خبرهای داغ:
رییس سازمان فنی و حرفه ای شاهرود:

تعميق و تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه يك ضرورت است

رییس سازمان فنی و حرفه ای شهرستان شاهرود گفت: اساس ایجاد و هدف اصلی مراکز فنی و حرفه ای تعميق و تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه است.
کد خبر: ۸۵۴۴۵۴۹
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، علی جندقی در جلسه کارگروه علمی پژوهشی مجمع بسیج شهرستان شاهرود که با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور اعضا در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود برگزار شد، در سخنانی با اشاره به هدف تشکیل سازمان فنی و حرفه ای اظهار کرد: اساس ایجاد و هدف اصلی مراکز فنی و حرفه ای پر کردن فاصله بین صنعت و دانشگاه است.

وی افزود: اگر دانشگاه را مکانی برای انجام کارهای تئوری و تحقیقاتی و صنعت را محلی برای انجام کارهای عملی و فنی در نظر بگیریم، مراکز فنی و حرف ای مکانی برای گذار از مباحث تئوری به کارهای عملی است که دانشجویان می توانند آنچه را که در دانشگاه ها فرا گرفته اند را به صورت عملی در این مراکز تمرین کنند تا برای ورود به صنایع آمادگی های لازم را به دست آورند.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای شاهرود خاطرنشان کرد: مراکز فنی و حرفه ای مجموعه استانداردهای کاملی را که رشته های مختلفی را در بر میگیرد، شامل می شود، اگر در رشته یا مبحث خاصی استانداردی موجود نباشد فنی و حرفه ای می تواند به درخواست دانشگاه یا سایر متقاضیان این استاندار را تعریف کند.

وی تصریح کرد: کارآموزان فنی و حرفه ای با کسب آموزش های علمی و عملی مهارت های لازم برای ورود به صنایع را به دست می آوردند و به همین دلیل صنعت از کار آموزان فنی و حرفه ای بیشتر استقبال می کنند.

جندقی بیان کرد: مرکز فنی و حرفه شاهرود سرمایه گذاری های بسیار خوبی را در زمینه صنعت و کشاورزی انجام داده است و این مرکز آمادگی دارد تا همکاری های لازم را با دفاتر ارتباط صنعت دانشگاه ها داشته باشد؛ همچنین این مرکز آمادگی دارد تا کارگاه هایی را که در دانشگاه ها مورد نیاز است در اختیار آنها قرار دهد.

وی با اشاره به امکانات گفت: اکنون در سایت کشاورزی مرکز فنی و حرفه ای تجهیزات و کارگاه های بسیار مناسبی قرار دارد که با همکاری یک شرکت دانش بنیان قرار است دوره های آموزشی بسیار مناسبی نیز برگزار شود.

جندقی افزود: این مرکز آمادگی دارد تا برای انجام پروژه های تحقیقاتی با دانشجویان و اساتید همکاری کند تا همه محققان بتوانند از ظرفیت های این سایت بهره مند شوند.

تغيير نگرش در نخبگان علمي و صنعتي الزامي است

قلیچی نماینده کارخانه قند و مدیر عامل شرکت توسعه عمران و آبادی شهرستان شاهرود نیز در سخنانی گفت: تغییر نگرش در نخبگان و مؤثران علمی و صنعتی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه الزامی است؛ دید و برداشت کلی که اکنون هست این است که دانشگاه محل علم است و صنعت محل سرمایه که این دید بسیار نادرست است.

وی افزود: حداقل در سال های اخیر صنعت همچین جایگاهی را ندارد و به صورت یک منبع سرمایه نیست و خود صنعت دچار مشکلات عدیده اقتصادی است؛ البته بخشی از این مشکل به دلیل نداشتن واحدهای توسعه و تحقیقات فعال است، در خارج مخصوصا در کشورهای پیشرفته دانشگاه مولد علم است.

قلیچی با بیان اینکه علم تنها از تئوری ها ایجاد نمی شود، تصریح کرد: از مباحث عملی علم تولید می شود و به این صورت که دانشگاه ها مشکلات صنایع را می گیرند و بعد از تجزیه و تحلیل نتیجه را به صورت علم و فن جدید ارائه می کنند و سرفصل های درسی نیز در کشورهای پیشرفته متناسب با شرایط روز متغییر است.

وی خاطرنشان کرد: امروز فارغ التحصیلان دانشگاه ها متأسفانه نمی توانند نیازهای صنعت را برطرف کنند و بازدیدهای صورت گرفته از واحدهای صنعتی اغلب بدون هدف است و منجر به نتیجه خاصی نمی شود، بازدیدی موثر است که منجر به بحث علمی و فنی در مورد مشکلات واحد صنعتی شود و بتواند موانع را بر طرف کند.

مدیر عامل شرکت توسعه عمران و آبادی شهرستان شاهرود تأکید کرد: برگزاری جلسه با کارگروه صنعتی فرمانداری که از مسئولین صنایع تشکیل شده است باید از برنامه های کارگروه ارتباط صنعت و دانشگاه باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها