یکی از جاذبه های طبیعی درو که همه ساله میزبان طبیعت گردان، بخصوص غارنوردان میباشد، غار آسلَه دِم است . این غار در 35 کیلومتری جنوب شهر خلخال و در بالادست کوه پلنگاهِ روستای درو قرار دارد.
کد خبر: ۸۵۴۳۳۶۰
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خلخال، طبعیت زیبای شاهرود همچنان ناشناخته مانده و سعی داریم طبیعت و استعداد های خدادادی این منطقه را برای شما مخاطبان معرفی کنیم.

یکی ازجاذبه های طبیعی دروکه همه ساله میزبان طبیعت گردان، بخصوص غارنوردان میباشد،غار آسلَه دِم است . این غار در 35 کیلومتری جنوب شهر خلخال و در بالادست کوه پلنگاهِ روستای درو قرار دارد. در مسیر این غار، غار زیبای دیگری به نام خلانبر قرار دارد .گرچه برای رفتن به این دو غار زیبا داشتن یک بلد و راهنمای بومی مشکل زیادی را حل میکند،اما در صورت نداشتن راهنما کافیست با اشاره انگشتان اهالی به سمت کوههای روستا و نشان دادن کوهی که این غار در آن واقع شده است، متوجه سمت غارها شویم. هر ساله در نیمه مرداد که کوههای درو پر از گردشگران بومی و دروی است، این غار بیشترین تماشاگر را دارد.

برای رسیدن به غار اول (خلانبر) 45 دقیقه زمان نیاز است و برای رسیدن به غار دوم دو ساعت پیاده روی نیاز است. مسیر این دو غار انقدر زیبایی دارد که هیچگاه کوهنورد را خسته نمیکند، راهی که دو طرفش پر از باغات سبز و دره ای زیبا است. صدای پرندگان و آب رودخانه و گاه صدای موسیقی نرم جویبار از هر طرف میاید. آب که زلالی اش ترا مجبور میکند در مقابلش زانو بزنی و و دستانت را پر از آب کنی و به صورتت بپاشی.

بعد از تمام شدن محدوده باغات به دشتی خواهیم رسید که به این منطقه از علفزار های اهالی «دشتَه لَکَه» میگویند. با ادامه دادن همین مسیر اصلی راه بعد 40 دقیقه به منطقه ای خواهید رسید به نام «گاچَه دلَه» که یقینا با دیدنش حتماً سکوت خواهید کرد و و یک دقیقه فقط تماشایش خواهید کرد.در اینجا میتوانید زیر درخت بیدی سرسبز استراحت نموده، اما صدای چشمه بزرگ کنار این بیدها ترا وسوسه خواهد کرد تا دست از استراحت برداری و پاهایت را در جوی کنار این چشمه رها کنی تا مهربانی طبیعت را حس کنی.

با نوشیدن آب چشمه و زدن آبی به سر و صورت کمی خستگی ات در میرود. در همین جا وقتی سرت را بلد کنی و به روبروی خود نگاه کنی کوه های بلند و شیب داری خواهید دید که غار پشت این کوهها قرار دارد. از اینجا نیز دو راه برای دسترسی به غار وجود دارد. همانگونه که در تصویر زیر میبینید مسیر شماره 1 مسیری است باریک و مال رو اما طولانی، اما مسیر شماره 2 مسیری کوتاه اما داری شیب تند.

بعد از عبور هر یک از مسیر غاری را مشاهده خواهید کرد که در دل کوهی تپه مانند واقع شده است مات و حیرت زده خواهید شد و اینجاست که انسان به عظمت آفرینش پرودگار پی خواهد برد

.

دهانه غار زیاد بزرگ نیست و از اندازه طول آن نیز اطلاع دقیقی در دست نمی باشد و طبق شنیده های اهالی که می گویند با گذر از این غار در نزدیک ترین زمان به روستای میانرودان می رسیدند.

بررسی داخل این غار نیاز به امکانات و گروه حرفه ای غارنوردی داردتا بتوان راز ارتباط روستای درو با روستای میانرودان خلخال را کشف کرد.

ارسال نظرات