ساختمان نیمه‌تمام دانشکده کشاورزی‌ دانشگاه «محقق‌اردبیلی‌»در مشگین‌شهر در حالی در هفتمین سال‌ ساخت خود زیر باد‌ و باران فرسوده می‌شود‌ که هنوز سند زمین آن‌تحویل‌دانشگاه نشده است.
کد خبر: ۸۵۴۳۲۳۰
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، داستان عجیب و شنیدنی دانشکده کشاورزی زمانی ورد زبان ها شد که سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی استان از تکمیل این ساختمان با وضعیت فعلی امتناع کرد.

در این جلسه گودرز صادقی خطاب به مسئولان استانی گفت: چطور می توان در ساختمانی که هنوز سند آن موجود نیست سرمایه گذاری کرد و بنده روی چه حسابی درآمد دانشگاه را در این ساختمان هزینه کنم.

وی به ضرورت تعیین تکلیف سند این دانشکده تاکید کرد و با انتقاد از عملکرد مدیران سابق تصریح کرد: دانشگاه نمی تواند برای ساختمانی که بلاتکلیف است اعتبار بگذارد.

تاکیدات صادقی در شورای برنامه ریزی موجب شد تا موضوع دانشکده کشاورزی مجددا بررسی شده و نسبت به تعیین تکلیف سند آن اقدامات لازم صورت گیرد.

بلاتکلیفی این ساختمان و توقف در ساخت آن در وضعیتی است که دانشکده کشاورزی در سال ۸۸ به عنوان یکی از فضاهای مورد نیاز دانشگاه از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته شده است و این پروژه یکی از ۱۰ ها پروژه بلاتکلیف عمرانی استان است که به در بسته واگذاری سند زمین خورده است.

دانشکده کشاورزی نیاز ضروری دانشگاه

این اداره کل در محل فعلی دانشگاه باشگاه ویژه کارگران را به دلیل نیاز مبرم دانشگاه جهت کاربری به آن واگذار کرده و تمامی این اتفاقات صرفا با صورت جلسه مدیران محلی انجام شده است.

نکته ای که سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی در شورای برنامه ریزی به آن تاکید کرد و گفت: واگذاری صورت جلسه ای برای حل مشکل کافی نیست و مدرک قطعی محسوب نمی شود.

نیاز به این دانشکده و چند فضای مسقف موجب شد صادقی به امور آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نامه ای نوشته و در آن نسبت به رفع بلاتکلیفی، نیمه تمام بودن وبه حال خود رها شدن چند پروژه ابراز گله مندی کند و خواستار رفع مشکل شود.

در بخشی از این نامه عنوان شده است: «طرح ملی به شماره ۳۰۱۴۶۱۷۹ با عنوان تامین فضای آموزشی و کمک آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی با پنج پروژه در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ در قانون بودجه پادار گردیده است. از این میان، تنها پروژه احداث یک بلوک خوابگاه دانشجویی در سال ۹۱ به بهره برداری رسیده و اعتبارات مابقی پروژه ها به شرح جدول زیر به علل مختلف حذف شده است

در جدول این نامه عنوان احداث دانشکده کشاورزی مشگین شهر به چشم می خورد که در چهار هزار و ۷۰۰ متر مربع زیر بنا ساخت آن آغاز شده است.

رقمی که برای تکمیل ساختمان برآورد شده بیش از هزینه کرد فعلی بنا است و طولانی شدن پروسه ساخت موجب شده است بیشتر از سود دهی این ساختمان تاکنون به دلیل استهلاک تجهیزات و مصالح پای کار زیان متوجه خود ببیند.

نارضایتی از نحوه عملکرد مدیران سابق

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلیاز بلاتکلیفی هفت ساله ساختمان دانشکده کشاورزی مشگین شهر ابراز گله مندی کرد.

صادقی با بیان اینکه این ساختمان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در خارج از شهر مشگین شهر واقع شده است، افزود: این ساختمان در محل باشگاه کارگران احداث می شود که از امکانات اولیه شامل آب و برق و گاز و تلفن بی نصیب است.

وی افزود: این ساختمان در زمان سفر رئیس جمهور سابق به عنوان دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق مصوب شده و تا کنون پنج میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه اعتبار اختصاصی این پروژه به دلیل محدود بودن سریعا به اتمام رسیده و تکمیل نشده است، گفت: بر اساس تصمیم گیری مسئولان این ساختمان باید از محل درآمدهای دانشگاه محقق تکمیل شود.

