عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در گفتگو با بسیج مطرح کرد:

تحریم‌ها هیچگاه از ایران دور نمی‌شوند؛ گشایش در امور اقتصادی نیازمند کار جهادی مسؤولین

کد خبر: ۸۵۴۵۳۳۳
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
محمد جلایی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج ، با انتقاد از ریاضت اقتصادی اظهار داشت: برخی اقتصاد مقاومتی را  ریاضت کشیدن  القا می کنند واین با رویکرد جامعه اسلامی متفاوت است ایران اسلامی با توجه به حکومت مستقر بی بدیلی که در جهان دارد از پشتوانه علمی و آکادمیک لازم برخوردار است ولی مردم سالاری اقتصادی کمرنگ است و مسئولان آنچنان که مردم را در عرصه سیاسی و اجتماعی وارد نمودند در بخش اقتصادی چنین عملکردی نداشتند.  

وی بیان داشت : اولین نکته در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مردم محور و مقاومت اقتصادی است همان طور که مقام معظم رهبری برون رفت  کشور از شرایط فعلی اقتصادی را مردم محوری و به مردم سپردن  اقتصاد عنوان می کنند؛ امروز عدم  توان رقابتی مردم در بخش خصوصی با بخش دولتی ضربات سهمگین وارد ساخته که  موجبات تعطیلی بنگاه های اقتصادی شده است و همین سبب عدم استقلال بخش خصوصی در رقابت پذیری شان و عدم پویایی اقتصاد شده است.

وی تاکید کرد: راهبرد نظام ما این است که مردم در متن قرار بگیرند لذا بنگاه های اقتصادی عملکرد خود را شفاف بیان کنند و دولت نیز به وظایف خود خوب عمل کند  و در مواجهه با حق و حقوق موظفه خود نظارت داشته باشد.

استاد دانشگاه گیلان اولین گام را اعتمادسازی مردم به سیاست های اقتصادی دانست و افزود: اقتصاد را باید در ویترین شیشه ای شفاف قرار داد تا برای همه قابلیت رویت داشته باشد و از تصمیمات آنی و خلق الساعه پرهیز کرد تا  زمینه برای سرمایه گذار بر اساس استناد به قوانین برخوردار از ثبات لازم فراهم گردد.

وی در ادامه گفت: در عرصه دانشگاهی اساتید رشته اقتصاد هم بر این باورند که ورود مردم به بخش اقتصاد همچون سیاست و فرهنگ ضروری است و از آنجایی که دانش لازم وجود دارد و بعد اقتصادی ایران و ارتباطات اقتصادی اش عمری طولانی دارد آنچه بی انگیزگی در سرمایه گذاری شده قوانینی است  که سریع تغییر می یابد و شرکت های واگذارشده ای که  جذابیت لازم را برای سرمایه گذاری ندارند.

جلایی گفت: سیاست وابستگی به نفت و واردات بی رویه از نگاه اقتصادی به درون کاسته است که با اقتصاد مقاومتی در تضاد است و این اقتصاد فقط  برای تحریم و پسا تحریم نیست بلکه  افزایش مشارکت پذیری مردم دربخش اقتصاد در همه شرایط می باشد.

وی تاکید کرد: در باور و ارزش ما اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر، تولید متناسب جهانی و با کیفیت، کار آفرینی اهمیت دارد دین اسلام بر حضور مردم و تولید سرمایه جهت مضاعف سازی انگیزه درجامعه اسلامی تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه تحریم هیچ گاه ازانقلاب ایران دور نبوده است تصریح کرد: هر زمان که سران دولتی به حذف قوانین دست و پاگیر پرداختند و قوانین جهش زا را ایجاد نمودند اعتماد مردم در ریسک سرمایه گذاری را بالا برده اند  و مردم محوری در اقتصاد هیچ گاه چرخه اقتصاد را به حالت کمون نمی برد.

وی با اشاره ای به آلمان که صادرات صنعتی رونق دارد گفت: علت رشد  درخصوصی سازی و مشارکت مردم است. آلمان در صنعت صادرات در بخش کالاهای صنعتی بالاترین کمک را به بخش خصوصی و مردم  انجام داده است .

وی در پایان بیان داشت: واگذاری به مردم نباید مقطعی باشد و بعد رهاسازی شود بلکه با ایجاد قوانین باثبات، ایجاد پشتوانه های بانکی مطمئن، اقتصاد شفاف و مردم محور است که اقتصاد خوب را برای کشور رقم می زند .

ارسال نظرات
آخرین اخبار