معاون صید و بنادر ماهیگری شیلات گفت: با رفع شدن مشکل دو کشتی ماهیگیری ربوده شده توسط دزدان دریایی سومالی در اواخر هفته گذشته، این کشتی ها در حال بازگشت به ایران هستند اما اطلاعاتی از یکی از کشتی‌های ربوده شده در سال قبل در دست نیست.
کد خبر: ۸۵۴۵۴۱۱
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

علی‌اصغرمجاهدی در نشست خبری این سازمان با اعلام این خبر، افزود :  سال گذشته  575 هزار تن انواع گونه‌های آبزیان صید شد که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن 12 درصد رشد داشته است.

وی خاطر نشان کرد: از این رقم، 40 هزار تن آن مربوط به دریای خزر و 115 هزار تن مربوط به آب‌های فراساحلی و مابقی از دریای عمان و خلیج فارس صید شده است.

تولید و صید 947 هزار تن از انواع آبزیان در کشور
معاون صید و بنادر ماهیگری سازمان شیلات ادامه داد: با احتساب میزان آبزی پروری 371 هزار تنی در سال گذشته، مجموع آبزی پروری و صید کشور به  947 هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به گرو‌های اصلی صیادی در کشور  اظهار داشت: بخش عمده صید کشور مربوط به  سطح زیان درشت، ماننده خانواده تن ماهیان بوده که با در اختیار داشتن سهم 50 درصدی، بخش صیادی را به خود وابسته کرده است.

مجاهدی با بیان اینکه ایران  رتبه دوم و سوم برداشت تن ماهیان را منطقه دارد، تاکید کرد: بخش عمده صید ایران از تن ماهیان دریای عمان و مابقی آن از اقیانوس هند است.

این مقام مسئول  با اشاره به کاهش بهره برداری از ماهیان تجاری کف زیان، بیان داشت:  در سال گذشته 176 هزار تن از این ذخایر برداشت شده، اما به منظور حفظ آنها، برنامه‌ای برای افزایش صید نداریم.

مجاهدی اظهار داشت: برای کاهش بهره برداری از ماهیان کف‌زی تعداد کشتی‌های کف روب را به 9 فروند با اجازه صید 4.5 ماهه کاهش داده ایم تا بر اساس قوانین بین المللی به حفظ آنها کمک کنیم.

وی تصریح کرد:  سال گذشته 65 هزار تن از سطح زیان ریز صید شده است، اما ایران اجازه برداشت این گونه را تا 100 هزار تن دارد.

آزاد شدن صید میگو از 5 مرداد
این مقام مسئول اظهار داشت: دوره صید میگو در استان بوشهر از تاریخ‌های 5 و 7 مرداد  به ترتیب برای قایق‌ها و شناور های آزاد می‌شود.

وی گفت: دوره صید این گونه، یک و نیم ماه است و تا 80 درصد اجازه صید  صادر شده است و مابقی آن برای بازسازی ذخایر سال آینده نگهداری می‌شود.

مجاهدی یادآور شد:  میزان صید ماهیان استخوانی نیز در دریای خزر 15 تا 20 هزار تن بوده که به دلیل شرایط نامناسب احیای این ذخایر در رودخانه‌ها میزان بهره برداری و صید آنها محدود است.

وی اضافه کرد: برای بازسازی ذخایرآبزیان دریای خزر، در 13 مکان  از رودخانه‌های شمال کشور،عملیات احیایی ذخایر انجام می‌شود.

این مقام مسئول  درباره دزان دریایی آبهای آزاد و مشکل کشتی‌های صیادی ایران ، اظهار داشت: پدیده دزدان دریایی 6 تا 7 سال است که در اقیانوس هند به وجود آمده و به سایر مناطق تسری یافته است.

مجاهدی اضافه کرد :  در سال گذشته 3 فروند کشتی ماهیگیری ایران توسط دزدان دریایی ربوده شده است که دو فروند از این سه کشتی، از اواخر هفته گذشته مسائل آنها برطرف شده و در حال بازگشت به ایران هستند اما از یک فروند آنها خبری در دست نیست.

ارسال نظرات