خبرهای داغ:

دیگر از عذرخواهی خبری نیست...

توفانی که بعد از تعطیلات عید فطر ۱۴ استان البرز، تهران، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، اصفهان، لرستان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری را در نوردید و در مجموع ۳۹ شهرستان و ۵۸ روستا درگیر سیلاب کرد، با قصور مدیریتی فراوانی همراه شد.
کد خبر: ۸۵۴۴۹۶۲
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
 
به گزارش بسیج به نقل از فردا، توفانی که بعد از تعطیلات عید فطر ۱۴ استان البرز، تهران، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، اصفهان، لرستان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری را در نوردید و در مجموع ۳۹ شهرستان و ۵۸ روستا درگیر سیلاب کرد، با قصور مدیریتی فراوانی همراه شد.

اینک آمارهای ضد و نقیضی از کشته شدگان و مفقودین این توفان در استانهای مختلف کشور به گوش می رسد و مدیرانی که وظیفه مهار بحران را داشتند حالا به برون سپاری مسئولیت و اتهام زدن به دیگر دستگاه‌هایی که البته همه مسئولیت خطیری در این باره داشتند، روی آوردند تا بار مسئولیت خود را در برابر چنین حادثه دلخراشی که بخشی از آن نیز به موضوع عدم مدیریت صحیح باز می گردد، کم کنند.

از یک سو مدیران اجرایی و فرمانداران از غافلگیر شدن در برابر توفان خبر می دهند و از سوی دیگر سازمان هواشناسی بیان می کند که وقوع توفان را به دستگاه‌های مربوطه اطلاع داده بود و کم کاری از سوی دستگاه‌های ذی ربط اتفاق افتاده است.

در این زمینه محمدتقی ایرانی، فرماندار کرج که شهرش ساعاتی قبل از تهران، توفان شدید را تجربه کرده بود، در اظهارات قابل تاملی گفت: متاسفانه برخی آقایان مدیرانی که عضو ستاد بحران هستند، در مرخصی بوده و مجبور شدیم نفرات دوم و سوم این دستگاه‌ها را احضار کنیم! تعطیلات عید فطر و مدارس دست به دست هم داد تا رکوردی تازه در ترددهای جاده‌ای به ثبت برسد اما همزمان با اوج‌گیری مسافرت‌ها و حضور خانواده‌ها در جاده‌های خارج از شهر غرش آسمان و وزش توفان ساکنان ۱۰ استان کشور را غافلگیر کرد.

اما سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای که صادر کرد با کمال تعجب مدعی شد که وقوع توفان را اعلام کرده است.

امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه دیروز اطلاعیه شماره ۳۸ روی سایت سازمان هواشناسی قرار گرفت و حتی وضعیت آب و هوا برای تمام مدیریت‌های استان تهران فکس و پیامک شد، گفت: این اطلاعیه که وزش شدید باد در تهران و البرز را پیش‌بینی کرده بود در ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه روی سایت قرار گرفت و این پدیده در ساعت ۱۷.۳۰ دقیقه رخ داد.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: متن پیامکی که برای مدیران ارسال شد بدین شرح بود «روز یکشنبه ۹۴/۴/۲۸ در استان‌های البرز و تهران رگبار و رعد و برق و در بعضی ساعات وزش شدید باد و گرد و خاک در ساعات بعد از ظهر و شب پیش‌بینی می‌شود.»

وی افزود: در ایستگاه مهر‌آباد سرعت وزش باد به صورت لحظه‌ای به ۴۲ نات رسید که این از نظر ما طوفان نیست و وزش باد شدید است.

نقشینه تصریح کرد: در برخی از پیش‌بینی‌ها ما می‌توانیم به صورت کوتاه‌مدت پیش‌بینی کنیم و ۲ یا ۳ ساعت قبل از وقوع پدیده اطلاع‌رسانی کنیم ولی پدیده دیروز بعد از ظهر از روزها قبل اعلام شده بود.

پخش تصاویر و کشته شدگان این حادثه دلخراش نیز بیشتر دل مردم کشورمان را به درد آورد و باعث واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان ذی ربط شد. این حادثه ناراحت کننده بیشتر از همه موارد سوء مدیریت در ستاد مدیریت بحران را نمایان ساخت. درواقع ستاد مدیریتی که بیشتر ستاد آماده باش بحران است و باید آمادگی لازم در هر شرایطی را برای پیش بینی و کنترل و مدیریت بحران داشته باشد در این حادثه هم غافلگیر شد، هم نتواست به وظیفه خود به خوبی عمل کند و هم اینک با سلب مسئولیت خود سعی دارد افکار عمومی را از بی‌کفایتی و کم‌کاری صورت گرفته منحرف کند این درحالی است که عذرخواهی از خانواده قربانیان کمترین کار ممکن است که باید انجام شود و برخی از کارشناسان و مسئولان نیز در این زمینه خواستار پاسخگو بودن مدیران مسئول شده‌اند.

موضوع دلخراش دیگر آمار ضد ونقیض فراوانی است که در این زمینه از سوی این ستاد مطرح می شود که خود بیانگر این واقعیت است که سازمان مدیریت بحران کشور هنوز نتوانسته است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان و برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد.

البته این انحراف افکار عمومی فقط در دستور کار مدیران مربوطه قرار ندارد و متاسفانه روزنامه و رسانه‌هایی که در موارد بسیار کوچکتر با فاز سیاسی سعی می کنند از کاه کوه بسازند حالا با سکوت معناداری به این موضوع بی اعتنایی می کنند.

این درحالی است که در گذشته در حادثه زمستان سال ۱۳۹۲ در یک سانحه آتش‌سوزی در تهران که دو تن از زنان هموطن به علت ترس از آتش گرفتن و عوامل چندی مانند عمل نکردن نردبان آتش نشانی خود را از ساختمان به پایین انداختند و متاسفانه جان خود را ازدست دادن در بوق و کرنا کردند و با فشار رسانه‍‌‌ ای حتی خواستار استعفای مقامات بلند پایه شهر تهران شدند. این درحالی است که در حادثه توفان اخیر که بسیار بزرگتر و قصور مدیریتی در آن به طور فاحش دیده می شود همگان به این سوء مدیریت اعتراض دارند و کمتر خطاهای معمول در آن دخیل بوده است، این رسانه ها با سکوت خاصی سعی دارند، این واقعه را کوچک جلوه دهند.

متاسفانه این نوع سیاسی کاری‌ها و این نوع استانداردهای دوگانه که تنها و تنها نشات گرفته از منافع حزبی و جناحی است تا دلسوزی برای مردم در افعال روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب که اغلب مدعی رکن چهارم دمکراسی بوده و فریاد آزادی بیان را سر می دهند بسیار دیده میشود که برخورد دوگانه با آتش سوزی در یک ساختمان در خیابان جمهوری و توفان در ۱۴ استان کشور و کشته شدن و مفقود شدن تعداد زیادی از هموطنانمان در این زمینه یکی از این موارد دلخراش است
حال به نظر می رسد رسانه‌های زنجیره‌ای که در آن سال کمترین خواسته خود را استعفا و عذرخواهی مقامات بلند پایه قلمداد کرده بودند نیز در این زمینه که فاجعه بسیار بزرگتر بوده و خطای فاحش مدیریتی در سطوح مختلف آن رخ داده است بایستی نسبت به عذرخواهی و استعفای فوری مقامات مسئول واکنش نشان دهند که البته به وضوح دیده می شود که منافع حزبی بیش از جان قربانیان برای این رسانه‌ها مطرح است و سکوت تنها تاکتیک رسانه‌های زنجیره‌ای برای عبور از بحران توفان اخیر است. 
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها