گردهمایی پژوهشی شعر و موسیقی ادبیات عاشیقلار در تبریز برگزار شد

خبرگزاری بسیج: سومین گردهمایی پژوهشی شعر و موسیقی ادبیات عاشیقلار با موضوع حضرت علی(ع) در سینما 29 بهمن تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۴۴۷۵۶
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، رئیس حوزه هنری استان در این گردهمایی گفت: زیربنای موسیقی عاشیقی مبتنی بر غیرت دینی است و هر جا که این موسیقی باشد غیرت دینی و حدود الهی حفظ می شود.

حسن میلانی افزود: مضمون اشعار ادبیات عاشیقی، حقیقت و شریعت بوده و مضامینی مانند مدح خدا، پیامبر و ائمه و همچنین پند و نصیحت و اندرز این نوع از ادبیات را در بر دارد.

وی هدف از برگزاری این گردهمایی را معرفی هر چه بهتر این هنر به مردم به خصوص نسل جوان عنوان و بیان کرد: وظیفه خود می دانم که با حمایت از موسیقی پایه دار و اصیل عاشیقی آن را به عنوان شاخص موسیقی آذربایجان و ولایی به یک برند تبدیل کنم.

رییس شورای اسلامی استان نیز در این گردهمایی، تاکید کرد: مسئولان و اعضای شورای شهر در کنار موضوعات مختلف عمران و آبادی شهری باید نسبت به ایجاد نشاط و شادابی در جامعه بیش از پیش توجه داشته باشند چراکه لازمه داشتن یک جامعه سالم وجود مردم با نشاط است.

احتشام حاجی پور خاطرنشان کرد: ادبیات و هنر ایرانی آمیزه ای از مردانگی، ادب، غیرت و جوانمردی است که در این میان موسیقی عاشیقی برگرفته از این ادبیات ولایی بوده و باید نسبت به احیای صنعت عاشیقی بیش از پیش تلاش کنیم.

وی ادامه داد: ضروری است مسئولان با توجه بیشتر به موضوعات فرهنگی نسبت به اوقات فراغت جوانان برنامه ریزی کرده و اجازه ندهند اوقات فراغت جوانان در فضای مجازی بگذرد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه یک شهر با انسان های نامدار، علامه ها و فرهیختگان خود به شهرت می رسد، گفت: عاشیق نمادی از فرهنگ و هنر ولایی و سنتی این منطقه است و باید مسئولان فرهنگی نسبت به احیای این موسیقی تلاش کنند.

اکرم حضرتی اظهار داشت: زمانی ورودی های تبریز دارای هویت ملی و فرهنگی این دیار بود که امروزه متاسفانه ورودی های این شهر بی هویت شده است.

وی با اشاره به برگزاری کنسرت های موسیقی برگرفته از هویت کشورهای دیگر، تصریح کرد: ادبیات عاشیقی سرشاز از پند و اندرز و آموزه های دینی و مذهبی است و باید با احیای موسیقی عاشیقی نسل جدید را با ادبیات و هنر اصیل خود آشناتر کنیم.

حضرتی با تاکید به اینکه با زبان هنر می توان در مقابل هجمه های فرهنگی ایستادگی کرد، بیان داشت:برای مبارزه با معضل بدفرهنگی و بد حجابی باید با ابتکار و کار کارشناسی شده وارد عمل شد و جوانان را به جای نهی کردن به سمت فرهنگ غنی خود سوق دهیم.

وی با مطرح کردن پیشنهاد ایجاد خانه عاشیقلار و تراشیدن هیکل یکی از عاشیقان نامی آذربایجان و قرار دادن آن در یکی از پارک های تبریز، خاطرنشان کرد: از طریق کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر این موضوع ها را پیگیری خواهم کرد.

در پایان این گردهمایی از عاشیق فرید جهانی به عنوان یکی از عاشیق های پیشکوت تبریز تجلیل شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار