شماري از دوستداران ميراث فرهنگي و طبيعي سمنان:
شماري از دوستداران ميراث فرهنگي و طبيعي سمنان با حضور در منطقه چال خندق، خواستار انتقال برج شيشه اي از اين منطقه باستاني شدند.
کد خبر: ۸۵۴۵۱۶۶
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳

به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، شماري از اعضاي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و طبيعي سمنان با حضور در مقابل چال خندق(دژ چرمنه) خواستار ساماندهي اين منطقه شدند.

اين افراد با امضاي بنري كه در مقابل برج شيشه اي نصب شده بود، اعلام كردند: اين محوطه تاريخي همان دژ چرمنه است كه در شاهنامه فردوسي نيز به آن اشاره شده است.

در ادامه آمده است: ما دوستداران ميراث فرهنگي و طبيعي سمنان از مسئولان به خصوص شهرداري تقاضا داريم تا اين برج شيشه اي و سازه فلزي ناهمگون كه سالهاست در محوطه تاريخي نصب شده است را از اين مكان منتقل تا حريم اين محوطه باستاني كه نماد و نشانه فرهنگ و تمدن مردم اين ديار است آزاد شود و اين تپه باستاني در معرض ديد عموم قرار گيرد.

اعضاي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و طبيعي سمنان از اداره ميراث فرهنگي نيز تقاضا كردند براي روشن شدن زواياي پنهان اين محوطه، هر چه سريعتر كار كاوش و باستان شناسي در اين تپه را آغاز كند.

"محمدكاظم شربتدار"شهردار سمنان نيز با حضور در بين اعضاي اين انجمن، قول هاي مساعدي در رابطه با ساماندهي منطقه، نصب تابلوي معرفي و جمع آوري و انتقال برج شيشه اي داد.

اعضاي انجمن در ادامه از برج چهل دختر و موزه حيات وحش سمنان بازديد كردند.

مرمت و نظافت مستمر برج چهل دختر با همكاري شهرداري و سازمان بهسازي و نوسازي بافت و انتقال مجموعه موزه حيات وحش با همكاري شهرداري و سازمان دانش آموزي به مكان مناسب‌تر از ديگر تصميمات اتخاذ شده پس از بازديد اعضاي اين انجمن و شهردار سمنان بود.

بر اساس كاوش‌هاي اخير، ابزار سنگي دوره فراپارينه سنگي (15 تا 20 هزار سال پيش) در منطقه "چال خندق" سمنان كشف شده است.

اينمنطقه به دليل حفر خندق در آن در دوره اسلامي، به عنوان "چال خندق" معروف شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، بناي شيشه اي ساخته شده در منطقه چال خندق، قرار بوده به عنوان مركز فرهنگي كاربرد داشته باشد اما سالهاست كه ساخت آن نيمه تمام رها شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها