آژانس بین المللی انرژی‌ با بیان این که دلیل قانع کننده ای از نظر فنی وجود ندارد تا موجب شود به توانایی ایران در افزایش سریع تولید نفتش شک کنیم تصریح کرد اینکه میادین نفتی ایران در نتیجه تحریم ها تحلیل رفته یا آسیب دیده اند درست نیست.
کد خبر: ۸۵۴۳۵۴۸
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳

به گزارش  خبرگزاری بسیج ،به نقل از بلومبرگ، اگر تاریخ کاهش تولید های قبلی را ملاک قرار دهیم، ایران می تواند سریعتر از آنچه که هر کارشناسی پیش بینی می کند، تولید نفت متوقف شده خود به دلیل تحریم ها را باز یابد.
تحلیلگران و تجار در این نکته اتفاق نظر دارند که تهران حداقل یک سال پس از لغو تحریم ها زمان نیاز دارد تا تولید نفت خود را به زمان قبل از وضع تحریم های سال 2012 برگرداند. بر اساس آمارهای جمع آوری شده برآوردهای بدبینانه مشابهی نیز قبلا در مورد کشورهایی همچون لیبی و ونزوئلا صورت گرفته بود که همگی اشتباه از آب درآمد.
در جریان اعتصاب در شرکت نفت دولتی پترولس دی ونزوئلا که در اواخر سال 2002 آغاز شد، با وجود اینکه تجهیزات این شرکت در طول اعتصاب آسیب دیده بود و شرکت هزاران نفر از کارکنانش را اخراج کرده بود، اما توانست تولید خود را تنها در طول 4 ماه به 2 میلیون بشکه در روز برساند. این ترمیم، به گفته آژانس بین المللی انرژی در سال 2003، «سریعتر از حد انتظار» بود.
دومین مورد مطالعه ترمیم سریع تولید نفت لیبی پس از جنگ داخلی در این کشور است که در سال 2011 اتفاق افتاد.
جنگ داخلی تمام عیار تولید نفت در این کشور را متوقف کرده بود و تحلیلگران، تجار و حتی خود شورشیان لیبی گفته بودند، رساندن تولید نفت به حدود یک میلیون بشکه در روز 18 ماه طول می کشد. اما تنها در طی 6 ماه تولید نفت لیبی از مرز یک میلیون بشکه گذشت.
آنتواین هالف، رئیس بخش بازار نفت آژانس بین المللی انرژی در این باره گفت: «در واقع هیچ دلیل قانع کننده ای از نظر فنی وجود ندارد تا موجب شود ما به توانایی ایران در افزایش سریع تولید نفتش شک کنیم.» وی افزود، آژانس بین المللی انرژی با نظرات «شکاکانه» در مورد اینکه میادین نفتی ایران در نتیجه تحریم ها تحلیل رفته یا آسیب دیده اند، موافق نیست.
اتفاق نظر اکثر تحلیلگران از جمله تحلیلگران موسسه وود مکنزی و استاندارد چارترد بر این است که ایران حداقل یک سال زمان نیاز دارد تا به سطح تولید پیش از تحریم ها یعنی 3.8 میلیون بشکه در روز برسد. تولید نفت ایران در حال حاضر 2.8 میلیون بشکه در روز است.
ارسال نظرات