رسانه‌های ترکیه بررسی کردند

فرصت‌ها و تهدید‌های توافق هسته‌ای ایران برای ترکیه

به دلیل موفقیت ایران در سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف نظیر صنایع ساختمانی، اجرای توافقنامه هسته ای ایران و ۵+۱ می تواند به کابوسی برای اقتصاد و صنعت ترکیه تبدیل شود.
کد خبر: ۸۵۴۴۰۲۱
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج ، به نقل از حریت، طی روزهای گذشته وزیر اقتصاد آلمان با سفر به ایران اولین کشوری بوده است که به توافقات اقتصادی صورت گرفته عکس العمل نشان داده است.

سیگمار گابریل، که به طور همزمان معاون صدر اعظم آلمان نیز محسوب می شود، طی روزهای گذشته به همراه یک هیئت بزرگ تجاری و صنعتی برای بازسازی ساختار مبادلات تجاری دو کشور به تهران سفر کرده است.

بر اساس گزارشات موجود، پس از آلمان، هیئت های دیگری از اسپانیا و فرانسه نیز عازم تهران خواهند شد تا بر اساس شرایط توافق شده، مبادلات تجاری خود را با ایران گسترش دهند.

آنچه شرکت های خارجی را به سوی ایران ترغیب می کند، بازار 400 میلیارد دلاری و طرح خصوصی سازی 120 میلیارد دلاری کشور در کنار ذخایر عظیم نفت و گاز با پتانسیل بالای توسعه در کشور است.

لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران از یک سو فرصتی برای ترکیه در جهت گسترش مبادلات خود با ایران محسوب می شود و از سوی دیگر می تواند تهدیدی جدی برای اقتصاد این کشور به شمار بیاید.

ایران و ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی، می توانند مبادلات خود را به میزان بسیار زیادی گسترش دهند به گونه ای که بر اساس پیش بینی ها در سال 2016 حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از دو برابر 14 میلیارد دلار سال 2014 خواهد رسید.

بنا به اعلام انجمن برندهای متحد ترکیه، در حال حاضر حدود 20 شرکت بزرگ ترک در حال برنامه ریزی برای حضور در ایران هستند به گونه ای که بر اساس گفته این شرکت ها تا سه سال آینده حدود 500 شعبه و نمایندگی توسط این برند ها در ایران تأسیس خواهد شد. از جمله برندهای عازم ایران شامل بوینر، واکا، دسا، درمود، ماوی، ایپک‌یول و مودو هستند.

از سوی دیگر بخش گردشگری این کشور نیز انتظار دارد تا با حصول توافق، تعداد گردشگران ایرانی عازم به این کشور از یک به دو میلیون نفر سالانه افزایش یافته و بتواند بخشی از کاستی های مرتبط با کاهش شدید سفر گردگشران روس به این کشور را در اقتصاد آن جبران کند.

از سوی دیگر فعالین بخش غذا و تولید رنگ این کشور نیز از افزایش صادرات این محصولات از ترکیه به ایران با لغو تحریم ها خبر داده اند.

اما سکه لغو تحریم ها و باز شدن دست اقتصاد ایران در بازار جهانی روی دیگری نیز دارد که برای ترکیه بسیار مخرب خواهد بود.

بنا به اعلام انجمن بازرگانان جوان ترکیه، صنعت تجهیزات ساخت و ساز ترکیه از این توافق و باز شدن اقتصاد ایران تأثیر منفی خواهد پذیرفت و از دولت این کشور خواسته است تا نسبت به این مسئله اقدامات لازم را اتخاذ کند.

بر اساس اعلام این انجمن پس از ترکیه ایران بیشترین میزان سرمایه گذاری را در بخش تولید محصولات ساختمانی و ساخت و ساز در منطقه داشته است.

ایران به دلیل دسترسی به منابع بسیار غنی سنگ مرمر، که از جمله محصولات مهم صادراتی ترکیه محسوب می شود، بسیار قدرتمند عمل کرده است و در کنار دسترسی شرکت های ایرانی به انرژی ارزان‌تر، لغو تحریم ها می تواند به کابوسی برای ترکیه تبدیل شود.

به گفته محمت اگوتسو، کارشناس و استراتژیست انرژی، اگر ایران بتواند با بازارهای سرمایه بین المللی، بازارهای مالی، تجارت و نظام های فن آوری جهانی بدون مشکل هماهنگ شود، و در صورتی که بتواند نقشی سازنده را در نقاط بحرانی منطقه ایفا کند، می تواند نقش های ترکیه در حوزه های اقتصادی و امنیتی منطقه را از این کشور گرفته و از آن خود کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار