یک متخصص صنایع غذایی با اشاره به استفاده از پرتودهی هسته‌ای برای ماندگاری بیشتر محصول غذایی گفت:‌ مشتری باید با استفاده از برچسب نصب شده از محصول پردتودهی شده آگاه باشد.
کد خبر: ۸۵۴۲۴۶۸
|
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سید امیرمحمد مرتضویان درباره افزایش زمان ماندن محصولات خوراکی در انبار با استفاده از پرتودهی هسته‌ای اظهار داشت: در این روش پرتو گاما بر مواد غذایی تابانده می‌شود و دوز مورد استفاده از اشعه گاما برای پرتودهی محصولات غذایی در این روش از اهمیت زیادی برخوردار است.

پرتو گاما میکروب‌زدایی می‌کند
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خواص این تابش گفت: تاباندن این پرتو باعث از بین رفتن میکروب‌های موجود در مواد غذایی شده و انگل‌ها را که مانعی در ماندگاری غذا هستند، نابود می‌کند.

پرتودهی رایحه محصول غذایی را حفظ می‌کند
مرتضویان با بیان این‌که استفاده از روش‌های گرمایی مشکلات و هزینه‌هایی را در بر دارد، افزود: در روش پرتودهی افزایش دما نداریم و به همین علت به آن روش سرد گفته می‌شود در عین حالی که آنزیم‌های عامل فساد را از بین می‌برند رایحه و عطر مواد را حفظ می‌کنند.

وی گفت: بسیاری از فسادها به دلایل آنزیمی است که سبب پلاسیدگی و جوانه زدن سبزیجات و میوه‌جات می‌شوند، اما با این اشعه آنزیم‌ها را غیر فعال می‌کنیم تا مسیر بیولوژیک آن‌ها کند یا متوقف شود.

پرتودهی غذاهای چرب و مرطوب ممنوع!
این متخصص صنایع غذایی با بیان این‌که کاربرد اصلی پرتودهی کشتن میکروب‌ها و استریل کردن است، گفت: باید توجه داشته باشیم که پرتودهی به دلیل انرژی بالایی که دارد مخاطراتی هم ایجاد می‌کند و چنانچه رطوبت و چربی غذا زیاد باشد پرتودهی خطرناک است و باید از آن اجتناب کرد.

مرتضویان درباره خطرات پرتودهی غذاهای مرطوب و پرچرب افزود: پرتودهی این غذاها سبب تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود و مولکول‌های آب را اصطلاحا رادیولیز یعنی تجزیه پرتوی می‌کند و تبدیل به رادیکال‌هایی می‌شوند که به ترکیبات دیگر مواد غذایی حمله‌ور می‌شوند و ارزش غذایی را کم می‌کنند و عامل سرطان هستند.

کاربرد پرتودهی برای محصولات خشک و پودری
وی ادامه داد: روش پرتودهی بیشتر برای غذاهای پودری و خشک عمومیت دارد، برای مثال موسیری که در ماست استفاده می‌شود پرتو داده می‌شود زیرا اگر از این روش بهره نگیرند، مواد رایحه‌دار موسیر از دست می‌رود یا بافت آن له می‌شود.

این متخصص صنایع غذایی افزود: در محصولاتی مانند سیب‌زمینی و پیاز برای این‌که بحث جوانه زدن را به تاخیر بیاندازیم و زمان ماندن آن‌ها را در انبار افزایش دهیم، از روش پرتودهی استفاده می‌کنیم.  

ضرورت وجود برچسب برمحصول پرتودهی
مرتضویان بیان کرد: در انرژی اتمی امیرآباد با اجازه و نظارت سازمان غذا و دارو پرتودهی برای غذاهای خشک و پودری انجام می‌شود، چنانچه برای ضدعفونی کردن از روش سمی استفاده شود سبب مسمومیت محصول شده و اگر روش گرمایی را به کار ببندیم رایحه محصولات به خصوص ادویه‌جات را از دست می‌دهیم.

وی یادآور شد: پرتودهی یک روش جهانی است که توجیه دارد یعنی جایگزینی ندارد و باید مطابق با استاندارد هر کشور انجام شود اما باید بر روی غذاهای پرتودیده برچسب مخصوص نصب و حق انتخاب به مصرف کننده داده شود.

ارسال نظرات