10 نکته درباره چگونگي برخورد با توافق هسته اي وين
امام خامنه اي بعد از آن که دولت نتوانسته از تحقق "توافق بد" جلوگيري کند، به مجلس اميد بسته اند.
کد خبر: ۸۵۴۳۵۰۱
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
يک سال و نيم قبل وقتي آقاي روحاني از امضاي توافقنامه ژنو ذوق زده بود، چند ساعت پس از امضاي آن در ژنو با ارسال نامه تبريکي سرگشاده به رهبر انقلاب، پاسخ ايشان را در منظومه فکري خود تصور مي کرد اما مکتوب هوشيارانه امام خامنه اي مبني براينکه "دستيابي به آنچه مرقوم داشتيد، قابل تقدير وتشکر است" نشان داد که رهبر انقلاب حکيم تر از آن است که با ذوق زدگي درباره موضوعات مهم کشور تصميم بگيرد.

 

اين بار بعد از پذيرش توافقنامه جامع هسته اي در وين اما روحاني تعجيل نکرد. ابتدا با جنجال رسانه اي که حتي صدا و سيما و برخي از شخصيت ها را هم در گرداب خود غرق کرده بود، رسانه هاي بزک کننده آمريکا 24 ساعت به فضاسازي پرداختند و توافقنامه اي که متن آن همان فکت شيت آمريکايي ها درباره توافق لوزان است را يک پيروزي بزرگ القا کردند و بعد از آن بود که آقاي روحاني، در دومين نامه سرگشاده خود خطاب به رهبر انقلاب با ادبياتي تعجب برانگيز درکنار ادعاي موفقيت آميز خواندن توافق اخير، راه حل موضوع حياتي منطقه را نيز گفتگو و نشست و برخاست با آمريکايي ها معرفي کرد.

 

شايد اميد آقاي روحاني اين بود که اين بار پس از فضاسازي 24 ساعته رسانه اي، پاسخ رهبري انقلاب به دومين نامه سرگشاده وي در چارچوب خوشبيني وي به غرب خصوصا آمريکايي ها خواهد بود و از پاسخ ايشان مي توانند لباسي براي تأييد توافقنامه اي که مي شود آن را "بدتر از بد" دانست، بدوزد، اما اين بار هم اينطور نشد و پاسخ صريح و پر معناي امام خامنه اي برخلاف تصور تحليل گران داخلي و خارجي بود.

 

در خصوص پاسخ رهبر انقلاب چند نکته گفتني است:

 

یکم - رهبر انقلاب مانند يک سال و نيم گذشته، ضمن حمايت و تقدير و تشکر از تلاش تيم مذاکره کننده، هيچ اظهار نظري درباره محتواي توافق هاي صورت گرفته انجام ندادند و برخلاف فضاسازي ايجاد شده که مي کوشد توافق اخير را فتح الفتوح جا بيندازد، حتي از ابراز تبريک يا هر واژه مثبتي درباره آن خودداري کردند، در حالي که شاهد بوديم چندي قبل، رهبري انقلاب نسبت به پيروزي تيم ملي واليبال واکنش تشويقي نشان دادند و آن را تبريک گفتند. اين برخورد رهبر انقلاب با توافق هاي هسته اي صورت گرفته به دليل نقدهاي قابل تأملي است که به آن وارد مي شود. اين واقعيت با تشديد تحريم ها بعد از دو توافقنامه ژنو و لوزان و ذوق زدگي دشمنان اين ملت از دستآوردهايي که به دست آورده اند، کاملا مشهود است.

 

دوم - خودداري رهبر انقلاب از هرگونه ابراز نظر تأييد آميز درباره محتواي توافقنامه هاي هسته اي و لزوم بررسي دقيق آن در نهادهاي نظارتي، اين ادعاي آقاي روحاني مبني بر نظارت دقيق رهبري بر توافق صورت گرفته و القاي تأييد آنچه امضا شده را رد کرد. خصوصا که آقاي عراقچي، عضو برجسته تيم مذاکره کننده نيز ساعتي بعد از امضاي توافق وين، تصويري از دست رهبر معظم انقلاب که در حال امضاي برگه اي بود را در صفحه مجازي خود قرار داده بود. اين ادعا در حالي از طرف مذاکره کنندگان مطرح مي شود که تاکنون چندين بار از طرف رهبر انقلاب به صراحت اعلام شده که ايشان در جزئيات توافق هسته اي دخالت نخواهند کرد و تنها با تعيين خطوط قرمز از چارچوب منافع ملت دفاع خواهند کرد.

 

سوم - آقاي روحاني در اولين ساعات بعد از امضاي توافق، با ادبيات تهديد آميزي نسبت به منتقدان برخورد کردند و گفتند اجازه نمي دهند کسي به اسم نقد...
ارسال نظرات