مدیر اسبق روابط عمومی وزارت بهداشت:

بیماران حاضرند مانند گذشته پول زیاد بپردازند ولی خدمات اورژانسی خوب بگیرند

مدیر اسبق روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماران حاضرند مانند گذشته پول زیاد بپردازند ولی خدمات اورژانسی مناسب بگیرند، گفت: برخی مشکلات در اورژنس‌های کشور مدیریتی هستند و ربطی که کمبود تخت، پرستار و پزشک ندارد.
کد خبر: ۸۵۴۵۴۶۹
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، سید علی حسینی کارشناس حوزه سلامت در نشست بررسی مشکلات اورژانس‌های کشور عنوان کرد: اگر بخواهیم منصفانه مشکلات اورژانس‌ها را بررسی کنیم این مشکلات برای چند دهه گذشته است که مسئولان فعلی آن را به ارث برده‌اند. بنابراین نمی‌توان همه مشکلات را بر گردن مسئولان کنونی انداخت.

حسینی با صحه گذاشتن نسبت به کاهش پرداختی از جیب مردم در طرح تحول سلامت گفت: ولی وقتی به اورژانس‌ها مراجعه می‌شود مردم خدمات پرستاری و درمان درستی دریافت نمی‌کنند و طعم شیرین طرح تحول سلامت در ذائقه مردم به دلیل برخی نواقص تلخ می‌شود. به طوریکه مردم حاضرند همان هزینه 30 درصد گذشته را پرداخت کنند ولی خدمات اورژانسی بهتری دریافت کنند.

وی با اشاره به تجربه 18 سال فعالیتش در اورژانس بیان داشت: به واقع برخی مشکلات در اورژنس‌های کشور مدیریتی هستند و ربطی که کمبود تخت، پرستار و پزشک ندارد. کما که این مولفه‌ها نیز مهم هستند، بنابراین نیاز به رصد منظم و نزدیک اورژانس‌های بیمارستانی است و نباید منتظر گزارشات بازرسان باشیم.

مدیر اسبق روابط عمومی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات اورژانس‌ها مربوط به بخش مدیریت بیمارستانها، دانشگاه و مسائل بیمه‌ای و وزارتی است، عنوان کرد: ما مشاهده می‌کنیم در یک بیمارستان 80 درصد مراجعات به اورژانس مربوط به بیماران سرپایی و غیراورژانسی است و فقط 20 درصد آنان نیاز به مداخلات درمانی دارند. بنابراین با شرایط کنونی این بیماران نادیده گرفته می‌شوند در برخی جاها تریاژ مناسب صورت نمی‌پذیرد.

حسینی با تاکید ویژه نسبت به ارتقای کلینیک‌های سرپایی برای تقسیم‌بندی مراجعات بیماران گفت: این تقسیم‌بندی هم اکنون وجود ندارد و اگر بیماران سرپایی جدا و بیماران اورژانسی به صورت جدا تفکیک و ویزیت شوند مشکل قالب اورژانس‌ها برطرف می‌شود.

وی به نیروی خدماتی در اورژانس‌ها نیز اشاره کرد و افزود: حمل و نقل یک بیمار با نیروی خدماتی است نه از پرستار؛ و از طرف دیگر بیمار نباید خودش برای رسیدگی پرداخت‌های هزینه به صندوق‌های بیمارستانی مراجعه کند. بنابر این این مشکلات را می‌توان با سپردن اختیارات به روسای بیمارستان‌ها برطرف کرد تا بخشی از نارضایتی‌ها کاهش یابد.

حسینی به یکی از مشکلات دیگر بیماران در زمینه ارجاع  آنان از طریق اورژانس اشاره کرد و افزود: بارها شده است که 115 بیماری را به بیمارستانی منتقل می‌کند که آن تخصص درمانی برای بهبود آن بیمار وجود ندارد و یا مثلاً فردی ضربه مغزی شده است و در نهایت مصدوم را بیمارستانی می‌برند که مشکل ICU دارد بنابراین برای حل این مشکل باید چاره اندیشی شود. براین اساس اگر این چند مورد تا چند ماه آینده برطرف شود مشکل کمبود تخت و پرستار نیز باید در مراحل بعدی برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار