عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر شرایط بازارهای رقابتی دنیا را در نظر نگیریم، سیلی از کالاهای ساخته شده خارجی روانه بازار ما می‌شود و تولید زیر پای واردات له خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۴۵۵۳۴
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج ، سیده فاطمه مقیمی اظهار امیدواری کرد که نقشه راهی تدوین شود تا بتوانیم در دوران پساتحریم در حوزه اقتصاد به درستی حرکت کنیم، چرا که طی 10 سال اخیر در برخی موارد با دنیا فاصله گرفته‌ایم و اگر برنامه درستی در دست نداشته باشیم، ممکن است فضای مطلوب به وجود آمده را هم از دست بدهیم.

وی نخستین اتفاقی که با لغو تحریم‌ها پیش‌روی تجارت خارجی کشور قرار می‌گیرد، را حذف واسطه‌هایی دانست که در دوران تحریم کمک می‌کردند تحریم را دور بزنیم و با این کار قیمت تمام شده صادراتی یا وارداتی ما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

مقیمی به این نکته اشاره کرد که اگر شرایط بازارهای رقابتی دنیا را در نظر نگیریم، سیلی از کالاهای ساخته شده خارجی روانه بازار ما می‌شود و تولید زیر پای واردات له خواهد شد.

ارز بلوکه شده صرف واردات مواد اولیه شود نه کالای ساخته شده

وی افزود: در عین حال باید ارزهای بلوکه شده صرف واردات مواد اولیه‌ و واسطه‌ای تولید شود، چرا که تولیدی در دنیای رقابتی عرض اندام خواهد کرد که هم کیفیت خوب و هم قیمت مناسبی داشته باشد.

سرمایه گذاری مشترک دغدغه اشتغال را هم حل می‌کند

وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر بهبود فضای کسب و کار جزء سرفصل کارها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی قرار گرفته است، افزود: توجه به سرمایه‌گذاری مشترک و تولید باکیفیت در دوران پس از تحریم نه تنها ارزآوری و درآمد خوبی برای کشور خواهد داشت، بلکه دغدغه اشتغال را هم تا حد زیاد حل می‌کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه نیروی تحصیل‌کرده و کارآزموده زیادی در کشور داریم، افزود: کافی است که تکنولوژی و مواد اولیه وارد کشور شود و از آن طرف با استفاده از ظرفیت نیروی مناسب کالاهای تولیدی را وارد بازار صادراتی کنیم و کمتر به ارز حاصل از فروش نفت که همواره در نوسان است تکیه کنیم.

ضرورت بازسازی ناوگان حمل و نقلی کشور

وی بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در بخش‌های مختلف از جمله هوایی، ریلی و زمینی را مهم دانست و افزود: اکنون عمر کامیون‌هایی که در جاده‌های ترانزیتی ما تردد می‌کنند 19 سال است و اگر قرار است با اتحادیه اروپا مبادلاتی تجاری‌مان را افزایش دهیم باید ناوگان ما با ساختار آنها همخوانی داشته باشد و دیگر استاندارد یورو 3 پاسخگوی این نیاز نیست، چرا که اکنون وسایل حمل‌ونقل یورو 6 و 7 به کار می‌رود.

وی اظهار امیدواری کرد، تا به موقعیت استراتژی ایران که کمتر کشوری آن را دارد توجه ویژه شود چرا که اکنون با 15 کشور همسایه بوده و در بخش شمال و جنوبی به آبهای آزاد دسترسی وجود دارد که باید در این دوران از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.

ارسال نظرات