مدیر کل فرهنگ و ارشاد چهارمحال و بختیاری در گفتگو با بسیج، گفت: برای اجرای هر چه بهتر قانون عفاف و حجاب، متولیان و دستگاه های اجرایی و اداری باید با همدیگر همدل و هماهنگ باشند .
کد خبر: ۸۵۴۳۰۳۵
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج چهارمحال و بختیاری ؛ جواد کارگران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج در شهرکرد؛ با اشاره به قانون راه کار های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در 13 دی 1384 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بالتبع اداره کل فرهنگ و ارشاد استان ها را یکی از ادارات اجرایی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب عنوان کرد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه فرهنگی و پیشگیری از معضلات رعایت نکردن عفاف و حجاب و گسترش این فرهنگ در جامعه فعالیت می کند و تنها متولی این قانون نمی باشد .

کارگران افزود: استان چهارمحال و بختیاری به دلیل بافت خاص سنتی و فرهنگی خود خیلی مانند استان های بزرگی همچون تهران با معضلی به نام مشکلات رعایت نکردن عفاف و حجاب رو برو نیست؛ اما نباید گفت مشکلی وجود ندارد و کاری در این خصوص انجام نداد. یک سری معضلاتی وجود دارد که به کمک دستگاه های دیگر همچون سپاه و نیروی انتظامی در حال پیگیری است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طبق این قانون وظایفی که بر عهده استان ها نهاده شده در 21 بند معرفی شده اند برخی به صورت ملی و برخی هم در استان ها قطعا انجام داده می شود .

وی اضافه کرد: رسانه ها و مطبوعات تحت نظر اداره کل و فرهنگ و ارشاد هر استان به فعالیت های اطلاع رسانی و خبری خود می پردازند که نظارت بر رسانه ها نیز در دستور کار ارشاد است و پرداختن به بحث حجاب و عفاف را بارها به اصحاب رسانه اعلام کرده ایم و هم اکنون در این رابطه در استان چهارمحال و بختیاری در زمینه عفاف و حجاب نوشته ها و مقالات متعددی در رسانه ها به چاپ رسیده است.

کارگران ادامه داد: ایجاد و پخش محصولات فرهنگی و سمعی بصری نیز در سطح استان تحت نظر این اداره کل انجام می گیرد و در خصوص ایجاد بسته های فرهنگی و نرم افزار های مرتبط با بحث عفاف و حجاب در حال پیگیری هستیم .

وی گفت: برگزاری همایش ها و جشنواره های اطلاع رسانی در خصوص عفاف و حجاب و تبلیغ در این زمینه با استفاده از برنامه های متنوع و تبلیغاتی همچون چاپ انواع پوستر و بروشور تاکنون استان برنامه های خوبی را برگزار کرده است و تاثیر بسیار خوبی را بر سطح جامعه داشته است .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیشتر مخاطبان برنامه های این اداره کل را نوجوانان و جوانان و عموم مردم تشکیل می دهند افزود: در برنامه های مختلف سعی کردیم این فرهنگ را به خوبی به این قشر ها بشناسانیم و تذکر های لازم را بدهیم.

جواد کارگران خاطرنشان کرد: بحث عفاف و حجاب تنها مخصوص بانوان نمی باشد؛ بلکه برای ساری شدن این فرهنگ تمام کسانی که در جامعه زندگی می کنند درگیر هستند .

وی با بیان اینکه معرفی الگوهای مناسب عفاف و حجاب به اقشار جامعه از مهم ترین رویکرد های برنامه های این اداره کل بوده است ادامه داد: محور قرار دادن این موضوع در برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف، برپایی نمایشگاه ها ، ساخت فیلم کوتاه و مسابقات عکس و تالیف و انتشار کتاب های مرتبط با این موضوع و دیگر برنامه های اجرایی از مهم ترین فعالیت هایی بوده که در این زمینه انجام شده است .

کارگران با اشاره به اینکه هم اکنون 380 کانون در مساجد استان فعالیت می کنند، گفت: کانون های فرهنگی - هنری مساجد مهم ترین سنگر و پایگاه برای ترویج این فرهنگ هستند که خوشبختانه فعالیت های بسیار خوبی را تاکنون انجام داده اند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان چهارمحال و بختیاری به برگزاری جشنواره و نمایشگاه مد و لباس اسلامی ایرانی در استان در دو سال متوالی اشاره و بیان کرد: یکی از اهداف برگزاری این جشنواره ها ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و ارائه الگو و پوشش اسلامی به مردم متناسب با فرهنگ بومی و اسلامی استان و کشور بوده است .

کارگران افزود: صرفا یک دستگاه نمی تواند به تنهایی در جاری کردن فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگیری از ترویج فرهنگ غربی موثر باشد؛ بلکه باید همه دستگاه های فرهنگی و غیر فرهنگی، نظارتی و نظامی برای رسیدن به این هدف تلاش کنند و برای به نتیجه رسیدن این هدف خانواده ها و به خصوص پدر و مادر نقش اساسی و مهمی را دارند.

وی گفت: دستگاه های اداری و اجرایی متولی این قانون اگر بخواهند به صورت جداگانه فعالیتی انجام دهند و با همدیگر هماهنگی و انسجام نداشته باشند برنامه های اجرا شده بازدهی طولانی مدتی را نخواهد داشت و یا ممکن است تاثیری حتی نداشته باشد، پس باید این ادارات و متولیان این قانون با انسجام و همدلی؛ برنامه های متعدد و موثری را تدارک دیده و به ثمر برسانند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان چهارمحال و بختیاری در پایان به بحث اعتباری این قانون اشاره کرد و گفت: مسئولین قانونگذاری و اجرایی در این بحث باید اعتبار خاصی را پیش بینی و تخحصیص دهند؛ چرا که این امر باعث سرعت بخشی به کار و بهتر برگزار شدن برنامه ها می شود .

ارسال نظرات