منابع هندی گفتند، شرکت ودیش در اثر انعطاف‌پذیری بیشتر مدل جدید قرارداد توسعه میدان گازی «فرزاد ب»، تمایل بیشتری برای مشارکت در این پروژه دارد.
کد خبر: ۸۵۴۴۰۳۵
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج ، شرکت هندی اُ‌ان‌جی‌سی ودیش، بازوی فراساحلی شرکت نفت و گاز طبیعی هند اعلام کرد، تمایل دارد تا توسعه میدان گازی فرزاد ب در ایران را به عهده بگیرد.

به گزارش رسانه‌های هندی، پس از اینکه ایران تصمیم گرفت در قرارداد همکاری با این شرکت تجدیدنظر کند، توسعه این میدان گازی در رقابت بین‌المللی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌‌ها، پیشنهاد جدید در مورد بازگشت هزینه و مصرف سرمایه از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است که برای شرکت ودیش جذابیت دارد.

شرکت ودیش به همراه شرکت‌های ایندین اویل و اویل ایندیا، اکتشاف بلوک فارسی (بینالود) در سال 2008 را انجام داده است. با این حال به بهانه تحریم‌های آمریکا از انجام تعهدات خود برای توسعه این میدان گازی طفره رفت.

شرکت ودیش اکتشاف را با عنوان پیمانکار خدماتی انجام داده است. قانون پیشین ایران به اکتشاف‌کننده اجازه هیچ‌گونه ادعایی از اکتشاف نمی‌داد؛ همچنین بر اساس قرارداد پیشنهادی اولیه برای توسعه این میدان گازی، بازگشت سرمایه برای جذب سرمایه‌گذاری کافی نبود.

درهای ایران اکنون با رفع تحریم‌ها برای تجارت گشوده است و بلوک فارسی، برای مشارکت توسعه پروژه جذابی خواهد بود. این بلوک دارای منابع 21.68 تریلیون فوت مکعبی شامل 12.8 تریلیون فوت مکعب گاز و 212 میلیون بشکه میعانات گازی قابل وصول است.

به گفته منابع هندی، بر اساس مدل جدید قراردادها، یک شرکت بین‌المللی نفتی می‌تواند در تمام بخش‌های بالادستی، اکتشاف، توسعه و تولید مشارکت کند.

این منابع افزودند، در عین حال، این شرکت در مدیریت پروژه کمک خواهد کرد اما مالکیت منابع را در اختیار نخواهد داشت. به محض آغاز تولید، به این شرکت سهمی از درآمد پروژه به صورت اقساط پرداخت خواهد شد.

به گزارش فارس، ایران در فوریه 2012 یک اولتیماتوم یک ماهه برای توسعه میدان گازی فرزاد ب به هند داد اما بیش از 2 سال، تهدید خود برای لغو مجوز بلوک فارسی شرکت او وی ال را عملی نکرد.

به گفته منابع هندی، ایران با هدف فشار بر هند، سال گذشته نام این میدان گازی را در فهرست میدان‌های برای مزایده قرار داد اما هنوز مجوز اکتشاف این شرکت هندی را باطل نکرده است.

ارسال نظرات