صادقی با تاکید به اینکه دانشگاه محقق ۹ میلیارد ریال برای تکمیل در نظر گرفته است، افزود: با این وجود هنوز سند این ساختمان به ما واگذار نشده و هفت سال است بلاتکلیف است.

این مسئول با بیان اینکه تصویب طرح به دانشکده صرفا در صورتجلسه عنوان شده است، تصریح کرد: بر اساس اسناد موجود این صورتجلسه به تائید مدیر کل کار و تعاون استان نرسیده و با وجود اینکه زمین متعلق به راه و شهرسازی است، در تخصیص سند دانشگاه با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که سند به دست دانشگاه نرسیده هزینه کرد از بیت المال برای تکمیل ساختمان آن صحیح نیست، خواستار واگذاری سند زمین به دانشگاه شد.

اداره کار: سند پیش ما نیست

تاکیدات صادقی که البته در جلسه شورای برنامه ریزی در حضور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل مطرح شد از سوی این مدیر نه تنها پذیرفتنی است بلکه حسین منوری این نگاه را منطقی می داند.

ویبا بیان اینکه زمین به صورت صورتجلسه ای به دانشگاه واگذار شده است، اضافه کرد: اداره کار در محل دانشکده سالن ورزشی می ساخت که بعدها در سال ۸۸ دانشگاه محقق نسبت به تخصیص زمین آن اعلام نیاز کرد.

به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مسئولان وقت از جمله فرماندار و معاون سیاسی استاندار نسبت به این اعلام نیاز رسیدگی کرده و به صورت صورتجلسه زمین را جهت بهره برداری دانشگاه واگذار کرده اند.

منوری تاکید کرد: این در حالی است که زمین حتی متعلق به ما نیست و سند آن را نداریم و این زمین متعلق به راه و شهرسازی استان است.

وی این شکل از واگذاری را صحیح ندانست و افزود: در آن مقطع مدیران باید به شکل قطعی سند زمین را واگذار می کردند و در حال حاضر اگر به خود ما چنین زمینی پیشنهاد شود نمی پذیریم.

وی با یادآوری اینکه این ساختمان دو بار در شورای برنامه ریزی استان به صورت مازاد مصوب شده است، افزود: راه و شهرسازی متعهد شده سند را به دانشگاه واگذار کند و دانشگاه نیز پیگیری این موضوع را بر عهده گرفته است.

منوری تاکید کرد: در شرایطی که دولت اسناد و املاک ادارات را مستند سازی می کند نباید با این شکل واگذاری در امورات دستگاه ها اختلال ایجاد کرد.

دانشکده ای که آب ندارد

هر چند بحث و کشمکش برای این ساختمان هفت سال به طول انجامیده نکته قابل توجه آنجا است که این ساختمان در ورودی قدیم مشگین شهر حوزه روستای آللی در منطقه ای که امکانات و زیرساخت های اولیه را نیز ندارد احداث شده است.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با ابراز تاسف از این شکل انتخابگفت: به دلیل اینکه امکانات و زیرساخت های مناسب در این ساختمان فراهم نیست در صورت آغاز به کار دانشکده ما ناگزیر هستیم نسبت به حمل و نقل دانشجویان برنامه ریزی کنیم.

صادقی با بیان اینکه مشخص نیست بر اساس کدام منطق در چنین منطقه ای که حتی آب و برق ندارد ساخت دانشکده مصوب شده است، تصریح کرد: این پروژه به تائید مسئولان قبلی دانشگاه رسیده و ما چاره ای جز تکمیل آن نداریم.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: به جای دانشگاه مسئولان استان باید نسبت به تکمیل ساختمانی که برای ساخت آن هزینه شده و بلاتکلیف مانده اصرار داشته باشند و بعد از تکمیل حتی اگر مناسب دانشکده نبود برای کاربری دیگر استفاده شود.

احداث دانشکده کشاورزی مشگین شهر مصوبه هیئت وزیران در سال ۸۶ است که در نامه صورت جلسه آن عنوان شده گزارش اقدامات انجام یافته به صورت ماهانه باید به معاونت اجرایی رئیس جمهور ارائه شود.

گزارشی که به نظر می رسد هفت سال است زمان ارائه آن به طول انجامیده و مسئولان دانشگاه محقق اردبیلی پرونده بلاتکلیفی این پروژه را دوباره روی میز خود گذارده اند.

ارسال نظرات