فرانس پرس طی گزارشی نوشت: توافق هسته ای بین تهران و قدرت های جهانی که روسیه به پا گرفتن آن کمک کرده، با وجود کمک به افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه، می تواند به درآمدهای انرژی مسکو لطمه بزند.
کد خبر: ۸۵۴۳۵۲۸
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ، فرانس پرس طی گزارشی نوشت: به گفته تحلیلگران، توافق هسته ای بین تهران و قدرت های جهانی که روسیه به پا گرفتن آن کمک کرده، با وجود کمک به افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه، می تواند به درآمدهای انرژی مسکو لطمه بزند.
ایران و گروه 1+5 روز سه شنبه به توافق جامع در مورد برنامه هسته ای این کشور دست یافتند که موجب لغو تحریم ها علیه ایران خواهد شد.
مسکو، به عنوان یکی از متحدان تهران، ظاهرا نقشی محوری در این توافق ایفا کرده و به گفته کارشناسان این می تواند به تقویت چهره روسیه در عرصه بین المللی که در جریان بحران اوکراین آسیب دیده کمک کند.
سرگی سرگیچف، استاد دانشگاه دولتی بشردوستانه روسیه در این باره گفت: «بزرگترین پیروزی روسیه در این توافق از نقطه نظر پرستیژ به دست آمده است.»
وی افزود: «چه کسی ایران را راضی به توافق با آمریکا کرد؟ روسیه. بدون وجود روسیه، توافقی پا نمی گرفت.»
وقتی تحریم های ایران برداشته شود، روسیه که اقتصادش از تحریم های غرب در موضوع اوکراین آسیب دیده، احتمالا اولین کشوری خواهد بود که در بخش های کلیدی نظیر انرژی و حمل و نقل قراردادهای کلان با ایران منعقد می کند.
آندری باکلیتسکی، مدیر برنامه ضد اشاعه هسته ای در مرکز مطالعات سیاستگذاری روسیه گفت: «ایران باید بخش هایی را که از تحریم ها آسیب دیده اند توسعه دهد... برای این کار نیاز به حضور و سرمایه گذاری شرکت های خارجی هست. شرکت های روسی نظیر راه آهن روسیه و لوک اویل به دنبال ایفای نقش در این زمینه هستند.»
واگیت آلکپرو، رئیس شرکت نفتی لوک اویل در ماه آوریل گفته بود، به محض لغو تحریم ها، این شرکت مایل به بازگشت به ایران است. تعدادی از شرکت های نفتی غربی نیز اظهارات مشابهی در زمینه تمایل به بازگشت به ایران ابراز داشته اند.
روسیه همچنین نقشی کلیدی در توسعه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران خواهد داشت. کرملین اعلام کرده که توافق جدید به «طرح های عظیم در زمینه همکاری های صلح آمیز هسته ای» بین دو کشور کمک خواهد کرد.
سرگیچف افزود: «رقابت سختی در صنعت انرژی  و سپس در صنعت تسلیحات ایران در خواهد گرفت... من فکر می کنم روسیه به دلیل تجربیات وسیعی که در عرصه بین المللی دارد، بیشتر در بخش انرژی وارد خواهد شد.»
اما منافع احتمالی روسیه از این توافق احتمالا تحت الشعاع بازگشت ایران به بازار انرژی قرار خواهد گرفت که به عقیده کارشناسان می تواند موجب کاهش قیمت نفت و افت میزان عرضه نفت روسیه به اروپا گردد.
سیمون باگداساروف، کارشناس مسائل خارومیانه در این باره گفت: «ایران تمایل زیادی به صادرات مجدد نفت به اروپا دارد... یک بازیگر مهم به بازار برخواهد گشت و رقابت افزایش خواهد یافت.»
کاهش شدید قیمت نفت در فاصله ژوئن 2014 تا ژانویه امسال یکی از عوامل اصلی بروز بحران اقتصادی در روسیه بوده و بودجه دولتی این کشور را با مشکل مواجه کرده است.
بر اساس پیش بینی بانک گلدمن ساکس آمریکا، بازگشت نفت ایران به بازار می تواند موجب کاهش قیمت نفت شود.
اما سایر تحلیلگران می گویند با توجه به اینکه منافع ایران به عنوان عضوی از اوپک اقتضا می کند که توازن در بازار نفت حفظ شود، کاهش قیمت نفت فاجعه بار نخواهد بود.
سرگیچف افزود: «منافع ایران اقتضا می کند که تا جایی که می تواند از لغو تحریم ها پول به دست بیاورد... توافق بر سر قیمت ها می تواند مانع از سقوط بیشتر بازار شود.»
ارسال نظرات