دبیرعلمی ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان یزد در فراخوان این جشنواره گفت: امیدواریم این جشنواره بتواند، قدمی هر چند کوچک در جهت تولید آثار فاخر در زمینه جاودانه ساختن حماسه هشت سال دفاع مقدس با استفاده از زبان هنر باشد.
کد خبر: ۸۵۴۵۲۷۶
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد به نقل از یزد هنر: عالیه مهرابی دبیر علمی ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان یزد از فراخوان جشنواره انارستان زخم گزارش ارائه داده است که متن آن به شرح زیر است.

با دواتی که فراهم گشته با خون شما                     روی دوش بیتهامان یک شهید آورده ایم

ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان یزد با هدف تولید آثار فاخر در زمینه شعر دفاع مقدس و بازتاب فرهنگ ایثار و شهادت در قالب شعر که به فرموده امام بالاترین لسان هاست و همچنین فراهم کردن بستر مناسب برای حضور فعال شاعران جوان و نوجوان به عرصه شعر دفاع مقدس و آشنایی آنها با مفاهیم فرهنگ و ایثار و شهادت  برگزار خواهد شد.

همچنین امیدواریم شاهد حضور درخشان و پررنگ شاعران استان در این جشنواره باشیم, این جشنواره به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد و مشارکت  بعضی سازمان ها و نهادها برگزار می شود.

موضوعات این جشنواره در چند شاخه تعریف شده است که هر کدام، خود شامل زیرشاخه های متعددی است:
شعر دفاع مقدس شامل تمام جلوه های فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه هشت سال دفاع مقدس است که شاعران محترم می توانند موضوعات مختلفی چون تکریم شهدا، خانواده های شهدا، حماسه جانبازان، شهدای مفقودالاثر، شهدای گمنام و مواردی از این دست را دستمایه اشعار خویش قرار دهند, پرداختن به شهدای استان و نقش رزمندگان یزد در زمان جنگ نیز می تواند به صورت خاص مورد توجه شاعران قرار گیرد.
دفاع مقدس در آیینه عاشورا و پل زدن بین حادثه عاشورا و هشت سال دفاع مقدس پرداختن به نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس که شامل حماسه غرور آفرین مادران و همسران شهدا و جانبازان و نقش پررنگ زنان در تدارکات پشت جبهه، عفاف و حجاب زنان پیام خون شهدا و ....
پرداختن به موضوع مقاومت ملل و بیداری اسلامی، مقاومت فلسطین، استکبار ستیزی، مقاومت مردم یمن و ...
و جنگ نرم یکی از موضوعاتی است که بسیار می تواند مورد توجه شاعران قرار گیرد با توجه به حربه دشمن در استفاده از ابزار هنر در کمرنگ ساختن ارزشهای دینی  و انقلابی حماسه ی 9 دی و روز بصیرت و نقش بی بدیل ولایت در استحکام  و انسجام جامعه اسلامی، شهدای علمی ….


شاعران محترم تا 10 مرداد ماه فرصت دارند تا آثارشان را از طریق رایانامه به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند :
ANARESTANEZAKHM@GMAIL.COM
با توجه به محدودیت زمان و برگزاری این جشنواره در هفته دفاع مقدس، این فرصت غیر قابل تمدید خواهد بود.
انشاالله آثار پس از دریافت، کد گزاری شده و در اختیار داوران محترم قرار خواهد گرفت.

آثار در 5 بخش داوری خواهد شد:
1- شاعران زیر 18 سال که طیف شاعران دانش آموز را پوشش خواهد داد.
2- شاعران 18 تا 40 سال
3- شاعران 40 سال و بالاتر
4- بخش ترانه
5- بخش شعر کودک و نوجوان

سعی خواهیم کرد در هر بخش از تعداد بیشتری از شاعران تجلیل به عمل آوریم و شاعران محترم می توانند علاوه بر بخش سنی مرتبط با خودشان در بخش ترانه و شعر کودک نیز شرکت نمایند. محدودیتی در تعداد اشعار ارسالی وجود ندارد و در همه قالب های شعری، پذیرای آثار دوستان خواهیم بود.

انشاالله در مراسم اختتامیه این جشنواره از کتاب آثار شاعران، رونمایی خواهد شد و آثار برتر درمراسم اختتامیه تجلیل و تقدیر خواهند شد و برای برگزیدگان در هر بخش جوایزی در نظر گرفته شده است .

امیدواریم این جشنواره بتواند، قدمی هر چند کوچک در جهت تولید آثار فاخر در زمینه جاودانه ساختن حماسه هشت سال دفاع مقدس با استفاده از زبان هنر باشد, رسالت خون شهدا و پیام رسانی آن امروز به عهده هنرمندانی است که باید سربند یا حسین به پیشانی قلم خویش ببندند و سنگر فرهنگی ایران اسلامی را با هنر خویش محافظت کنند.

 

ارسال نظرات