یک پژوهشگر فضای مجازی گفت: یکی از مزایای ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی، بالا بردن امنیت اطلاعات در فضای مجازی و جلوگیری از انواع سوءاستفاده است.
کد خبر: ۸۵۴۴۵۱۷
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مجید ملکان ، در خصوص تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به فضای مجازی در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در مورد بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی اقداماتی انجام شده و در حال حاضر نیز چند شبکه اجتماعی و پیام‌رسان داخلی داریم اما برخی از آن‌ها به لحاظ شکلی نقاط ضعفی دارند که باید برطرف شود ضمن این‌که تبلیغات مناسبی نیز برای معرفی آن‌ها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که در بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی کپی‌برداری از نرم‌افزارهای خارجی انجام نشود، ما در این زمینه ابتدا باید از مخاطبان نیازسنجی کنیم تا تمام حوزه‌های مورد نیاز مخاطب پوشش داده شود از طرف دیگر از موارد مهم امکان استفاده از صوت و تصویر در این نرم‌افزارها و تناسب آن با سرعت اینترنت داخل کشور و حتی انتخاب نام مناسب برای آن‌هاست.

این پژوهشگر فضای مجازی افزود: با توجه به نیروهای فنی و ظرفیت محتوایی و اینکه ما در ابتدای راه هستیم می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آتی اتفاقات خوبی بیفتد فقط کافی است به خودباوری برسیم. 

وی در خصوص مزایای داشتن شبکه‌های اجتماعی بومی، گفت: یکی از مهم‌ترین نکات این است که سطح امنیت بالا می‌رود و از قرار گرفتن منابع اطلاعات خام در اختیار شرکت‌های خارجی جلوگیری می‌شود چرا که در برخی موارد امکان فروش این اطلاعات وجود داشت. همچنین امکان سوءاستفاده از اطلاعات نیز از بین می‌رود و عواید تجاری این شبکه‌ها نیز نصیب کشور خودمان می‌شود.

ملکان تصریح کرد: ما در زمینه تولید محتوای داخلی با خارجی شکاف بزرگی داریم، این در حالی است که نیاز به تولید محتوای داخلی از چند سال پیش احساس شده و کاربران نیز به آن رسیده‌اند اما حجم مطالب تولیدی هنوز کافی نیست؛ ما در این زمینه نیاز به ایجاد اتاق‌های فکر متشکل از نخبگان، اساتید و فعالان این حوزه داریم تا اولویت‌ها، گفتمان‌ها، کلید واژه‌ها مشخص شود و از سوی دیگر نخبه‌ها و کارشناسانی تربیت شوند که خود بتوانند الگوسازی کنند.

وی در پایان گفت: مهمترین خاصیت ما داشتن تنوع و سابقه تاریخی اسلامی و فرهنگی است که می‌توانیم برای تولید محتوا از آن استفاده کنیم مشکل ما فقط جمع‌بندی و اولویت‌بندی مطالب است و باید بدانیم تشتت در این زمینه باعث می‌شود به نتیجه نرسیم ضمن اینکه مخاطب ما باید فعال‌تر شده و  از حالت صرف دانلود کردن به آپلود کردن تغییر برای دهد.

ارسال نظرات