بازار سهام امروز در حالی با پیشرو شدن صنعت خودرو نوسان کرد که شاهد بازگشایی نماد معاملاتی برخی بانک‌ها پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه بود.
کد خبر: ۸۵۴۶۰۴۴
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ،  شاخص کل قیمت و بازده نقدی در پایان معاملات امروز یکشنبه 4 مرداد 94 با کاهش 59 واحدی به رقم 66 هزار و 977 واحد رسید. شاخص قیمت نقدی نیز با افت 23 واحدی عدد 26 هزار و  843 واحد را تجربه کرد.

شاخص سهام آزاد شناور اما در پایان معاملات امروز با کاهش 19 واحدی به عدد 76 هزار و 319 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 56 واحد افت به رقم 48 هزار و 146 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ریزش 36 واحدی عدد 139 هزار و 333 واحد را برای خود ثبت کرد.

شاخص کل فرابورس (آیفکس) در پایان معاملات امروز با 14 واحد ریزش رقم 788 واحد را تجربه کرد.

براساس این گزارش ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 85 میلیارد و 195 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 489 میلیون و 784 هزار و 739 سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از 38 هزار نوبت خرید و فروش بود.

در معاملات امروز سه نماد معاملاتی پتروشیمی مبین با 29 واحد، گروه مپنا با 25 واحد و گروه بهمن با 10 واحد افزایش بیشتری تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به دوش کشیدند.

در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت بانک اقتصاد نوین با 25 واحد، بانک صادرات و سرمایه‌گذاری قدیر به طور مشترک 21 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر ارزیابی این نماگر بر جای گذاشتند.

در معاملات امروز بازار سهام نماد معاملاتی شرکت‌های نوسازی و ساختمان دیگر،‌ سرمایه‌گذاری ساختمان ایران‌، پتروشیمی خارک، بانک انصار، گروه مپنا، پست بانک، بانک صادرات، کمباین‌سازی ایران، رادیاتور ایران، سایپا، بانک کارآفرین، دوده صنعتی پارس، سیمان آرتا اردبیل، سایپا آذین‌‌، مهندسی نصیر ماشین‌،داروسازی کوثر، بانک سینما، بیمه دانا، سرمایه‌گذاری پارس توشه، بانک اتقصادنوین، بانک حکمت ایرانیان‌، پتروشیمی امیرکبیر از سوی ناظر بازار بازگشایی شدند.

در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ خودروی قدیر و حق تقدم شرکت پارس سرام متوقف شدند.

بنابر این گزارش ، امروز بازار سهام با تقویت طرف تقاضا از سوی برخی حقوقی‌ها به ویژه در نماد معاملاتی گروه خودرویی همراه شد. در این گروه نماد معاملاتی پارس خودرو پس از پایان عرضه‌های ممتد سهامداران اغلب حقیقی در روزهای گذشته امروز همزمان با حمایت حقوقی به مدار مثبت بازگشت، در این نماد امروز اندکی کمتر از 97 میلیون سهم در دامنه نوسان مثبت قیمت‌ها معامله شد و حتی تا سطح خرید نیز پیش رفت. اما تداوم عرضه سهام از سوی حقیقی‌ها نتوانست به صف خرید پایدار و پرحجم این سهم بینجامد.

در سایر نمادهای معاملاتی این گروه از جمله گروه بهمن، ‌ایران خودرو و زامیاد نیز در روندی متعادل و در دامنه نوسان مثبت قیمت‌ها رقم خورد این در حالی بود که ساپیا در نخستین روز بازگشایی نماد معاملاتی خود اگرچه با عرضه کنندگان سهام مواجه شد، اما فضای مثبت حاکم بر گروه  خودرو باعث شد تا این سهم در دقایق پایانی بازار با میانگین قیمتی مثبت به کار خود پایان دهد.

در این گروه پس از پایان اصلاح و افت قیمت‌ها همزمان با بازگشت از مجامع عادی سالیانه در هفته گذشته، معامله‌گران حرفه‌ای بازار سهام از دیدگاه چارتیستی قیمت‌های فعلی را بهترین موقعیت برای ورود سهم عنوان می‌کنند.

طی امروز همچنین بازگشایی نماد معاملاتی گروه بانکی پس از بازگشت از مجامع عادی سالیانه به شدت زیر نظر معامله‌گران حرفه‌ای بازار قرار داشت. با توجه به بی‌اعتمادی شکل گرفته در بازار و نیز بازگشایی اغلب نمادهای معاملاتی پایین‌تر از 10 درصد قیمت تابلو در قبل از توقف نماد پس از اعلام توافق وین، این نگرانی برای سهامداران گروه بانکی وجود داشت که بازگشایی نماد معاملاتی این گروه به عنوان پیشروترین صنعت این روزهای بازار بتواند افت چشمگیری را برای شاخص بورس رقم زند.

امروز نماد معاملاتی بانک صادرات با افت حدود 7 درصدی نسبت به قیمت پایانی قبل از توقف نماد در حالی بازگشایی شد که انتظارها برای بازگشت قیمت این سهم به بالاتر از ارزش اسمی باعث شد، تا خریدارانی را در دقایق پایانی بازار برای خود پیدا کند.

روند معاملات امروز این سهم با معامله 42 میلیون و 862 هزار سهمی، متعادل و رو به منفی بود.

در عین حال بیش از 32 درصد عرضه‌های امروز در حالی از سوی حقوقی این سهم جمع‌آوری شد که 67 درصد از خریدارها اشخاص حقیقی بودند، در این گروه بانک اقتصاد نوین نیز پس از بازگشت از مجمع با افت 17 درصدی قیمت سهم قبل از توقف نماد بازگشایی شد. در این سهم امروز اگرچه حقوقی‌ها اغلب عرضه کننده سهام بودند، اما در طرف تقاضا نیز اشخاص حقوقی متقاضی خرید اغلب این سهم بودند. نسبت قیمت بر درآمدی این سهم (P/E) هم اکنون در حدود 3.7 مرتبه ارزیابی می شود.

به نظر می‌رسد، در گروه بانکی متولی بازار سهام با توجه به حساسیت این  گروه بر مدار حرکتی شاخص بورس می‌خواهد، به تدریج نمادهای پر معامله این گروه رادر روزهای آینده بازگشایی کند.

بر اساس این گزارش امروز گروه لیزینگی‌های بورس نیز با اقبال خریداران اغلب حقوقی بازار مورد توجه قرار گرفت.

در عین حال در برخی نمادهای معاملاتی بازار دوم سهامداران حرفه‌ای به دنبال نوسان‌گیری مقطعی با هدف شناسایی بازدهی کوتاه مدت هستند.

آنچه از بازار سهام می‌توان نظاره‌گر بود، اینکه بازار با افت شدید حجم و ارزش معاملات همچنان در شرایطی نامطلوب برای معامله‌گران قرار دارد. شرایطی که چنانچه دست نامرئی دولت را به عنوان اصلی‌ترین سهامدار این بازار در زیرساخت‌های حمایتی آن لمس نکند، همچنان در ورطه رکود فرو خواهد رفت.

 بازار سهام این روزها بیش از آنکه در انتظار مشخص شدن نتیجه ابهام‌ها باشد، به اراده دولت و دیدگاه آن برای حمایت از بورس چشم دوخته است.

ارسال نظرات