است، بنابراین روضه صحیح آن روضه‌ای است که حضرات می‌شنیدند و گریه می‌کردند.

مجاهدی با بیان اینکه لبخند حضرت علی اصغر(ع) در هنگام شهادت باعث از بین رفتن حکومت اموی شد، گفت: کسانی که در روز عاشورا بودند، شاهد بودند هنگامی که تیر سه شعبه حرمله گلوی آن شیرخوار را برید، حضرت علی اصغر(ع) لبخند زد، بنابراین اگر آن لبخند حضرت علی اصغر(ع) نبود، نهضت توابین شکل نمی‌گرفت.

*نزار قطری: چرا موزه حادثه کربلا ساخته نشده است

آخرین سخنران این مراسم نزار قطری شاعر و مداح اهل بیت عصمت و طهارت بود، وی با اشاره به اینکه حضرت علی اصغر(ع) کوچکترین سرباز امام حسین(ع) است، افزود: حضرت علی اصغر(ع) با گریه توانست مظلومیت امام حسین(ع) را نشان دهد، برای اینکه بتوانیم این نهضت حسینی را به جهان برسانیم، باید یک کلید داشته باشیم که آن کلید حضرت علی اصغر(ع) است.

نزار قطری با تأکید بر اینکه درباره شخصیت علی اصغر(ع) هیچ اختلافی میان مذاهب اسلامی و حتی ادیان دیگر وجود ندارد، بیان داشت: بیان پیام سرخ حسینی تنها با روضه‌خوانی و سینه‌زنی نیست، بلکه باید از ابزارهای دیگر مانند تئاتر، بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن، کلیپ‌ها و غیره بهره برد.

وی با بیان اینکه باید رسانه‌ها به میدان بیایند تا مظلومیت حضرت علی اصغر(ع) را بیان کنند، ادامه داد: چرا تاکنون در جهان یک موزه به نام کربلا ساخته نشده است، چرا در ایران این کار صورت نگرفته است، در حالی که ادیان دیگر برای نشان دادن برخی وقایع و رخدادهای مهم خویش دست به تأسیس موزه زده‌اند.

ارسال نظرات