دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: به‌دلیل اینکه شکر وارداتی برزیلی قیمت کمتری در مقابل تولیدات داخلی دارد، دولت برای تأمین ذخایر استراتژیک، با وجود تولیدات مناسب داخلی، نیاز خود را از خارج تأمین می‌کند.
کد خبر: ۸۵۴۵۷۶۰
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: به‌دلیل اینکه شکر وارداتی برزیلی قیمت کمتری در مقابل تولیدات داخلی دارد، دولت برای تأمین ذخایر استراتژیک، با وجود تولیدات مناسب داخلی، نیاز خود را از خارج تأمین می‌کند.

بهمن دانایی با اعلام این خبر، افزود: در 8 سال اخیرمیزان واردات شکر خام در سطح گسترده‌ای بوده به‌طوری که این واردات منجر به تعطیلی 7 تا 8 کارخانه تولید قند و شکر شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته شده در سال 80 قرار بر این بود، سالانه تولید شکر در کشور افزایش یابد به‌طوری که تولید این محصول در کشور از 800هزار تن به یک‌میلیون و  260هزار تن افزایش یافت.

دانایی اضافه کرد: برنامه ریزی شده بود که تولیدات داخلی تا سال 88 به یک‌میلیون و 800هزار تن افزایش یابد اما با افزایش واردات تولید داخلی صدمه دید.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ادامه داد: عدم توان مقابله تولیدات داخلی با واردات، باعث شد که تولید ما به 550هزارتن کاهش یابد به‌طوری که حتی توان پرداخت پول کشاورزان را نیز نداشتیم.

وی اظهار داشت: با آغاز ممنوعیت واردات شکر در سال گذشته دوباره رکورد تولید شکر در کشور با استفاده از منابع داخلی شکسته شد به‌طوری که در این سال 1335هزار تن شکر از چغندر و نیشکر خریداری شده از کشاورزان تولید شد، در حالی که این رقم در زمان واردات به 550هزار تن کاهش یافته بود.

واردات 823هزارتن شکر بعد از ممنوعیت ثبت سفارش شکر

دانایی تأکید کرد: با وجود اینکه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مقابل فشار مافیایی شکر ایستاد و واردات آن را در سال گذشته ممنوع اعلام کرد، 823هزارتن شکر بعد از این تاریخ، توسط ثبت سفارش‌های گذشته وارد شده است.

وی با بیان "با وجود اینکه در آستانه فصل برداشت قرار داریم اما وضعیت بازار شکر کماکان اشباع است" تصریح کرد: در هفته گذشته 47هزار تن نیشکر روی بورس قرار گرفت که به‌دلیل عدم کشش بازار تنها 5هزار و 630 تن از این رقم به فروش رسید.

دانایی در ارتباط با اینکه چرا با وجود تولید مازاد و اشباع بازار نیاز مصرفی ذخایر استراتژیک به‌جای تولیدات داخلی از واردات تأمین می‌شود، اظهار داشت:  اقدام دولت در واردات شکر از برزیل برای تأمین ذخایر استراتژیک خود با موافقت و رضایت ما صورت گرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه از تاریخ مصرف شکر‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران 4 ماه مانده، این شرکت توزیع ذخایر خود را همزمان با کارخانجات آغاز کرده است.

این مقام مسئول یادآور شد: برای جایگزینی این رقم شرکت بازرگانی دولتی 300هزار تن شکر وارد می‌کند که  این رقم در مرحله اول 150هزار تن است.

دانایی گفت: قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی ما نسبت به واردات گران‌تر است، بنابراین به‌نفع دولت  بوده که برای تأمین ذخایر استراتژیک اقدام به واردات کند.

وی اضافه کرد: قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر داخلی 2100 تومان است درحالی که قیمت تمام‌شده هرکیلوگرم شکر وارداتی با احتساب هزینه‌های حمل و نقل از برزیل و بدون پرداخت تعرفه گمرکی به 1600 تومان می‌رسد.

وی در پایان اظهار داشت: قیمت تمام‌شده هرکشتی واردات شکر 15 تا 20میلیارد تومان از تولیدات داخلی کمتر است، بنابراین نباید به دولت خرده گرفت.

ارسال نظرات