شکایت «گازپروم» روسیه علیه شرکت ملی گاز ترکمنستان به دیوان داوری استکهلم

رسانه‌های منطقه از شکایت «گازپروم» روسیه به دیوان داوری «استکهلم» علیه شرکت ملی گاز ترکمنستان خبر دادند.
کد خبر: ۸۵۴۵۵۰۹
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج ، در ترکمنستان به نقل از «فوربس»، منابع نزدیک به شرکت «گازپروم» روسیه اعلام کردند، پس از آنکه این شرکت از ترکمنستان درخواست کرد تا قیمت گاز صادراتی را کاهش دهد تنش‌ها در جبهه گازی بین روسیه و این کشور آسیای مرکزی یکباره افزایش یافت.

پس از آن بود که شرکت گازپروم برای درخواست بازنگری در قیمت‌های گاز قراردادی با این شرکت ترکمنی به دیوان داوری «استکهلم» رجوع کرد و عنوان کرد که قیمت‌ها مطابق با واقعیت بازار نیست و برای این شرکت خرید گاز از ترکمنستان مقدور به صرفه نیست.
گازپروم تصریح کرد، قیمت 240 دلار برای هر 1000 متر مکعب در شرایط کنونی که قیمت گاز صادراتی آن به اروپا در بحبوحه کاهش قیمت‌های نفت پایین آمده است، مناسب نیست.
واردات گاز روسیه از ترکمنستان، مهم‌ترین منبع درآمدی این جمهوری است که پیش از این با 45 میلیارد متر مکعب کاهش به حدود 10 میلیارد متر مکعب رسیده است و طبق پیش بینی‌ها تا اواخر سال جاری به حدود 4 میلیارد متر مکعب کاهش می‌یابد.
واردات گاز روسیه از ترکمنستان پس از انفجار در یک خط لوله انتقال گاز در سال 2009 و پس از آن اختلاف درباره قیمت گاز صورت گرفت.
گازپروم که به طور مرتب از اختلالات در عرضه گاز ترکمنستان گلایه مند است پیش از این هشدار داده بود که خرید خود را امسال به 4 میلیارد متر مکعب کاهش خواهد داد.
در واکنش به این تصمیم گازپروم، وزارت گاز ترکمنستان با انتشار مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی خود، این شرکت روسی را شریکی بی‌ثبات توصیف کرد.

این وزارت‌خانه در مقاله دیگری که ژولای( تیرماه) منتشر کرد، گازپروم را متهم کرد که پول گاز وارداتی از ترکمنستان را کامل پرداخت نمی‌کند.
ترکمنستان که منابع نفت گاز عظیمی دارد در سال‌های اخیر منابع صادراتی خود را افزایش داده است و اکنون صادرات گازی خود را چین به  ‌35 میلیارد متر مکعب رسانده  در نظر دارد این میزان را به 60 میلیارد متر مکعب تا سال 2020 افزایش دهد.
این کشور همچنین حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز به ایران صادر می‌کند.

ارسال نظرات