کد خبر: ۸۵۴۳۷۴۸
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
سید محسن طباطبایی کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، در خصوص تاثیر توافق هسته ای بر فضای اقتصادی کشور گفت: ابتدا باید به یک نکته مهم توجه داشته باشیم و آن اینکه بخش عمده ای از کرنش های غرب در برابر ایران به دلیل مقاومت مردم و توانمندی های فنی و اقتصادی است که در شرایط تحریمی در کشور بروز کرد.

وی با تاکید بر اینکه مقامات آمریکایی بعد از جمع بندی مذاکرات صراحتا اعلام کردند که بیش از این، حربه تحریم علیه ایران تاثیر گذار نیست، افزود: عملا این سخنان نشان می دهد که حتی اگر درب تمام دنیا بر روی اقتصاد ایران بسته باشد باز هم اقتصاد ایران توانایی بازتولید و پاسخگویی به نیازهای داخلی خود را دارد.

مدرس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در ادامه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی چندین سال است که به طور مکرر بر مباحث اقتصادی تاکید می کنند، خاطرنشان نمود: حرکت در این مسیر متداوم را می توانیم در نامگذاری های سال های اخیر از سوی معظم له با عناوین اقتصادی به خوبی مشاهده کنیم.

طباطبایی با بیان اینکه بخش عمده ای از موفقیت ایران در برابر غرب به دلیل پایداری اقتصادی مردم و دولت بوده است ، خاطرنشان کرد: اگر بنیه های اقتصادی ایران ، در برابر سیل فشار و تحریم از هم نپاشید بخش عمده آن به دلیل هوشیاری و بصیرت مردم و اجرای بخشی از ابعاد الگوی اقتصاد مقاومتی بوده است.

مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون زا و متکی بر استعدادهای درونی است، گفت: موقعیت خاص ژئوپلتیکی ، گستردگی سرزمینی، تنوع آب و هوایی، معادن و ذخایر زیرزمینی، ظرفیت بالای منابع انسانی ماهر تحصیلکرده، جمعیت بالا و... همه مولفه هایی است که می تواند اقتصاد ایران را به طور به صورت ساختاری دربرابر شوک ها و تکانه های اقتصادی خارجی بیمه کند.

این کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه بدون توجه به الگوی اقتصاد مقاومتی، امکان دارد تعاملات اقتصادی پسا تحریمی حتی منجر به آسیب پذیری بیشتر بنیان های اقتصادی و مردم و فعالان اقتصادی شود، افزود: اقتصاد ایران برای حضور در فضای پساتحریم نیازمند تقویت بنیه های داخلی و حمایت جدی از تولید ملی است وگرنه همواره این تهدید برای اقتصاد ایران وجود دارد که منابع آزادشده ارزی و تقویت روابط اقتصادی، منجر به راه افتادن سیل واردات و بالتبع تضعیف بیشتر اقتصاد ملی گردد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات