توافق هسته ای صادرات فرش ایرانی به بازارهای جهانی را فراهم می کند

رییس مرکز ملی فرش ایران توافق هسته ای را زمینه ای مناسب برای حضور صنعت فرش ایران در بازارهای جهانی دانست.
کد خبر: ۸۵۴۶۳۲۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه تخصصی فرش و تابلو فرش دستبافت ایران در اردبیل گفت: پس از بیانیه فروردین ماه لوزان پیشنهاد لغو تحریم صادرات فرش ایران مطرح شد و این زمینه ساز رونق صنعت فرش ایران خواهد بود.

او افزود: تا سال 1388 بیش از 80 میلیون دلار صادرات فرش به آمریکا را شاهد بودیم که پس

به دلیل تحریم ها با صدور فرش ایرانی به آمریکا ممانعت شد.

وی با اعلام این که فرش دستبافت در حوزه اقتصاد مقاومتی مبارز می طلبد اظهار کرد: فرش دستبافت به علت بومی بودن دانش و مهارت مربوطه ، وجود مواد اولیه و نیروی انسانی مجرب صنعتی قابل اتکا و افتخار است.

او با اعلام این که فرش دستبافت به علت چند وجهی بودن نمی تواند فقط یک متولی داشته باشد خواستار تلاش و همت همه دستگاه های اداری و فرشبافان برای احیا و توسعه این هنر اصیل و کهن ایرانی شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به این که فرش دستبافت ایرانی به علت شناخته شدن به عنوان برند مورد تقلید قرار می گیرد ادامه داد: تقلید از طرح ها و نقوش ایرانی نباید موجب به یغما رفتن هنر ایرانی باشد و حراست از این صنعت و هنر ارزشمند ضروری است.

کارگر گفت: در سال 92 تولیدات فرش پنج منطقه و اسفندماه سال گذشته 10 منطقه جغرافیایی از ایران از جمله اردبیل به ثبت جهانی رسید و این امر به عنوان یک عامل بازدارنده می تواند مانع دست اندازی رقبا به فرش ایرانی شود.

وی فرش را آمیزه ای از خرده فرهنگ های قومی و بومی ، ابعاد ، طرح ها ، نقوش ، اندازه های مختلف و با کاربری های متنوع از کفپوش تا سفره و نمکدان توصیف کرد.

وی ادامه داد: فرش ایرانی با تاریخی سه هزار ساله در حوزه اشتغال زایی نیز قابل توجه است و با حداقل سرمایه زمینه اشتغال را فراهم می کند.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این مراسم با اشاره به رقبای جدید فرش ایرانی شناخت کافی از بازار جهانی و داشتن مشاورانی قوی را برای جذب مخاطب را در احیای صنعت فرش ضروری دانست.

سید حامد عاملی افزود: نگاه مطلق به داخل محکوم به شکست است و برای رونق فعالیت های اقتصادی توجه به بازاهای جهانی ضرورت دارد.

وی با اعلام این که 40 هزار خانوار در استان اردبیل از طریق فرش امرار معاش می کنند مسوولیت دولت در قبال آنها را خطیر دانست.

وی افزود: شرط رونق فرش برنامه ریزی دقیق و حمایت مالی از فعالان این حوزه است.

او ثبت جهانی فرش استان اردبیل را موجب احیای نقشه ها و طرح های فراموش شده دانست و بر لزوم بازاریابی و برند سازی فرش اردبیل در شبکه های اجتماعی تاکید کرد.

در ادامه این مراسم که با حضور چشمگیر تولید کنندگان ، فروشندگان و علاقمندان به صنعت فرش در نمایشگاه دایمی اردبیل برگزار شد از 10 فرش ایرانی که به ثبت جهانی رسیده رونمایی شد.

ارسال نظرات