منابع هندی، با ابراز امیدواری از عدم موضع سرسختانه ایران گفتند، با توجه به لغو نشدن مجوز اکتشاف شرکت هندی کاشف میدان گازی فرزاد ب از سوی ایران، این شرکت حق توسعه این میدان گازی را دارد.
کد خبر: ۸۵۴۲۴۶۲
|
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹





به گزارش خبرگزاری بسیج ، به نقل از فایننشال اکسپرس، با توجه به توافق هسته‌ای ایران با 6 کشور غربی، همچنان که دهلی‌نو آماده پرداخت 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی خود به ایران می‌شود، از تهران درخواست خواهد کرد تا امتیاز توسعه میدان فرزاد ب در خلیج فارس را به شرکت‌های هندی بدهد.

شرکت‌های هندی تاکنون از ترس تحریم شدن از سوی آمریکا و اروپا از سرمایه‌گذاری در ایران دوری می‌کردند. چنین ترسی دهلی‌نو را از طرح ادعا برای دریافت امتیاز توسعه و سرمایه‌گذاری حدود 7 میلیارد دلاری در بزرگ ترین میدان گازی کشف شده توسط یک شرکت هندی در خارج بازداشته است.

اما با حصول توافق ایران و گروه 1+ 5 و امکان لغو تحریم‌ها، هند مجددا تلاش می‌کند تا امتیاز توسعه این میدان گازی با ظرفیت  12.8 تریلیون فوت مکعب که در سال 2008 توسط شرکت اُ ان‌جی‌سی ودیش کشف شد، را دریافت کند.

نارندرا کی ورما مدیرعامل شرکت او وی ال در این‌باره به پی‌تی آی گفت: «ما در مورد توسعه میدان فرزاد ب با ایران مذاکره کرده‌ایم. اکنون که تحریم‌ها کاهش خواهد یافت، ما انتظار داریم ایران امتیاز توسعه را به ما بدهد.»

مقامات هندی امیدوارند که ایران موضع سرسختانه‌ای در مورد امتیاز میدان گازی فرزاد ب نداشته باشد و همچنین پیش‌بینی می‌کنند که پیشنهادهای رقابتی از دیگر نقاط جهان از جمله چین وجود داشته باشد.

ایران در فوریه 2012 یک اولتیماتوم یک ماهه برای توسعه میدان گازی فرزاد ب به هند داد اما بیش از 2 سال، تهدید خود برای لغو مجوز بلوک فارسی شرکت او وی ال را عملی نکرد.

به گفته منابع هندی، ایران با هدف فشار بر هند، سال گذشته نام این میدان گازی را در فهرست میدان‌های برای مزایده قرار داد اما هنوز مجوز اکتشاف این شرکت هندی را باطل نکرده است که این امر به این شرکت هندی حق توسعه اکتشافی را را انجام داده است، می‌دهد.

ارسال نظرات