با اجرای طرح افزایش ضریب خوداتکایی تولید برنج با محوریت اقتصاد مقاومتی، ظرف ۱۰ سال عملکرد تولید این محصول از ۴۸۰۰ کیلو گرم در هکتار به ۶۶۰۰ کیلوگرم در هکتار می رسد.
کد خبر: ۸۵۴۲۴۴۹
|
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳

  به گزارش خبرگزاری بسیج ، کاوه خاکسار  مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت با اعلام این مطلب افزود: این طرح با ضریب خوداتکایی ۶۵ درصد تدوین شده و اجرای آن کمک بزرگی به تولید برنج کشور خواهد کرد.

وی گفت: سطح زیر کشت برنج در طرح افزایش ضریب خود اتکایی محصول ۴۸۴ هزار هکتار پیش بینی شده و برنامه ما این است که ظرف چند سال آینده به علت بحران آب، سطح کشت برنج استان های غیر شمالی را کاهش دهیم و بر تولید این محصول در استان های شمالی متمرکز شویم.

 خاکسار با بیان اینکه طرح افزایش ضریب خوداتکایی تولید برنج در وزارت جهاد کشاورزی به تایید رسیده است و در صورت نهایی شدن و تامین اعتبار، اجرای آن از امسال آغاز خواهد شد.

وی کاهش ضایعات برنج را یکی از اهداف و ویژگی های طرح افزایش ضریب خود اتکایی این محصول دانست و گفت: بیشترین مقدار ضایعات برنج مربوط به مرحله برداشت و فراوری در واحد های شالیکوبی است و از این رو،۱۰ پروژه برای ارتقای مدیریت مزرعه و برنامه هایی برای اصلاح و نوسازی واحد های شالیکوبی در این طرح دیده شده است.

خاکسار با اذعان به اینکه در این طرح، سطح کشت برنج پر محصول اضافه خواهد شد، گفت: سطح زیر کشت ارقام  برنج پر محصول در سال جاری ۶۰ هزار هکتار و سطح زیر کشت ارقام محلی ۴۰۰ هزار هکتار گزارش شده است.

 وی در عین حال بر افزایش کیفیت برنج  تاکید و تصریح کرد: یکی از کارهای مهم، ارتقای کیفیت برنج است و به این منظور باید طرحی اجرا شود که برنج تولید شده در مزارع کشور شناسنامه داشته باشند.

خاکسار افزایش تولید برنج بر اساس پایداری و حفظ محیط زیست، تمرکز کشت بر استان های شمالی و بخش کوچکی از استان گلستان، افزایش کارایی مصرف آب در شالیزارهای کشور با توجه به بحران آب موجود، افزایش بهره وری با تاکید بر جلوگیری از تغییر کاربری شالیزارها، کاهش هزینه تولید و افزایش در آمد کشاورزان از طریق افزایش عملکرد و مکانیزه کردن عملیات کشاورزی و کاشت ۱۰۰ درصد مکانیزه برنج و برداشت با کمباین را از دیگر اهداف طرح افزایش ضریب خود اتکایی تولید برنج برشمرد.
منبع: مشرق
ارسال نظرات