رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ خانواده‌ها باید بدانند که تمام دانش‌آموزان نیاز به شرکت در کنکور ندارند و در بسیاری از رشته‌ها بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌شود. این موضوع به برچیده شدن بازار کاذب موسسات کنکورمنجر می‌شود.
کد خبر: ۸۵۴۳۰۷۳
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالرسول عمادی  با اشاره به اینکه سهم سوابق تحصیلی در کنکور 25 درصد است، اظهار داشت:‌ پیشنهاد ما این بود که برای امسال سهم سوابق تحصیلی در کنکور افزایش یابد اما شورای سنجش پذیرش دانشجو برای امسال هم همان تأثیر 25 درصدی را تصویب کرد و امسال افزایش سهم سوابق تحصیلی را شاهد نبودیم.

وی افزود: هم‌اکنون شاهد هستیم که ظرفیت‌ پذیرش دانشجو در گروه‌ها و رشته محل‌ها متفاوت است به عنوان مثال شانس قبولی یک شرکت کننده در گروه ریاضی بالاست و بیش از 150 درصد شانس قبولی دارد یعنی به ازای هر شرکت کننده گروه ریاضی نزدیک به 2 صندلی در رشته محل‌های مختلف در دانشگاه‌ها داریم.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه بسیاری از متقاضیان حاضر نیستند در همه دانشگاه‌ها و همه رشته محل‌ها ادامه تحصیل دهند و تمایل به دانشگاه‌های بهتر دارند، گفت: به همین دلیل است که معتقدیم کنکور همیشه وجود خواهد داشت و این رقابت همیشگی است.

عمادی ادامه داد:‌البته به مرور زمان این رقابت محدود به تعدادی رشته خاص می‌شود اما جا افتادن این فرهنگ در میان مردم که لازم نیست تمام افراد در کنکور شرکت کنند نیاز به زمان دارد.هم‌اکنون برای برخی از رشته‌ها نیازی به حضور داوطلبان در کنکور نیست و دانشگاه‌ها از آنها ثبت‌نام می‌کنند.

وی افزود:‌ بسیاری از دانشگاه‌های غیردولتی هستند که شرط خاصی برای پذیرش دانشجو ندارند چون ظرفیت‌شان خالی می‌ماند بنابراین هر داوطلبی که مراجعه کند،‌می‌تواند اقدام به ثبت‌نام کند به همین دلیل است که اعتقاد داریم ظرفیت‌ پذیرش دانشجو در دانشگاه‌‌ها تا مدتی براساس سوابق تحصیلی خواهد بود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: پس از مدتی برخی از رشته‌ها دیگر بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش خواهند داشت. در حال حاضر در برخی از رشته‌ها بدون در نظر گرفتن سوابق تحصیلی و یا قبولی در کنکور دانشجو پذیرفته می‌شود.

عمادی در پاسخ به این پرسش که آیا برچیده شدن کنکور می‌تواند به برچیده شدن فعالیت تجاری آموزشگاه‌های آزاد کمک کند؟ افزود:‌ قطعاً موثر خواهد بود. وقتی که توجه عمده مردم به این موضوع جلب شود که برخی از دانشگاه‌ها بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند و لازم نیست که نگران کنکور باشند به طور حتم فعالیت این آموزشگاه‌ها کاهش پیدا می‌‌کند و درآمد‌های آنها کم و بازارشان کساد می‌شود.

وی ادامه داد:‌براساس قانون سنجش پذیرش دانشجو ناگزیریم تا زمانی که این قانون وجود دارد به سمتی برویم که امتحانات برخی از دروس در سال دوم دبیرستان نهایی شود و باید سوابق تحصیلی را از پایه سوم به پایه‌های دیگر تعمیم دهیم.این اتفاق یک حرکت قانونی است که باید انجام شود و آموزش هم متناسب با تغییر در روش ارزشیابی تغییراتی خواهد داشت.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ هم‌اکنون دانش‌آموزان در سال‌هایی که امتحانات نهایی دارند نسبت به سال‌هایی که امتحان نهایی ندارند متمایز به درس خواندن اقدام می‌کنند.این موضوع به طور حتم بر فرآیندهای آموزشی تاثیر گذار خواهد بود و به تدریج اگر شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کند تا امتحانات دروسی دیگر از پایه‌های اول و دوم دبیرستان نهایی شود ما امتحاناتش را برگزار می‌کنیم تا به عنوان سابقه تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظرات