سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران:
سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: از ۴ هزار گونه گیاهی موجود در استان، ۳۰۰ گونه آن جزء گونه‌های دارویی بوده که به دلایل مختلف تاکنون برای بهره‌برداری صحیح و اقتصادی از آنها توجه کمتری شده است.
کد خبر: ۸۵۴۴۷۱۱
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران قاسم حقانی سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، گفت: مراتع استان با دارا بودن وسعتی در حدود 919 هزار هکتار و گونه های گیاهی متنوع علاوه بر ارزشی که در تولید و تامین علوفه و حفاظت آب و خاک دارند بستری مناسب برای بهره برداری از گونه‌های گیاهی دارویی و سایر محصولات فرعی به شمار می آیند.

وی افزود: از تعداد 4 هزار گونه گیاهی که در سطح استان وجود دارد، 300 گونه آن جزو گونه‌های گیاهی دارویی بوده که در سطح مراتع استان پراکنش داشته و به دلایل مختلف تاکنون برای بهره برداری صحیح و اقتصادی از آنها توجه کمتری شده است.
حقانی تصریح کرد: با وجود تنوع گونه‌‌های گیاهی در مراتع استان، بهره‌برداری از گیاهان دارویی و توجه به ارزش اقتصادی آنها در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران بیان داشت: در سطح کل استان تهران 3 شهرستان دماوند، فیروزکوه و شمیرانات با دارا بودن بالاترین سطوح مراتع واجد گونه‌های دارویی و شرایط مساعد اکولوژیکی از قابلیت های مناسب‌تری برای استحصال و توسعه گیاهان داروئی برخوردارند.
وی افزود: به منظور بهره‌برداری صحیح و استفاده از ظرفیت‌‌های بالقوه این سرمایه ملی، اقداماتی از طریق تهیه طرح‌های مرتعداری تلفیقی(چند منظوره) به شهرستان‌های دارای اولویت بیشتر اعلام شده تا با مشارکت مرتعداران بتوانیم گام مثبتی برای اقتصادی کردن و بهبود وضعیت مراتع برداریم.
حقانی در ادامه اضافه کرد: بهره‌برداری از منابع طبیعی تجدید شونده صرفا معطوف به گیاهان دارویی و محصولات فرعی نیست بلکه بخش‌های مختلف این حوزه از ظرفیت های بسیاری برخوردارند و رویکردی که ما در این اداره کل دنبال می کنیم رویکرد اقتصادی کردن تمامی طرح‌ها و پروژه‌های منابع طبیعی است.

ارسال نظرات