ئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: استان اردبیل در حال حاضر 40 هزار بافنده فرش دارد که با تنوع و علاقمندی خاص در این حرفه مشغول هستند.
کد خبر: ۸۵۴۶۳۵۵
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، سید حامد عاملی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در مراسم گشایش نمایشگاه فرش دستبافت در اردبیل اظهار کرد: ارزش اقتصادی هنر صنعت فرش بسیار بالا است به طوری که ما با صادرات متنوع محصولات تلاشمان بر این است تا بتوانیم اقتصاد و منابع درآمدی خود را متحول کنیم.

وی به فعالیت 40 هزار بافنده فرش در این استان اشاره کرد و گفت: 60 درصد این بافندگان تحت پوشش بیمه هستند و مابقی نیز به تدریج با تقویت توانمندی‌ها و کسب تجارب و همچنین داشتن شرایط بیمه‌ای تحت پوشش قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در مورد جایگاه صادرات فرش نیز بیان کرد: ما تاکنون نتوانستیم در این استان برای فرش دستبافت جایگاهی شایسته‌ای را در حوزه صادرات فراهم کنیم که این امر به دلیل محدودیت‌هایی بوده که در گذشته با آن روبه‌رو بودیم.

عاملی ادامه داد: با تصویب بیش از 15 طرح فرش دستبافت این استان به شکل ثبت جهانی امیدواریم برندسازی فرش دستبافت را به نام اردبیل شاهد باشیم که به یقین در قالب شبکه‌های مختلف تولیدی و عرضه در این زمینه می‌توان در حد و شان صادرات جهانی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرد.

وی فرش را از اقلام ارزشمند صادراتی غیرنفتی با ارزآوری بسیار زیاد توصیف کرد و افزود: در حالی که دنیا اذعان به جایگاه اصیل فرش ایران دارد شایسته است قسمت عمده‌ای از صادرات این استان با پیشینه غنی در تولید فرش دستبافت به حوزه صادرات و ارز‌آوری حاصل از آن ارتباط داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با یادآوری اینکه 40 هزار خانواده از این محل امرار معاش کرده و مسئولیت ما در تامین بخشی از نیازمندی آنها و تکمیل زنجیره تولید بسیار خطیر است، تصریح کرد: با حمایت‌های داخلی و خارجی و رونق صادرات در تعامل با کشورهای مختلف امیدواریم بخشی از نارسایی‌های اقتصادی و تامین منابع این بخش برطرف شود.

عاملی محدودیت‌‌های پرداخت تسهیلات و برخی نارسایی‌ها را در حوزه آموزشی یادآور شد و گفت: ما باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا این هنر صنعت ارزشمند که یک میراث تاریخی و معنوی محسوب می‌شود با انگیزه مضاعف تولید و روانه بازار مصرف شود.

این مسئول یادآور شد: باید در قدم اول با ثبت جهانی طرح‌های اردبیل کاری را انجام دهیم تا تولید باکیفیت اتفاق بیفتد و در کنار آن با جلوگیری از منسوخ شدن طرح‌ها و نقشه‌های گذشته بتوان زمینه تولید بیشتر را با کیفیت بالا فراهم کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بازاریابی و بازارسازی را در این عرصه به همراه تلاش گسترده از طریق شبکه‌های مختلف اجتماعی در تبلیغ و معرفی فرش دستبافت یادآور شد و گفت: ما یک دوره آموزشی بازاریابی و از طریق شبکه اجتماعی برگزار کردیم و بر این باوریم که تداوم برگزاری چنین دوره‌های آموزشی در امر فروش و برندسازی این محصولات تاثیرگذار خواهد بود.

عاملی حمایت بخش خصوصی و فعالان تعاونی‌ها را در تولید و عرضه محصولات یادآور شد و عنوان کرد: در تمام دنیا فرش را با نام ایران می‌شناسند ولی باید به این مسئله آگاه باشیم که اگر زمانی «هنر نزد ایرانیان است و بس» ما امروز رقبای جدی‌تری را در این هنر صنعت پیدا کردیم.

وی ضرورت شناخت ذائقه مخاطبان و نیازمندی آنها را در روند جریان جهانی شدن اصل کنونی یادآور شد و گفت: در کنار رونق صادرات باید به تنوع تولید، کیفیت و ذائقه بازار نیز توجه کنیم و حتی اگر لازم شد از مشاوران خارجی در این زمینه بهره بگیریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل سیاست‌گذاری‌های کلان را در این حوزه با نگاه تخصصی و برنامه‌ریزی درست و هدفمند یادآور شد و افزود: نمایشگاه امروز با حضور استان‌های مختلف در دو سالن شامل 60 غرفه در 2 هزار مترمربع شامل فرش و تابلو فرش‌های طبیعی است که امیدواریم در مدت برگزاری زمینه فروش و به نمایش گذاشتن توانمندی‌های بیشتر صنعت فرش فراهم آید.

ارسال نظرات