موقعيت جغرافيايی مغان در نقشه منطقه آزاد تجاری

كارشناس ارشد حقوق تجارت بین المللي با نوشتن نامه خطاب به معاون اول رئيس جمهور و استاندار اردبيل به تشريح موقعيت بی‌بديل مغان در منطقه آزاد تجاري پرداخته است.
کد خبر: ۸۵۴۵۳۷۶
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، ناصر معظمیدر یادداشتی خطاب به معاون اول رئيس جمهور و استاندار اردبيل به تشريح موقعيت بی‌بديل مغان در منطقه آزاد تجاري پرداخت.

وی در این نوشتار موقعيت جغرافيايی مغان در نقشه منطقه آزاد تجاری را شرح داده و می نویسد: همانطوری که موقعیت جغرافیایی ایران در بین ممالک جهان بواسطه قرار آن در محدوده اتصال اروپا آسیا خاورمیانه از منظر تجارت و ترانزیت بین الملل بی‌نظیر است، شهرستان مغان بخصوص شهر گرمی نیز بعنوان دروازه اروبای شرقی در بین شهرها و مناطق مرزی ایران برای تکمیل استفاده از این پتانسیل از جایگاه بی بدیلی برخوردار است که متاسفانه در طول سنوات گذشته به این امر حداقل توجه نشده است و تا بحال مغفول مانده است .

این شهر میتوانست بمراتب بیش از سایر نقاط مرزی و مناطق آزاد کشور درتجارت بین الملل علی الخصوص صادرات و تصاحب بازار روسیه و اروبای شرقی مثمر ثمر باشد که این اهمیت با تعطیلی مسیر ریلی جلفا مسکو بیشتر نمایان شده است.

اخیرآ دولت محترم تدبیر و امید در صدد ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل بوده که نقش شخص حضرتعالی و استاندار محترم در این خصوص غیر قابل انکار و جای تشکر دارد.

از آنجا که اولین شرط موفقیت این طرح عظیم بین المللی نقطه یابی دقیق و اصولی و کارشناسی آنست متاسفانه هر یک از نمایندگان محترم استان اردبیل بدون توجه به اهمیت این کلان طرح ملی با طراحی انواع نقشه های غیر تخصصی بجای نقشه تخصصی ، هر یک بقصد تجمیع آرای اهالی حوزه انتخابیه خود نقشه سیاسی ترسیم نموده و قصد انتقال یا اتصال منطقه آزاد مغان به حوزه انتخابی خود را دارند که چنین بنظر می‌رسد متاسفانه بعضأ دولت نیز تسلیم تصمیم نمایندگان شریف می‌گردد.

به دنبال رد نقشه مطروحه استاندار محترم که بفرمان نمایندگان محترم تحت عنوان منطقه آزاد غلات در دشت مغان تا منطقه آزاد گردشگری سرعین ترسیم گردیده بود که هشتصد کیلومتر حصار لازم داشت، این بار نیز مسئولان و نمایندگان استانی قصد اتصال منطقه آزاد مغان به نمین و گردنه حیران را دارند که این طرح نیز حداقل دویست و بنجاه کیلومتر حصار و به تناسب آن حفاظت و راه جداگانه لازم خواهد داشت که بنابه دلایل مختلف، از جمله وجود سلسله جبال صعب العبور هفتاد کیلومتری شرق مغان با ارتفاع 2000 متری در مسیر اتصال ، اجرای آن مقدور نبوده و تخریب محیط زیست و قاچاق و واردات از ثمرات آن خواهد بود.

فلذا هیچ طرحی برای منطقه آزاد استان اردبیل بدلیل قابلیت اتصال ریلی و جاده ای به جمهوری آذربایجان و روسیه بهتر از اراضی دیمی شرق شهرستان مغان (گرمی) نخواهد بود که با 45 کیلومتر حصار حدود 70000 هکتار از جمله نود و سه کیلومتر نوار صفر مرزی در داخل محدوده قرار میگیرد و بدون لطمه به اراضی زراعی آبی و حاصلخیز مغان ، قابلیت تبدیل به بزرگترین بندر خشکی (ریلی جاده ای ) و هوایی بین قاره ای آوراسیا را دارد.

هرگونه نقشه ای غیر از محوریت گرمی نمیتواند اهداف صادراتی ترانزیتی و تجارت بین الملل سازمان مناطق آزاد کشور را تآمین کند . از آنجا که منطقه آزاد گرمی مغان بعلت نزدیکی به بازار مصرف کننده و گران روسیه ثروتمند به تنهایی قابلیتی فراتر از مجموع مناطق آزاد کشور را داراست و میتواند تا حد زیادی جایگزینی برای درآمد نفتی کشور باشد هر گونه تصمیم غیر کارشناسی اجحاف و خیانت در اقتصاد کشور خواهد بود و جز تعویق در مراحل تصویب و اجرای آن هیچ سودی برای کشور نخواهد داشت.

بنده آمادگی خود را جهت همکاری با دولت اعلام داشته و چنانچه دولتمردان محترم در موفقیت نقشه پیشنهادی بنده شک و شبهه ای داشته باشند مطابق سند ثبتی ضمیمه ، طرح خود را تضمین می نمایم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار