مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به مراجعه ۱۴۱ هزار خودرو از ۳ میلیون خودوری مشمول معاینه فنی به مراکز مربوطه گفت: قطعاً با انجام معاینه فنی یک پنجم خودروهای مشمول در طول یک سال نمی‌توان تغییری در وضعیت هوا ایجاد کرد.
کد خبر: ۸۵۴۵۸۱۵
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج ولی‌ آذروش،‌ با ابراز نگرانی از وضعیت مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی، اظهار داشت:بر اساس مطالعاتی که توسط شرکت‌های خارجی صاحب تجربه انجام شد از سال 1379 انجام معاینه  به صورت مکانیزه به عنوان یک راهکار مؤثر در کاهش آلودگی هوا تشخیص و در تهران مورد اجرا واقع شد.

وی ادامه داد: از ابتدای راه‌اندازی اولین مرکز در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران حدود 15 سال می‌گذرد که با همت مسئولان و همکاری مردم این خدمات در سطح کشور به سرعت فراگیر و تعداد مراکز در حال حاضر بالغ بر 500 مرکز مکانیزه در سطح کشور رسیده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تصریح کرد: با فرهنگ‌سازی‌های مناسب و تدریجی که در این چند سال انجام شده وضعیت مراجعات تا سال 89 به میزان قابل قبولی بوده است که متأسفانه پس از تصویب قانون افزایش معافیت خودروهای  نو از 2 سال به 5 سال توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی این خدمات ارزنده و مؤثر در کاهش آلودگی هوا مغفول واقع شد و در پی یک تصمیم غیر کارشناسانه وضعیت مراجعات به شدت کاهش یافت.

وی افزود: در 4 ماهه نخست امسال تنها تعداد 141 هزار دستگاه خودرو از 3 میلیون خودروی مشمول معاینه فنی به مراکز مراجعه کرده‌اندکه بدون تردید ادامه این روند باعث افزایش آلودگی هوا در 6 ماهه دوم سال می‌شود.

وی تصریح کرد: بدون تردید کاهش مراجعات از دو حیث کمی و کیفی به این خدمات آسیب خواهد زد. از یک سو عدم رغبت بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این صنعت خدماتی و کاهش تدریجی مراکز و از سوی دیگر افزایش تخلفات و تساهل در رویه انجام معاینه فنی به علت عدم پوشش هزینه‌های جاری مراکز.

آذروش خاطرنشان کرد: گاهاً در مصاحبه‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مسئله تأکید می‌کنند که بیشتر پافشاری و اصرار  دولت و شهرداری‌ها برای اصلاح قانون معافیت، مربوط به بحث درآمدزایی است. واضح است در شرایطی که خیلی از مراکز معاینه فنی به علت عدم پوشش هزینه‌ها در حال تعطیلی هستند بحث درآمدزایی و افزایش مراجعات برای تثبیت و پایداری ارائه این نوع خدمات در اولویت است.

وی با اشاره به اثر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران گفت: در صورتی که همه خودروها در طول یک سال معاینه فنی شوند و پلیس قاطعانه بر اساس قانون با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون کند در آن زمان این تأثیر قابل ارزیابی خواهد بود. قطعاً با انجام معاینه فنی تنها یک پنجم خودروهای مشمول در طول یک سال نمی‌توان تغییری در وضعیت کیفی هوا ایجاد کرد و در نهایت منتج به این می‌شود که هوای تهران در طول سال کم‌تر از انگشتان دست دارای روزهای پاک و قابل تنفس است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو با اشاره به اجرایی شدن طرح محدوده کم انتشار آلایندگی در آینده نزدیک، گفت: مطالعات این طرح به پایان رسیده و سازمان‌های مرتبط در حال فراهم کردن مقدمات اجرایی آن در تهران هستند و به زودی شاهد اجرایی شدن آن در تهران خواهیم بود.

وی اظهار داشت: تشخیص مجوز ورود خودروها به محدوده کم انتشار آلایندگی بر اساس سه شاخص سن خودرو ، تکنولوژی و استاندارد تولید و معاینه فنی ارزیابی خواهد شد که انجام معاینه فنی خودروها در خصوص خودروهای مشمول معاینه فنی به عنوان محور اصلی در این طرح است. امیدوارم در این مدت باقیمانده تا اجرایی شدن طرح، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح قانون معافیت معاینه فنی که تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت و  اصلاح آن به نحوی به عنوان یک مطالبه عمومی است تا پیش از پایان این دوره از مجلس همت کنند.

آذروش در پایان با اشاره به اهمیت انجام معاینه فنی در فصل تابستان قبل از سفر گفت: با توجه به اینکه در این فصل تقاضای انجام سفر افزایش می‌یابد به شهروندان توصیه می‌شود خارج از اینکه آیا خودرو مشمول است یا خیر حتماً قبل از سفر برای کنترل وضعیت ایمنی و فنی خودروی خود به یکی از مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کنند. در فصل تابستان با افزایش دما بدون تردید خرابی و ضعیف بودن وضعیت فنی خودرو ریسک تصادف را به شدت افزایش خواهد داد. تنها ضعیف بودن وضعیت لاستیک‌ها و یا وجود عاملی که موجب صدمه به لاستیک و لاستیک سائی شود می‌تواند موجب ضررهای غیر قابل جبران در حین سفر شود.

ارسال نظرات