وزیر انرژی روسیه:

نفت شیل آمریکا بیش از افزایش صادرات نفت ایران برای بازار جهانی نگران کننده است

درحالی‌ بسیاری از ناظران بازار معتقدند که توافق هسته‌ای ایران احتمالا سبب کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد شد، وزیر انرژی روسیه می‌گوید، جامعه جهانی باید نگران تاثیر نفت شیل آمریکا بر بازار نفت باشد نه افزایش صادرات نفت ایران.
کد خبر: ۸۵۴۴۰۴۳
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج ، درحالی‌ بسیاری از ناظران بازار معتقدند که توافق هسته‌ای ایران احتمالا سبب کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد شد، وزیر انرژی روسیه می‌گوید، هزینه تولید نفت شیل تاثیر به مراتب بزرگ‌تری بر بازار جهانی نفت دارد.

اویل پرایس در این‌باره طی گزارشی نوشت، منصور معظمی معاون وزیر نفت ایران گفت، صادرات نفت کشورش در نهایت نزدیک به 2 برابر خواهد شد و به محض برداشته شدن تحریم‌ها، از 1.2 میلیون بشکه در روز به 2.3 میلیون بشکه خواهد رسید... تهران به اعضای اوپک هشدار داده است تا تولید خود را مطابق روندی که قیمت‌ها را ثابت نگاه دارد، تنظیم کنند.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با خبرنگاران گفت، به نظر می‌رسد که بازار جهانی و نه فقط اوپک به تنهایی، (تنظیم بازار) انجام داده‌اند... من فکر می‌کنم (افزایش مورد انتظار صادرات نفت ایران) تاثیر قابل توجهی نداشته باشد چراکه بازار قبلا آن را برآورد کرده است... هزینه تولید نفت شیل تاثیر قابل توجه بیشتری بر قیمت‌ها خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد، به طور متوسط، هزینه تولید نفت شیل اکنون میان 50 تا 65 دلار در هر بشکه است که حدودا مشابه قیمت هر بشکه نفت در بازار است. این امر سبب می‌شود که در حال حاضر، حداقل بسیاری از تولیدکنندگان شیل در آمریکا بدون سود یا حداقل سود حاشیه‌ای روبرو باشند.

نواک با توجه به اینکه اگر قیمت نفت افزایش یابد، حفاری‌های شیل در آمریکا افزایش می‌یابد، تصریح کرد، تاکنون قیمت پایین نفت خام تعداد سکوهای فعال نفتی آمریکا را نزدیک به دو سوم کاهش داده و از رقم 1600 به 650 رسیده است.

در عین حال وی خاطرنشان کرد، حفاری‌های شیل به لطف بهبود تکنولوژی، کارآمدتر و ارزان‌تر شده است... حتی با قیمت‌های پایین کنونی نفت، شیل برای بسیاری از تولیدکنندگان بسیار خوب است.

استات اویل، شرکت دولتی نروژی که این اواخر در جنوب تگزاس شیل تولید می‌کند، تعداد چاه‌های نفت فعال خود در آنجا را از 3 به 2 حلقه کاهش داده است.

نواک افزود، اما هنوز مشخص نیست که چگونه اعضای اوپک به بازگشت ایران پاسخ خواهند داد چراکه هنوز هیچ سخنی در مورد اینکه آیا 11 عضو دیگر این کارتل نفتی تولید خود را کاهش می‌دهند یا نه گفته نشده است.این گروه با سقف 30 میلیون بشکه‌ای تولید در روز موافقت کرده‌اند اما تولید اغلب مواقع حداقل یک میلیون بشکه در روز بیش از این رقم است.

وزیر انرژی روسیه ادامه داد، عبدالله البدری دبیرکل اوپک، در 30 جولای به مسکو سفر خواهد کرد تا در مورد موقعیت بازار نفت و گاز به طور کلی و برداشته شدن تحریم‌های ایران به بحث و تبادل نظر بپردازد.

در ماه ژوئن نواک با علی النعیمی وزیر نفت عربستان در روسیه ملاقات کرد و توافق کردند که نیاز برای کاهش تولید هر دو کشور یا اوپک وجود ندارد چراکه معتقد بودند که بازار به تنهایی قیمت نفت را مشخص خواهد کرد.

نواک در ادامه تاکید کرد، روسیه نیز برنامه‌ای برای کاهش تولید ندارد. این کشور روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که از زمان فروپاشی شوروی رقم بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که این سطح را تا سال 2016 حفظ کند.

ارسال نظرات