نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: در نظر گرفتن زیر ساخت‌های مناسب در منطقه از سوی دستگاه‌های ذیربط مانع وقوع فاجعه سیلاب بود.
کد خبر: ۸۵۴۴۶۵۵
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به عدم اقدام بهنگام دستگاه‌های ذیربط در پیش بینی حوادث اظهار کرد: گزارش دقیقی از آمار مفقودین به اطلاع مردم نرسیده است و فاصله بین آمار و ارقام مفقودی‌ها و کشف اجساد عدد زیادی است که متاسفانه عدم اقدام مناسب دستگاه‌های ذیربط در پیش بینی حوادث و اقدامات پیشگیرانه می‌توانست در کاهش حجم خسارات تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: آمادگی امدادرسانی در کاهش بحران و ترمیم و بازسازی و بازگشت به شرایط اولیه نیز از جمله موارد دیگری برای کاهش بحران محسوب می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر با اشاره به جزئیات علل وقوع فاجعه در منطقه تصریح کرد: انحراف از بستر رودخانه به جاده از 3 نقطه صورت گرفت که یکی از این نقاط رودخانه کشار بود که باید با عبور از دامنه کوه و عرض جاده وارد رودخانه کن شود، اما دهانه پل تحمل حجم آب را نداشت و با ایجاد اولین مانع مسدود و به جاده سرازیر شد.

وی با انتقاد از عدم وجود زیر ساخت‌های اصولی در تشدید فاجعه عنوان کرد:‌ساخت و ساز غیر مجاز، ساخت و ساز رستوران در مسیر، اشتغال معابر در مسیر روستایی سولقان توسط کیسه و عدم ساخت جاده استاندارد و بارندگی بیش از ظرفیت از علل مهم وقوع چنین حادثه‌ای شده است.

وی ادامه داد: ساخت 700 منزل مسکونی در بستر رودخانه و بارندگی ساختمان‌های چند طبقه نیز از دیگر عوامل ایجاد این حادثه بود.

طلایی با بیان اینکه نهادهای گوناگونی در این حادثه دخیل هستند، بیان کرد: وزارت نیرو، مسکن و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، شهرداری از عوامل ایجاد این حادثه محسوب می‌شوند که با برنامه ریزی دقیق و ایجاد زیر ساخت‌های اصولی می‌توانست از بار فاجعه بکاهد.

وی با اظهار تاسف از در نظر گرفتن کوچکترین راهکارهایی برای پیشگیری از حادثه، تاکید کرد: ایجاد آبراه 300 متری در کنار جاده باعث هدایت آب به سمت رودخانه و کاهش حجم حادثه بود که تلفات جانی در بر نداشته باشد.

طلایی در پاسخ به سوالی که عدم مسئولیت پذیری مسئولان موجب این حادثه شده است، گفت: بهتر است مقصر را دستگاه قضایی تعیین کند.

ارسال نظرات