تغذیه یکی از موضوعات مهمی است که در مباحث سبک زندگی اعم از جدید و قدیم به آن توجه شده است. ورود برخی محصولات غربی که با تبلیغات رنگارنگی همراه است، سلیقه و ذائقه غذایی جامعه را تغییر داده است.
کد خبر: ۸۵۴۴۳۸۴
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

 


 

 


به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، تاکنون تلاش زیادی برای اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه صورت گرفته است. این مساله همواره از توصیه های رهبرمعظم انقلاب بوده و ایشان هنگام ابلاغ سیاست های کلی سلامت در بخش مربوط به «بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران» موضوع توجه به تغذیه در عرصه اصلاح سبک زندگی را مورد تاکید قرار دادند.

 

رهبر معظم انقلاب ضمن تاکید بر میراث گرانقدر سبک زندگی اسلامی بویژه در بحث خورد و خوراک معتقدند روش های تغذیه مبتنی بر اصول و آموزه های دینی، نه تنها منافاتی با دانش روز ندارد بلکه در بعضی موارد تکمیل کننده تغذیه و درمان از لحاظ پزشکی است.

 

در حال حاضر، سبک زندگی بخشی از تمدن بشری محسوب می شود که شامل بسیاری از کنش ها و واکنش هایی است که فرد نسبت به خانواده و محیط پیرامونی خود دارد.

 

رهبر انقلاب، سبک زندگی را بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی دانسته و نوع خوراک و آشپزی را در کنار موضوعاتی مثل کسب و کار، خط و زبان، مسکن و تفریحات از جمله بخش های اصلی این تمدن می دانند که در متن زندگی انسان ساری و جاری است. 23 / 7 / 1391

 

 تاکید بر امنیت غذایی

 

از دیگر موضوعاتی که مورد توجه ایشان بوده، تهیه مواد غذایی اصلی در کشور است. رهبر معظم انقلاب با اشاره به این واقعیت که از اول انقلاب تا امروز برای تامین مواد غذایی، تکیه ما بر مساله کشت و زرع بوده، متذکر شدند: ما برای گندم و برنج و روغن و لبنیات و خوراک دام و بقیه مصارف عمده و اصلی کشورمان نباید نیازمند دیگران باشیم. 12/10/1380

 

توجه ویژه ایشان به مساله امنیت غذایی است. از نظر ایشان برای کشوری که بزرگ و پرجمعیت است و اهداف بلندی دارد بسیار مهم است که کشاورزی و دامداری به عنوان بخش های ویژه و استثنایی تلقی شود. 14/10/1382

 

کشوری که به لحاظ کشاورزی و دامداری خودکفا باشد و توانایی خودکفایی در عرصه غذایی را داشته باشد، مردم آن جامعه نیازمند تغییر نوع نگاه در زمینه تغذیه نخواهند بود و حتی وفور محصول، امکان ایجاد تنوع غذایی را فراهم خواهد کرد.

 

از سوی دیگر باید توجه داشت سبک زندگی اسلامی علاوه بر این که فضایی توام با آرامش و تنوع برای محیط پیرامونی فرد آماده می کند، در عین حال در این شیوه زندگی، پرهیز از اسراف و دوری از خلق و خوی تجملگرایانه مورد تاکید ویژه قرار دارد.

 

حضرت آیت الله خامنه ای در این زمینه خاطرنشان می کنند: اگر کسی ثروت را درآورد و آن را با اسراف، با خرج های بی خودی، با زیاده روی های گوناگون، با تجمل، با اشرافیگری، با خوراک مسرفانه، با پوشاک مسرفانه، با مرکب یا منزل مسرفانه، همه آن را خرج کرد یا آن را نگه داشت و جمع ثروت کرد، این از نظر اسلام مذموم و منفور است. 13/12/1393

 

غرب از زمان ورود به ایران در پی تاثیرگذاری در همه سطوح فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. این تاثیرگذاری حتی اساس خانواده را مورد تهدید قرار داد. اروپاییان البته در مسیر نفوذ فرهنگی تنها نبودند، بلکه به گفته رهبری انقلاب «روشنفکران غربزده که خیلی از آنها در دستگاه های حکومت ظالم حضور داشتند، با حرف خودشان و با عمل خودشان به مردم این جور تفهیم کرده بودند که شما عرضه ندارید؛ عرضه هیچ کاری را ندارید؛ باید تقلید کنید. در علم تقلید کنید، در صنعت تقلید کنید، در فرهنگ تقلید کنید، در لباس تقلید کنید، در خوراک تقلید کنید، در حرف زدن تقلید کنید. حتی کار را به جایی رساندند که یک وقتی گفتند: باید خط فارسی را تغییر بدهیم».

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها