مرمت خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد به دلیل تامین نشدن بودجه متوقف شد تا بسته بودن در منزل این زوج نامدار نویسنده ایرانی وارد چهارمین سال خود شود.
کد خبر: ۸۵۴۴۶۹۰
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، یکسال پس از تملک منزل سیمین دانشور و جلال آل احمد توسط شهرداری منطقه یک تهران، مجری مرمت این خانه می گوید که به دلیل تامین نشدن بودجه مرمت این خانه، پروژه تعمیر آن متوقف شده است و تکلیف این بنا کماکان نامعلوم است.

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که قائم مقام شهرداری تهران اعلام کرد که با قراردادی پنج میلیارد تومانی تملک این منزل تاریخی را به دست آورده است و این خانه به زودی تبدیل به خانه ادبیات می شود. این اتفاق در حالی رخ می داد که گزارش های رسانه ها حاکی از وجود پرونده ای قضایی درباره مایملک دانشور در دادگاه بود که ممکن بود ثلث اموال وی از جمله این منزل را به فرزندخوانده اش  منتقل کند که در نهایت نیز این اتفاق افتاد.

سالگرد سیمین دانشور

در همین اثنا شهرداری منطقه دو در همان ایام اقدام به خرید این منزل از خواهر سیمین دانشور کرد و پس از آن نیز به جمع آوری تمامی اموال داخل این خانه تاریخی اقدام و آنها را به یکی از انبارهای خود منتقل کرد. این اتفاق که منجر به قرار گرفتن بسیاری از وسایل و اسناد تاریخی این منزل در درون کارتن و قرار گرفتن آنها در موقعیتی نامناسب شده بود در نهایت واکنش برخی از اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت.

در زمستان گذشته در نهایت با رای دادگاه تجدیدنظر، ثلث اموال سیمین دانشور در ازای رسیدگی به وضعیت انتشار آثار این نویسنده فقید، به خواهرزاده وی منقل شد و در پی آن شهرداری نیز از پرداخت بخش دیگر پول معامله این منزل به خواهر دانشور که اقدام فروش این منزل کرده بود سرباز زد با این حال شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مسئولیت مرمت این بنای تاریخی و تبدیل آن به مکانی فرهنگی را برعهده گرفت و پس از آن مدیر آن از آغاز عملیات مرمت این منزل در اسفند ماه ۹۳ خبر داد که این اتفاق تاکنون محقق نشده است.

امیرمسعود انوش فر - معمار و کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی و مدیر پروژه مرمت این بنای تاریخی در این زمینه گفت: طرحی که ما برای مرمت این منزل ارائه داده بودیم شامل بازسازی این منزل مشابه همان چیزی بود که پیش از آن وجود داشته است. در طرح ما ساختار خانه هیچ تغییری پیدا نمی کرد بلکه با تمهیداتی، سیمین و جلال نیز به صورت مولتی مدیا به استقبال مخاطبان خود در خانه خودشان می آمدند.

وی افزود: طرح ما بر اساس برآورد شهرداری و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی دو میلیارد تومان برآورد هزینه کرد مالی داشت که به علت تامین نشدن آن این پروژه در عمل تعطیل شده است.

به گفته انوش فر بخشی از برنامه مرمت این منزل جنبه فوریتی داشته است و بخشی نیز شامل برنامه های جنبی می شده که تاکنون هیچ کدام از آنها محقق نشده است.

این اتفاق در حالی روی می دهد که از زمان درگذشت سیمین دانشور در زمستان سال ۹۰ تاکنون تحت هیچ نوع رسیدگی قرار نداشته است و حتی در مقطعی برای تامین مخارج نگهداری آن، این منزل به گروه های سازنده سریال تلویزیونی اجاره داده شد.

این خانه که مرحوم جلال آل احمد شخصا در ساخت آن شرکت داشته است در سال ۱۳۳۲ ساخته شده و در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۱۴۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات