رئیس دانشکده داروسازی علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد:

تولید رادیو دارو از دستاوردهای هسته‌ای است

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تولید رادیو دارو به کمک دستگاه سیکلوترون یکی از دستاوردهای بزرگ هسته ای در دو سال اخیر است.
کد خبر: ۸۵۴۳۶۸۴
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر حسین وحیدی درباره پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه رادیوداروها اظهار داشت: با توجه به این‌که مصرف رادیوداروها در سطح کشور به لحاظ افزایش سطح دانش در علم درمان بیماری‌های خاص مانند سرطان و بیماری‌های تشخیصی افزایش پیدا کرده در نتیجه از تنوع بیشتری برخوردار شده است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: رآکتور امیرآباد در گذشته تعداد اندکی از این رادیوداروها را برای مصرف داخلی تولید می‌کرد اما به مرور زمان نیاز به این دسته از داروها افزایش یافت و به همین دلیل استادان رشته رادیوفارماسی تصمیم به گسترش این علم گرفتند.

این استاد بیوتکنولوژی با اشاره به ناپایدار بودن رادیوداروها و این‌که باید در مدت زمانی کوتاه بعد از تولید مصرف شوند، تصریح کرد: گسترش علم "رادیوفارماسی" سبب شد بسیاری از ترکیباتی را که برای تشخیص یا درمان نیاز داریم در داخل کشور تولید ‌کنیم، البته شایان ذکر است که اساس این تولید سازمان انرژی اتمی بوده است.

وحیدی در ادامه گفت: در حال حاضر در دانشکده‌های داروسازی تهران و شهید بهشتی در دپارتمان‌های رادیوفارماسی برخی از دانشجویان رشته داروسازی را برای تولید تخصصی این گروه از داروها آموزش می‌دهیم، تا یاد بگیرند و آماده‌سازی کنند و در اختیار مراکزی که نیاز دارند، قرار دهند.

وی بیان کرد: هم اکنون با توجه به این‌‌که در سه سال گذشته رآکتور هسته‌ای امیرآباد ترمیم و بازپروری شده‏، ترکیباتی متنوع از این رادیوداروها را آماده‌سازی کرده‌اند.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آماده‌سازی رادیوداروها بخشی از داروسازی است‏،که بر اساس مسائل بسیار تکنیکی بنا گذاشته شده همچنین از طرف دیگر بحث کنترل این ترکیبات از حساسیت زیادی برخوردار است چنانچه در مقادیر مصرفی رادیوداروها برای بیماران دقت نشود می‌توانند عاملی در ایجاد سرطان در باشند، از این‌رو کنترل داروها در دانشکده داروسازی بسیار توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: هم اکنون بسیاری از این فرآورده‌ها را به طور خودکفا تولید کرده و مورد استفاده قرار می‌دهیم که تمامی آن‌ها از دستاوردهای انرژی هسته‌ای هستند.

وحیدی گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ در دوسال اخیر تولید رادیودارو توسط دستگاه سیکلوترون بوده که در حال حاضر فقط یک نمونه از این دستگاه در کشور داریم.

این استاد بیوتکنولوژی با اشاره به روش PET Scan اذعان داشت: پزشکان اغلب این آزمون تشخیصی را برای شناسایی سرطان و اندازه‌گیری تاثیر درمان سرطان به کار می‌گیرند.

وی افزود: این آزمون همچنین برای تشخیص بیماری‌های عروق کورونری شریان‌های تغذیه‌کننده قلب به کار می‌رود در مجموع رادیوداروها بیشتر جنبه تشخیصی دارند و در بعضی موارد در زمینه سرطان‌ها جنبه درمانی هم دارند.

وحیدی خاطرنشان کرد: بحث انرژی هسته‌ای در حوزه پزشکی بسیار گسترده است و بازخورد فعالیت رآکتورهای موجود در کشور تولید این فنآوری‌ها است چنانچه ما فاقد این توانمندی‌ها باشیم وابستگی ما به حدی می‌رسید که هم‌وطنان بیمارمان باید برای یک اسکن یا تشخیص پیشرفت بیماری به کشورهای دیگر مراجعه می‌کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار