یک مقام ارشد وزارت تجارت پاکستان گفت: هیأتی از ایران برای بررسی موانع افزایش حجم مبادلات تجاری ۲ کشور هفته آینده به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۴۶۰۱۰
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج یک هیئت نمایندگی از ایران برای بررسی موانع انجام مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری میان این کشور و پاکستان و همچنین بررسی فرصت‌های اقتصادی به دنبال توافق هسته‌ای، ماه آینده به پاکستان سفر خواهد کرد.

در این رابطه یک مقام ارشد وزارت تجارت پاکستان در مصاحبه با اکسپرس تریبیون گفت: هیئتی رسمی در هفته نخست ماه آگوست برای بررسی فرصت‌ها راهی اسلام‌آباد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هیئت ایرانی با خرم دستگیرخان وزیر تجارت، اسحاق دار وزیر دارایی و شاهد خاقان عباسی وزیر نفت پاکستان دیدار خواهند کرد و در مورد موضوعات مهم دوجانبه به مذاکره خواهند پرداخت.

این مقام ارشد پاکستانی توضیح داد: «از آنجایی‌که فرصت‌های تجاری و بازرگانی می‌تواند پس از برداشته شدن تحریم‌ها مورد استفاده قرار گیرد، ما در مورد این موضوعات تحت سناریوی جدید در منطقه گفتگو خواهیم کرد.»

این مقام پاکستانی افزود: «یک موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان وجود دارد که پس از برداشته شدن رسمی ممنوعیت‌ها، می‌تواند به توافق تجارت آزاد تغییر کند.»

«ما قبلا توافق کردیم تا با تشکیل یک کارگروه، توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور را در سال 2006 به امضا رسیده است، به میزان قابل توجهی توسعه دهیم.»

وزیر تجارت پاکستان در ماه آوریل (فروردین ماه) در راس هیئتی به ایران سفر کرد و دو طرف توافق کردند تا یک طرح تسهیل 5 ساله با هدف افزایش مبادلات تجاری دوجانبه از یک میلیارد دلار کنونی به 5 میلیارد دلار تهیه کنند.

در جریان این سفر، دو طرف بر نیاز برای سرمایه‌گذاری مشترک در بخش مواد غذایی و زیرساخت به ویژه در زمینه تاسیس یک خط آهن موثر، جاده و راه‌های دریایی میان دو کشور تاکید کرده بودند.

در حال حاضر، پاکستان برنج، نارنگی، سیب‌زمینی و گوشت، خشکبار، هندوانه، کتان، کاغذ، مقوا و غیره به ایران صادر می‌کند؛ این درحالی است که از ایران محصولات دارویی، پلاستیکی، قیر، پارافین، قراضه آهن و بسیار محصولات دارویی و ماشین‌الات وارد می‌کند.

به نوشته این گزارش، تحریم‌ ایران، تجارت‌های غیرمستقیم و غیررسمی، قاچاق، عدم دسترسی به کانال‌های بانکی، تعرفه‌های گمرکی، سازوکار ناموثر مبادلات پایاپای، موضوعات مربوط به حمل و نقل از عواملی هستند که حجم مبادلات دوجانبه تجاری را کاهش داده است.

این مقام پاکستانی در پایان تصریح کرد: «پتانسیل زیادی برای افزایش حجم مبادلات تجاری دوجانبه با کاهش قاچاق و افزایش تجارت مستقیم وجود دارد... ما امید داریم که به محض برداشته شدن تحریم‌ها، حجم مبادلات بتواند پس از برقراری سازوکار پرداخت افزایش یابد.»

ارسال نظرات